Växla pengar

Av Ansun
29 maj 2012 08:43
Visningar: 11186
Två veckor kvar innan vi åker.
Undrar hur ni gjort med pengar när ni åkt till Kroatien. Har ni växlat till kunna innan eller tagit ut där på plats med kortet?
När ni betalat för lägenheterna/rummen, har ni då betalat kontant eller med kort?
29 maj 2012 09:54
Hej!
Nu är det några år sedan vi var där senast, men ska faktiskt ner i år igen. Vi har hyrt av privatpersoner och betalt med kontanter.Vi har valt att ha med en del kontanter eftersom vi ofta bott en bit ifrån byn. När vi sedan varit i byn, på resteuranger, större mataffärer mm betalade vi med kortet. Vi har tänkt ungefär detsamma i år igen. Vi försöker att inte göra så många uttag på kortet (och inga småsummor) pga av det kostar en hel del. Vet inte om detta var till hjälp, men det är så vi gör i alla fall! Ha en trevlig resa!/FamFis
Av Marcoe
8 juni 2012 16:55
Olika banker har olika uttagsavgifter på sina kort. Med mitt visa kostar det mig 35 kronor (SEB), medan det kostar 10 kronor per uttag med maestro (också SEB). Vissa banker har även gratis uttag, exempelvis ICA-banken och Skandiabanken, hör med din bank hur det ligger till i ditt fall.
Många rumsuthyrare brukar vilja ha betalt i euro, och i de flesta fall är det också i euro som de säger priserna när ni ska boka. Det brukar dock aldrig vara några problem att betala med kuna istället. Många av de som hyr ut rum föredrar att ta betalt i kontanter, då de i vissa fall väljer att inte rapportera in att de haft några gäster till skattekontoret (med andra ord svarta pengar). Insisterar man, går det dock ofta att ändå betala med kort, men det är inte säkert att ni får det för samma pris då längre.
Mitt råd är att ni växlar till er en mindre summa kuna innan, och sedan tar ut pengar. Ju mindre antal uttag, desto mindre blir avgiften er bank tar för uttagen.
För övrigt - i många fall tycker jag det är smidigare att betala med kontanter på restauranger, främst för att vara säker på att det är rätt summa som dras från kortet. Jag har aldrig varit med om att de dragit någon annan summa istället, men man kan aldrig vara tillräckligt säker!

Med Vänliga Hälsningar

Marco
Av Ansun
8 juni 2012 20:58
Tack för era svar! Då växlar vi en del här hemma och gör sedan något/några uttag på plats om det behövs.