Varför SJ??

Av Homeros
15 maj 2009 06:13
Visningar: 462
Den 29:e Augusti går flyget från Malmö till Prag och hem igen den 1:e September för 569kr för två personer.. Samma dag går tåget till Sthlm från Älmhult för 2380kr per person alltså 4760kr totalt..
Så frågan är om man vill dricka en go pilsner på ett vackert torg i Prag för 15kr eller betala tre ggr så mycket för den på en servering i huvudstan??

Tycker det är skrämmande priser och det är helt klart en stor anledning till att jag inte sett så mycket av Sthlm då jag billigare tagit mig till bl.a Aten och Rom..

Har ju inte råd att värna om miljön så åker mer än gärna ett billigt flyg om det ger mig en hyfsat billig chans att se Europa..

Så kan någon, egentligen, förklara varför det kostar nästan 5000kr att ta sig till Sthlm och hem?
Ni kan ju förstå varför många väljer att inte semestra hemma..
Av Charina
15 maj 2009 09:29
Det går alldeles utmärkt att köpa sig en billig SJbiljett om du är lite förutseende i bokar 90dagar i förväg. Har bokat Gbg-Sto 1 kl för 454:-
Åkte för 98:- för nåt år sedan, samma sträcka men då 2 kl.

Båda priserna är ToR.
Av Homeros
15 maj 2009 12:17
Citerat från charina:
Det går alldeles utmärkt att köpa sig en billig SJbiljett om du är lite förutseende i bokar 90dagar i förväg. Har bokat Gbg-Sto 1 kl för 454:-
Åkte för 98:- för nåt år sedan, samma sträcka men då 2 kl.

Båda priserna är ToR.
Men kompis, är inte 29:e Augusti iallafall 90 dagar innan? Och bor jag i Göteborg? Du kan väl läsa igenom det jag skrev innan du kommenterar...
15 maj 2009 14:07
Jag tror att orten Älmhult är problemet.
Du kan nog bara hitta de billiga biljetter på de mest trafikerade sträckorna.
Ring SJ och fråga om de små orterna också har möjlighet till billigare biljetter!

Jag håller med dig till fullo!
Jag har flygit till London från Skavsta för billigare peng än tåget till Stockholm kostar mig från Nyköping.
Av Homeros
15 maj 2009 18:33
Citerat från grekland:

Jag håller med dig till fullo!
Jag har flygit till London från Skavsta för billigare peng än tåget till Stockholm kostar mig från Nyköping.
Precis det jag menar..Det är väl ändå helt dumt!
Av Chilli
15 maj 2009 19:58
Kollade priser till London , Sthml-London mellen den 3dje jun-15sept , ca 5 dagar på plats, från 98-218 kr t o r. Många gånger åker du kanske på en impulsresa när det är så billigt. SJ vet ,att skall du iväg snabbt vet dom att ta betalt.
Av Energi
16 maj 2009 13:28
Ja det är ju löjligt dyrt och så funderar politikerna varför man inte åker kollektivt. För dessa pengar får man ju en resa till Grekland för 2 med flyg, hotell och transfer till hotellet.
Av Charina
17 maj 2009 13:52
Citerat från homeros:
Citerat från charina:
Det går alldeles utmärkt att köpa sig en billig SJbiljett om du är lite förutseende i bokar 90dagar i förväg. Har bokat Gbg-Sto 1 kl för 454:-
Åkte för 98:- för nåt år sedan, samma sträcka men då 2 kl.

Båda priserna är ToR.
Men kompis, är inte 29:e Augusti iallafall 90 dagar innan? Och bor jag i Göteborg? Du kan väl läsa igenom det jag skrev innan du kommenterar...
Ska du boka biljett till den 29 aug så ska du göra det runt den 29 maj. Alltså 90 dagar innan. Ingen ide att göra det innan, för då är det dyrt.

Var skrev jag att DU bodde i Göteborg?
Skulle inte skada om du läste vad jag skev oxo!

Så behöver du inte va så j-a nedlåtande, för nästa gång du ställer en fråga så kanske du inte får något svar alls.
Av Homeros
17 maj 2009 16:32
Hoppsan...Ta nu och slappna av lite va..