Vancouver eller Seattle

26 jan. 2015 16:23
Visningar: 614
Jag planerar en resa, ca 2 veckor i slutet av juli, och behöver tips på resmål. Vi är en familj med 5 vuxna mellan 21 och 61 år. Jag är inte ute efter en ren sol- och badsemester utan vill göra en resa lite utöver det vanliga utan att det för den delen är alltför äventyrligt. Tre av oss har aldrig varit i USA eller Kanada och jag har, av någon anledning, fastnat för Seattle eller Vancouver. Är 2 veckor för lång tid att tillbringa i det området? Förstår att det är en "omöjlig" fråga men undrar helt enkelt om det är bättre att ta en vecka här och fortsätta med vecka 2 någon annanstans. Blir det för lite tid om man vill kombinera med San Francisco och Los Angeles? Tacksam för tips!
Av Asok
26 jan. 2015 17:20
Ni kan ju ta 5 dgr i varje stad t.ex. och göra olika utflykter. Jag har endast varit i Seattle men där finns mycket att sysselsätta sig med bl.a.

Besök i Tillicum Village på Blake Island - indianreservat med berättande/dansuppvisning och middag
Whale watching - vi hyrde bil och körde upp till Anarcorte där utflykten utgick ifrån. Heldagsutflykt.
Boeing-fabriken
Olympia Rain Forest utanför Seattle
Underground tur - Seattle brann ner och nu kan man få en guidad tur under nuvarande staden där det finns lämningar kvar
Båttur runt hamnen, the locks, Union Lake
Alki Beach - man tar en taxibåt till West Seattle och promenar/eller tar buss bort till denna strand. Vet inte hur varmt det blir i vattnet på sommaren men vi är ju vana vid lite svalare bad.
Av Marulk
26 jan. 2015 17:48
Du får gärna återberätta från er resa då vi planerar Seattle och Vancouver till nästa sommar.
Följer med intresse svar på ditt inlägg
26 jan. 2015 19:48
Jag tycker att båda städerna är grymma men min favorit är Seattle. Det finns ju väldigt mycket att göra i området, speciellt om man gillar natur7utomhusaktiviteter.
Det som gör att jag väljer Seattle över Vancouver är att jag tycker att staden är roligare. Lite mindre "polerad" än Vancouver.
Det finns fantastiska restauranger i båda städerna (undvik turistfällorna vid vattnet i Seattle), grymma barer och musikklubbar. Generellt är kulturlivet väldigt levande i Seattle - som ju är någon slags runner-up i racet som hipsterhuvudstad i USA (Portland, OR, leder).

Om ni väljer Seattle så har jag skrivit lite om området Capitol Hill/Pike/Pine i Seattle här: http://runtklotet.com/2013/08/02/roadtrip-seattle/
Där finns restaurangtips och tips på barer.

Hör av er om ni har några frågor
28 jan. 2015 07:36
Tack för tipsen, planeringen fortgår. Just nu ser det ut att vara billigare att flyga till Vancouver än till Seattle så rutten skulle i så fall bli:
Flyg Sverige - Vancouver
Tåg/bil Vancouver - Seattle
Flyg Seattle - San Francisco
Bil San Francisco - Los Angeles
Flyg Los Angeles - Sverige

Fyra städer på två veckor känns dock lite för plottrigt så en av dem får vi nog stryka, kanske bara övernatta och åka vidare. Men vilken? Någon som gjort en liknande resa som kan dela med sig av erfarenheter?
Av Marulk
28 jan. 2015 08:26
Bra ide med tåg mellan Vancouver och Seattle även om ni kanske missar ngt på vägen. Det är nämligen mycket dyrare att hämta hyrbil i Canada för att sedan lämna i Californien.
Er resplan - spontant hade jag skippat LA och istället kört ner mot SF....
Av Jimhan
28 jan. 2015 08:59
Jag håller med, det kanske är bättre att fokusera på tre städer istället för fyra. Vi bilade från Los Angeles via San Francisco och Portland till Vancouver på tre veckor i somras och avslutade i Seattle, för att lämna hyrbilen i USA och slippa en extra nolla på slutet på hyrbilskostnaden. Det kändes som att tre veckor var ganska lagom för den rutten.