Var ligger Turkiet egentligen?

Av Bengtar
23 feb. 2009 16:21
Visningar: 22399
Numera kan man, efter en tids förfrågan söka världsdel i sökrutan.
Jättebra.

Om man tittar in under fliken resmål, och trycker på Asien så är Turkiet färgat som övriga Asien.
Men man hittar Turkiet under Europa.

När jag gick i skolan fick jag i geografi lära mig att det som bildade gräns mellan Asien och Europa var Bosporen.
Om man googlar på Turkiet får man upp olika svar.

Wikipedia tycker Europa, men det är ju inget exakt eller kontrollerat verk
Om man frågar universitetsbiblioteken svaras det Asien.

Vaccinationscentralen säger Asien.
Googlar man på Orienten så hänförs Turkiet till mindre Asien.
Googlar man om frågesport får man upp Europa!
Osv.......
Det är rena snurren
Det man kan utläsa ur bra kartverk är att en liten del av Turkiet ligger väster om Bosporen.
Några få %. Istanbul ligger väster om Bosporen.
Turistorterna (de vanliga), ligger dom i Europa eller Asien?
Vad tycker ni?

Jag tycker att Turkiet ligger i Orienten, alltså mindre Asien, d.v.s Asien.
?
23 feb. 2009 16:57
Större delen av Turkiet ligger ju i Asien. Men man har ju en liten del i Europa också. Jag tycker också att Turkiet ligger i främre Asien, som vi fick lära oss i skolan. Men det var ju längesen.

Gilla
Av Visial
23 feb. 2009 17:23
När vi var på elevrådsresa i Aydin, som ligger en liten bit från Izmir (asiatiska delen - tycker jag), hävdade ungdomarna där att de tillhörde Europa och visade upp någon slags gräns mitt i västra Turkiet där de hävdade att gränsen gick , jättekonstigt tycker jag. Själv tycker jag att det öster om bosporen tillhör Asien, rent geografiskt. Så vi var ju inte riktigt eniga där, men det var liksom ingen idé att få dem att lyssna på en. Envisa var dem!
23 feb. 2009 17:39
Citerat från visial:
När vi var på elevrådsresa i Aydin, som ligger en liten bit från Izmir (asiatiska delen - tycker jag), hävdade ungdomarna där att de tillhörde Europa och visade upp någon slags gräns mitt i västra Turkiet där de hävdade att gränsen gick , jättekonstigt tycker jag. Själv tycker jag att det öster om bosporen tillhör Asien, rent geografiskt. Så vi var ju inte riktigt eniga där, men det var liksom ingen idé att få dem att lyssna på en. Envisa var dem!
Som du säger: Öster om Bosporen är i Asien. Därför gillar jag inte tanken, att Turkiet, ska vara med i EU. De måste ju ändra på massor av lagar och så vidare, för att passa in i Europasamarbetet.
Av Mpc
23 feb. 2009 18:12
Citerat från gullsing:
Större delen av Turkiet ligger ju i Asien. Men man har ju en liten del i Europa också. Jag tycker också att Turkiet ligger i främre Asien, som vi fick lära oss i skolan. Men det var ju längesen.

Gilla
Även jag fick lära mig så men i dag så vill jag slå för att det liger i Europa för dom vill ju gå med i EU fasten vill undra om dom ska med på tåget .
Av Fdp
23 feb. 2009 19:19
Politiker har ritat om Europas karta många gånger. Med tanke på hur långt förhandlingarna mellan EU och Turkiet avancerat är det nog bara att vänja sig vid tanken att Turkiet framöver (även om det tar tid) definitivt tillhör Europa.
Av Joje_66
23 feb. 2009 19:35
Citerat från fdp:
Politiker har ritat om Europas karta många gånger. Med tanke på hur långt förhandlingarna mellan EU och Turkiet avancerat är det nog bara att vänja sig vid tanken att Turkiet framöver (även om det tar tid) definitivt tillhör Europa.
De politiska kartorna har inget med geografi att göra.
Turkiet tillhör till 97% Asien geografiskt och så lär det förbli.

Ska de med i EU kan man bara hoppas att de tvingas bli civiliserade innan processen inleds. Ett Eu-medlemskap ändrar på inget sätt geografin.