Vandring för nybörjare

Av Reekan
7 juli 2016 16:59
Visningar: 8586
Hej, jag tänkte överraska min pojkvän med en trip till Norge för lite vandring. Vi har aldrig gjort något liknande förut så skulle behöva lite tips o råd! Jag har tänkt att vi ska åka till Jotunheimens nationalpark. En vandringsled som jag tänkt på är Memurubu - Besseggen - Gjendesheim, den borde vi väl klara av? Sen undrar jag om det finns fler bra leder i närheten😊 är det något särskilt man behöver tänka på under vandringen, bilfärden dit osv? Tacksam för alla tips jag får☺️
Av Marulk
7 juli 2016 18:20
Rondane har många härliga vandringsleder. De flesta hyfsat lättvandrade. Hytterna ligger på lagom dagsvandringsavstånd.
Av Reekan
8 juli 2016 13:53
Citerat från Marulk:
Rondane har många härliga vandringsleder. De flesta hyfsat lättvandrade. Hytterna ligger på lagom dagsvandringsavstånd.
Tack för tipset! Vet du hur det fungerar det med tältning? Får man slå upp ett tält var som helst eller finns det angivna platser?
Av Sisso
8 juli 2016 21:23
Jag ha vandrat Besseggen två gånger- fantastiskt!
Ta en kik på min sida under reseguider...där finns lite tips.
www.sisso.se
Svarar gärna på frågor.
Av Kerstin
9 juli 2016 23:37
Jag har också vandrat Besseggen, vilket var en fantastisk upplevelse. vi bodde på Hindsaeter fjell hotell, som ligger ungefär en halv timma med bil där ifrån. Om du vill gå nån mer tur så rekommenderar jag att ni vandrar upp på Galdhöpiggen , det är också en fin tur.
// Kerstin
Av Reekan
10 juli 2016 21:35
Citerat från Kerstin:
Jag har också vandrat Besseggen, vilket var en fantastisk upplevelse. vi bodde på Hindsaeter fjell hotell, som ligger ungefär en halv timma med bil där ifrån. Om du vill gå nån mer tur så rekommenderar jag att ni vandrar upp på Galdhöpiggen , det är också en fin tur.
// Kerstin
Gu va kul att höra! Jag ska kolla upp det hotellet😊 Tror du det är svårt att få rum där så man måste boka en tid innan, eller går det göra på plats?
Jag har varit inne på Gladhöpiggen också men blivit lite osäker då det ser ut att vara långt dit..? Vill helst kanske bara vara borta 2-3 nätter. Orkar man gå dit fram och tillbaka på en dag? Är det kallt där så man måste ha med sig "vinterkläder" eller räcker det med "det vanliga" och mössa vantar? Vi ska åka dit i slutet av juli😊
Av Reekan
10 juli 2016 21:36
Citerat från Sisso:
Jag ha vandrat Besseggen två gånger- fantastiskt!
Ta en kik på min sida under reseguider...där finns lite tips.
http://www.sisso.se
Svarar gärna på frågor.
Då måste det ju vara en tur värt att vandra! Ska kolla in din blogg!☺️
Av Sisso
10 juli 2016 21:56
Citerat från Reekan:
Citerat från Sisso:

Jag ha vandrat Besseggen två gånger- fantastiskt!
Ta en kik på min sida under reseguider...där finns lite tips.
http://www.sisso.se
Svarar gärna på frågor.

Visa mer
Då måste det ju vara en tur värt att vandra! Ska kolla in din blogg!☺️
Vi bodde vid Maurvangen Fjellpark. Fina tältplatser, stugor, liten restaurang, shop. Därifrån kunde vi enkelt gå till vandringsledens start.
Av Kerstin
10 juli 2016 23:44
Citerat från Kerstin:
Jag har också vandrat Besseggen, vilket var en fantastisk upplevelse. vi bodde på Hindsaeter fjell hotell, som ligger ungefär en halv timma med bil där ifrån. Om du vill gå nån mer tur så rekommenderar jag att ni vandrar upp på Galdhöpiggen , det är också en fin tur.
// Kerstin
När vi vandrade till Galdhöpiggen så utgick vi från Spiterstulen . Det är ett helt okej ställe, tycker jag. Där ifrån är det upp till toppen och du går inte över glaciären så ni kan vandra utan att gå i "replag" . Det är helt säkert snö längre upp, så ta på ordentligt ned kläder, även om du inte behöver ha " varmaste vinterkläderna" . Det är inte jätte långt med bil mellan Galdgöpiggen och Besseggen. När det gäller boende på båda ställena så är det en bra idé att boka innan så att du vet att ni får plats.
Här kommer en bra länk: http://www.tilltopps.com/index.php?menu=8&page=4 . På toppen finns ett café , så ta med norska kontanter , det hade inte jag med mig, tyvärr!
Hoppas ni får en trevlig tur.
// Kerstin
Av Bjorn64
1 aug. 2016 08:51
Vi Vandrade i Jotunheimen i somras - en fantastisk tur.

Vi bodde på Vandrarhemmet i Gendesheim och tog färjan till Memurubu och vandrade sedan uppför Besseggen tillbaka till Gendesheim - vilket jag kan rekommendera. Jag hade inte velat vandra nedför Besseggen riktning Memurubu.

Vi gick också upp på Glittertind - vilket var 1100 m stigning men ingen klättring - dock 7 km i stenrös...
1 aug. 2016 22:20
Hej. När har ni tänkt åka? Hur lång tid har ni på er? Har varit på de flesta leder i Jotunheimen.
Beror på vart ni bor, själv bor jag i västra Sverige, brukar då åka upp till Jotunheimen vis Oslo och Fagernes.
I Fagernes kan ni välja att åka till Fondsbu eller Gjendesheim.
Fondsbu eller Eidsbugarden som det också heter är ett bra utgångspunkt. Härifrån kan man göra toppbestigningar med guide, men några toppar kan man göra själv. Börja vandringen från Fondsbu till Gjende, mycket fin tur. Från Gjende kan ni ta båten till Memurubu, eller vandra, beroende på om ni vill spara en dags vandring. Sedan via Besseggen till Gjendesheim. Från Gjendesheim tar ni bussen till Bygdin och sedan färjan tillbaka till Fondsbu.
Har ni mer tid så skall ni åka via Övre Årdal till Sognefjell, här kan ni vandra på glaciärer. eller sommarskidåkning. Har ni gott om tid ska ni åka ned till Lustrafjorden, otroligt vackert. Därifrån åker ni via Hemsedal tillbaka till Sverige.
Men kan också åka norrut till Lom, och innan man kommer dit svänga upp till Juvasshytta för en topptur till Galdhöpiggen, vilket
jag inte tyckte va så där fantastiskt, mer än att jag fick se snösparven. På toppen fanns en kiosk där man kunde köpa vykort mm. Nej det var inget för mig lol
Åker ni hem via Lillehammer så kan ni prova på rafting i Sjoa.
Glöm inte rejäla kängor med bra stöd, beroende på vart ni vandrar kan det va mycket stenigt och stenblock på sina ställen.

/Jens
Av Kerstin
2 aug. 2016 08:52
Vi har varit på en ny tur i Norge och vandrat. Denna gången åkte vi till Åndalses och vandrade Romsdalseggen. Fantastisk fin led på ca 10 km. Vill dock nämna att det är högt, och brant så bitvis är det klättring som gäller ( även om det inte är långsa sträckor). Alltså inget för den höjdrädda (aldrig varit så rädd, någonsin), för det var riktigt högt. Dock finns en lite längre variant av leden som undgår den "luftigaste" delen av vandringen. Från Åndalses åker man buss till startpunkten för leden (ca 30-40 min) för att sedan vandra tillbaka längs med eggen till samhället. Bussen avgår från järnvägsstationen och biljetten kostar ca 100 NKR. Ta med med en rejäl matsäck. Vi gick leden på ca 8 timmar. När man är nästan tillbaka i Åndalsnes kan man gå ut på en utsiktsramp. Väldigt fin utsikt om vädret är klart. Vi hade bilen till Åndalses och bodde på Åndalsnes vandrarhem. Jätte trevlig personal , rent och en okej frukost där du kan köpa med matsäck till din vandring . Kolla på länkarna för mer information.
http://hihostels.no/vandrerhjem/andalsnes-vandrerhjem/
http://www.romsdal.com/romsdal/romsdal2010.nsf/route.xsp?id=FH7TLACE

Hoppas ni får en kul resa.
//Kerstin
Av Reekan
2 aug. 2016 11:30
Citerat från Jenseriksson:
Hej. När har ni tänkt åka? Hur lång tid har ni på er? Har varit på de flesta leder i Jotunheimen.
Beror på vart ni bor, själv bor jag i västra Sverige, brukar då åka upp till Jotunheimen vis Oslo och Fagernes.
I Fagernes kan ni välja att åka till Fondsbu eller Gjendesheim.
Fondsbu eller Eidsbugarden som det också heter är ett bra utgångspunkt. Härifrån kan man göra toppbestigningar med guide, men några toppar kan man göra själv. Börja vandringen från Fondsbu till Gjende, mycket fin tur. Från Gjende kan ni ta båten till Memurubu, eller vandra, beroende på om ni vill spara en dags vandring. Sedan via Besseggen till Gjendesheim. Från Gjendesheim tar ni bussen till Bygdin och sedan färjan tillbaka till Fondsbu.
Har ni mer tid så skall ni åka via Övre Årdal till Sognefjell, här kan ni vandra på glaciärer. eller sommarskidåkning. Har ni gott om tid ska ni åka ned till Lustrafjorden, otroligt vackert. Därifrån åker ni via Hemsedal tillbaka till Sverige.
Men kan också åka norrut till Lom, och innan man kommer dit svänga upp till Juvasshytta för en topptur till Galdhöpiggen, vilket
jag inte tyckte va så där fantastiskt, mer än att jag fick se snösparven. På toppen fanns en kiosk där man kunde köpa vykort mm. Nej det var inget för mig lol
Åker ni hem via Lillehammer så kan ni prova på rafting i Sjoa.
Glöm inte rejäla kängor med bra stöd, beroende på vart ni vandrar kan det va mycket stenigt och stenblock på sina ställen.

/Jens
Hej Jens! Va mycket tips, stort tack! Vi har tänkt åka nu på lördag, men vädret ändras hela tiden, verkar va mycket regn där borta nu.. sen ska det bara vara mellan 5-12 grader så är lite fundersam angående hur man ska klä sig. Du kanske har några bra tips?
Vi har bestämt oss för att vi ska utgå från Gjendesheim. Sen är vi osäkra på om vi ska ta färjan till Memurubu och gå tillbaka, eller om vi ska ta färjan ända bort till Gjendebu och sedan dela upp det i två vandringar tillbaka (spendera en natt i Memurubu). Har du vandrat Gjendebu-Memurubu?
Sen får vi se vad våra ben klarar av om vi är trötta och åker hem eller om vi vill gå nån mer vandring. Isåfall skulle vi nog vilka komma upp lite högre och se nån glaciär. Har som sagt varit inne på Galdhöpiggen men du kanske har nått bättre tips på nånting som ligger i närheten? Vi bor i Östergötland så vill helst bara ha runt 8 timmar att åka hem sista dagen.
2 aug. 2016 13:41
Hejsan. Såg nyss att ni hade bara tänkt 2-3 övernattningar. Visst kan ni ta båten till Gjendebu och starta vandringen där till Memurubu.
Memurubu är en privat hytta kolla om det finns plats.
På leden mellan Gjendebu och Memurubu ska ni upp ca 500 höjdmeter, där ni bitvis får hålla er i kedjor och räcken. Men på bilder ser det lite värre ut än vad det är.
Annars tycker jag den vackraste sträckan i Jotunheimen är den mellan Fondsbu och Gjende, men då hade ni behövt 4 övernattningar.
Om ni väljer att vandra från Gjendebu så finns nog inte tid till nån mer tur, om ni inte har möjlighet till fler övernattningar.
Om ni väljer att bara åka till Memurubu och vandra över Bessegen, så finns ju möjlighet att ni bara tar det koolt en dag. Kanske vandra lite i närområdet upp på några höjder och njuta av stunden.
Om ni däremot är lite äventyrliga, skulle jag nöja mig med turen från Memurubu och sedan åke norrut från Gjendesheim ca 3mil till Randsverk, där tar ni till höger och i Sjoa kan ni boka ett paket med rafting. Skitcoolt lol
Ni bör ju komma förbi Oslo på vägen dit. Välj sedan att åka över Hönefos till Fagernes sedan via Beitostölen till Gjendesheim. Hem åker ni till nämnda Randsverk och sedan Gudbrandsdalen via Lillehammer hem, för att få se lite mer av Norge. Kör ni över Lilleström väg 22 så kan ni gena över till Mysen och sedan E18 vidare, i stället för över Oslo.
Vad ni bör tänka på är att ta med vantar och mössa, det kan på topparna ni ska över börja snöa. Vindtät jacka,/byxa är inte så förtjust i olika membran t.ex Gore-tex. Packa ner ett lätt regnställ samt ombyte. Underställ och sockar i syntet och ett u ull rekommenderar jag. När ni startar vandringen så kommer ni båda dagarna att gå uppför mera uppför och ännu mera uppför. Klä er bara med ett syntetunderställ, ni kommer snart att bli varma. Men då ni stannar ock fikar ta upp ullunderstället eller om ni väljer en fleecetröja. Ha även ullsockar. Som jag nämnde är det bra att ha stabila kängor. När man kommer över trädgränsen, ca 1000m är det mer sten och block. När ni vandrar nedför, ta det lugnt och se vart ni sätter fötterna, så ni inte vrickar er. Särskilt ned från Veslefjell till Gjendesheim.
Ni behöver ju inte nån stor ryggsäck, bara med plats för fika ombyte extra sockar, solglasögon kamera mm
Se till att ha med Compeed skavsårsplåster.
Bli inte förvånade om några norrmän kommer och springer förbi er även där det går uppför. Vissa har som sport att "springa" på tid mellan varje stuga lol
När det gäller Galdhöpiggen så tar det ca 2tim, ca 11 mil, och du får då en längre hemresa.
Det finns så mycket fint i och runt Jotunheimen, ta denna turen och jag tror du kommer att få mersmak att utforska mer. Som jag nämnt tidigare finns det så mycket vacker på den västra sidan att se, med fjordar och glaciärer.

Oj OJ vad mycke det blev.
Men kolla denna länken: http://www.utsidan.se/cldoc/sagolik-vandring-i-jotunheimen_16109.htm

Hör gärna av dig om du vill fråga mer, som sagt gått de flesta turer där och även guidat.
(Logga in för att se e-postadress)

Ha det gött
Jens
Av Reekan
2 aug. 2016 14:32
Citerat från Kerstin:
Vi har varit på en ny tur i Norge och vandrat. Denna gången åkte vi till Åndalses och vandrade Romsdalseggen. Fantastisk fin led på ca 10 km. Vill dock nämna att det är högt, och brant så bitvis är det klättring som gäller ( även om det inte är långsa sträckor). Alltså inget för den höjdrädda (aldrig varit så rädd, någonsin), för det var riktigt högt. Dock finns en lite längre variant av leden som undgår den "luftigaste" delen av vandringen. Från Åndalses åker man buss till startpunkten för leden (ca 30-40 min) för att sedan vandra tillbaka längs med eggen till samhället. Bussen avgår från järnvägsstationen och biljetten kostar ca 100 NKR. Ta med med en rejäl matsäck. Vi gick leden på ca 8 timmar. När man är nästan tillbaka i Åndalsnes kan man gå ut på en utsiktsramp. Väldigt fin utsikt om vädret är klart. Vi hade bilen till Åndalses och bodde på Åndalsnes vandrarhem. Jätte trevlig personal , rent och en okej frukost där du kan köpa med matsäck till din vandring . Kolla på länkarna för mer information.
http://hihostels.no/vandrerhjem/andalsnes-vandrerhjem/
http://www.romsdal.com/romsdal/romsdal2010.nsf/route.xsp?id=FH7TLACE

Hoppas ni får en kul resa.
//Kerstin
Tack så mycket för tipsen Kerstin! Dock är jag lite av den höjdrädda sorten så tyvärr vågar jag mig nog inte på den rutten! Sökte runt lite och det ser verkligen jättefint ut, men får nog bli en annan gång isåfall när vi har lite mer tid. Har en känsla av att man kommer åka tillbaka och göra fler vandringar!
2 aug. 2016 16:12
Hej igen. Var ute på en långpromenad och drömde om Jotunheimen. :) Kom på ett utmärkt alternativ.
Åk till Gjendesheim, övernatta, ta sen båten på morgonen till Gjendebu. Därifrån vandrar ni mot Fondsbu och får då en bra uppstart som inte är ansträngande som de övriga. Ni får också se lite mer fauna på denna turen. Och har ni tur kanske lite djur.Turen till Fondsbu tar ca 5 tim, men om ni bara går ca 3 timmar tar lite fika sätter er ner och njuter och sedan vandrar tillbaka till Gjendebu.
Håll koll på klockan bara så ni inte njuter av fjälllivet för länge lol. Sov över vid Gjendebu ta båten till Memurubu och sedan vandra till Gjendesheim: Tror ni får ut mer av en sådan tur även om ni går fram och tillbaka, men vyerna är ju inte de samma.
Kan ju va gott å ta det lite lugnt första vandringsdagen efter en lång bilresa.
Alltså en bra start för nybörjare.

Jens
11 aug. 2016 16:46
Hej.
Hur gick det med vandringen? Vore kul med lite feedback, gick ni bara Besseggen?

/Jens
Av Reekan
12 aug. 2016 23:48
Citerat från Jenseriksson:
Hej.
Hur gick det med vandringen? Vore kul med lite feedback, gick ni bara Besseggen?

/Jens
Hej! Vi kom aldrig iväg tyvärr. Det var bara regn på väderprognosen så vi valde att inte åka. Det blir förhoppningvis nästa sommar, och då tar vi med alla tips vi fått! Tack för dom.
13 aug. 2016 21:51
Bästa tid är från mitten på augusti och september. Mindre mygg och ofta mindre vatten i vattendragen som man ska passera över. Pga att snösmältningen inte är så stor då.
Jens