Valuta i Venezuela

Av J84k
29 apr. 2006 13:09
Visningar: 3515
Hej!
Jag undrar om någon vet vilken valuta som används i Venezuela? Är det dollar?
Undrar också om någon har varit i Caracas och kan berätta hur det är där? Vad man kan göra och så?

MVH/Johanna
29 apr. 2006 21:26
Du kan använda dollar i Caracas. Har varit där över en dag, då jag var på kryssning. Vi åkte på en guidad tur och besökte parlamentet i Caracas. En vacker byggnad med målningar. Det finns även bra affärer. Guld är fortfarande billigt. Mycket barn som tigger och var på din vakt, det finns ficktjuvar. Ta av klocka och smycken! Utanför staden fanns det även ett glasblåseri, glaset påminner om det som kommer från Murano i Italien.
Av Bibben
3 maj 2006 00:02
Valutan är Bolivares (BLS), växlas bäst på plats med Dollar. BLS kan vara svår att få tag på här, Forex lyckades skramla ihop lite innan jag åkte men de kan inte lova nåt.
Av Jen
3 maj 2006 15:57
Hej! Det är som sagt Bolivares (Bs), man ska ta med sig amerikanska dollar eller möjligtvis euro som man växlar där. På typ bankkontor, hotell etc eller kan man växla dem svart på gatan vilket är förbjudet men mer lönsamt :-).
Jag har bott i Caracas i drygt ett halvår, det är ingen vacker turiststad om det är vad du är ute efter. Försök och ta dig till något annat ställe om du har tid, typ Choroni, Mérida, St fe eller något annat. Caracas är en vanlig stor stad, ganksa kriminell och det finns inte så mycket att se. Personligen älskar jag dock staden, men det beror på alla min avänner och alla goa uteställen!!
Har du mer frågor så får du gärna höra av dig!
/Jenny
Av Mbild
30 maj 2006 09:04
Hej!

Var där nu i Februari, skit i att åka i till Caracas stad om du inte har gott om tid. Ta dig i stället ner till Canaima och världens högsta vattenfall "Angel Falls" och avsluta resan i Caribien en halvtimmes flyg norr om Caracas flygplats "Los Roques" väldigt avkopplande. Men kanske max 3 dagar. Finns inte så mycket att göra förutom snorkling/dykning och fiske.

Kolla in min hemsida www.mbild.se