Vågar man åka till Jordanien nu?

24 feb. 2011 17:54
Visningar: 3974
Vi har en resa bokad i slutet av mars. Vi har längtat och sett fram mot den, men nu känns det inte lika roligt längre. Det har ju blivit så oroligt i den här delen av världen. Hur resonerar ni andra som ska dit nu? Avbokar ni?
Av Piag
2 mars 2011 09:14
Hej!

Jag och min 15-åriga dotter åker dit med Apollo nu imorgon (3/3-11) och vi känner ingen oro alls! Allt blir så uppförstorat i tidningarna, man har koll på vad UD säger och går efter det tycker jag. Det kan hända saker när som helt överallt, man kan inte undvika en hel kontinent för att ett par länder är oroliga.

Mvh, Pia
Av Mpc
2 mars 2011 09:31
håller med föregående skribent och lägger till en sak håll undan för stora folksamlings bara så ska du se att di ni får se mycket
Av Hathor
2 mars 2011 10:19
Det måste finnas en bättre tidpunkt än att åka till en så orolig region
själv hade jag avstått...
2 mars 2011 11:31
Jag ska inte resa förrän i maj själv, men håller koll på regionen. Olika länder är ju ändå olika länder. Men håll koll, prata med resebolaget, kolla med UD. Så tänker jag iaf.
Av Hkn
3 mars 2011 00:24
Jag har vänner som ska åka till Jordanien precis nu.
De resonerar så här: ”USA har varit ett mål för terrorister mer än tio år nu. Ska vi sluta att åka dit?”

Som jämförelse; det har ju varit oroligt vid Thailand gräns mot Burma i åratal (sent förra året lobbade Burmas junta in granater över en gränsstad. Flera dog och 10000 burmeser flydde in i Thailand). Mig veterligt hindrade det inte någon att lägga sig på stranden i Phuket.

Som vanligt bör man följa nyheterna, kolla UD:s och ambassadernas hemsida, Al Jazeeras engelska webbplats och så vidare – och sedan fråga sig själv om det känns bra i magen att åka. Är svaret nej, så blir det väl ingen vidare semester.

Men det bör inte vara svårare att hålla sig undan oroligheter i Jordanien än det är här hemma. Vid en derbymatch (eller liknande tillfällen) tar jag t ex inte promenader nära Råsunda eller Söderstadion.
Av Hathor
3 mars 2011 09:44
Citerat från emmchen82:
Jag ska inte resa förrän i maj själv, men håller koll på regionen. Olika länder är ju ändå olika länder. Men håll koll, prata med resebolaget, kolla med UD. Så tänker jag iaf.
Hela arabvärden är i uppror,jag skulle inte kunnat känna en glädje på semestern om jag åkte till ett land med
oro,folket som inte mår bra,smittar av sej rent stämnings mässigt...
men varje människa har ju ett eget val att ta ställning till..
3 mars 2011 10:27
Citerat från hathor:

Hela arabvärden är i uppror,jag skulle inte kunnat känna en glädje på semestern om jag åkte till ett land med
oro,folket som inte mår bra,smittar av sej rent stämnings mässigt...
men varje människa har ju ett eget val att ta ställning till..
Men som t.ex. Egypten nu, där har ju vissa snarare hävdat motsatsen, när det gäller just de känslor du framför här, att det hjälper folket om turismen inte helt dör ut.
Av Hathor
3 mars 2011 22:05
turismen behövs givetvis.men det ska ju också fungera då man kommer dit...all förnyelse tar tid i alla sammanhang..
Av Piag
8 mars 2011 18:40
Jag ar i Jordanien just nu och har aldrig kannt mig tryggare!! Folket ar sa vanliga och tillmotesgaende att det ar omojligt att tanka pa nagra oroligheter!
Inte ar de fortryckta eller att det ar synd om de heller! Jag och min dotter gar ute pa kvallarna utan att vara radda, vi har tagit utflykter till oknen med taxichaufforer och aldrig kant nagon radsla. Har aven varit i Egypten och kande dar obehag hela tiden...Alla lander ar olika, alla manniskor ar olika. Stamningen har i Jordanien ar HELT annorlunda an i Egypten, tycker jag. Dom inte en hel varldsdel baserat pa ETT land...
Av Hkn
8 mars 2011 22:17
Citerat från piag:
Jag ar i Jordanien just nu och har aldrig kannt mig tryggare!! Folket ar sa vanliga, hjälpsamma och tillmotesgaende att det ar omojligt att tanka pa nagra oroligheter!
Är faktiskt inte förvånad. Jag har sällan mött så vänliga, värdiga och gästfria människor som i Jordanien.
Det görs ju undersökningar ibland om gästfrihet och bemötande. Jordanien, Syrien och Iran hamnar ofta i topp på sådana listor.

Å andra sidan så är en av de trevligaste lokaltrafikresor jag någonsin gjort, den med tunnelbanan i Kairo. Så vänligt nyfikna och intresserade som folk var... helt otroligt. Men så var jag troligen den enda europén på hela tåget den dagen.

Apropå att döma världsdelar vs. länder – många verkar ju även döma hela länder på hur ett dussin försäljare betér sig på platser enbart skapade för turism. Eller bli sura för att det finns så många säljare i souqen. Som att bli arg över att det är för många klädhängare på NK, ungefär.

Best,

:: h ::

PS. Lite off topic, men... Någon som planerar att åka till Kairo snart? Jag är mycket sugen på känna atmosfären i stan och på Tahrirtorget. Rapporter från vänners vänner säger att det är något väldigt särskilt. De jämför med Berlinmurens fall 1989.
Av Annl
13 mars 2011 17:43
Hkn,

Jag har en stor längtan tillbaka till Egypten och Kairo (och Abu Simbel som inte fick plats i vår resa) men att åka till Kairo just nu känns ju rejält unsafe; läste i morgontidningarna att man slåss med knivar på Kairos gator nu... Inget bra alls men det är bara att hoppas att de får ordning så att man kan återvända till detta fantastiskt spännande land.
Av Careli
19 mars 2011 22:07
Klart du ska åka! Jag har precis kommit hem från Aqaba, lugnt precis som vanligt! Åk!!!
5 apr. 2011 21:20
Tack för era svar!

Vi har nu kommit hem från en fantastisk semester i Aqaba. Allt var perfekt: vädret, Röda havet, hotellet, maten och upplevelserna. Det fanns ingen som helst orolighet där.

Vi bodde på Mövenpick inne i Aqaba, dvs ej på det Mövenpick som finns ute i Tala Bay. Det ligger väldigt öde.

Vi besökte Petra med en lokal chaufför som rekommenderats här på reseguiden. Det blev vi mycket nöjda med, det var så trevligt att prata med honom under bilturen. Inne i Petra klarar man sig själv utan guide, vi hade även köpt en bok om platsen. Vi klättrade upp till Offerplatsen/High Place of Sacrifice, det gav en otrolig utsikt över området. Helt klart värt mödan på en dryg halvtimmes klättring.

Vi gjorde även en kombinerad snorkel/dyktur på Röda Havet med Sindbad Yacht Cruises&Water Sports. Båten hade glasbotten och den gled över de fina korallreven så man kunde se dem torrskodd om man så ville. Men vi hoppade förstås i vattnet för att se dem genom cyklopet! Sen smakade det bra med barbeque ombord.

Vi kan bara rekommendera att åka till Aqaba!
Av Mutter4
7 apr. 2011 21:40
Hejsan,

Vi ( 5 vuxna 2 barn 6 + 2 år ) var också i Jordanien Aqaba den 12-19 mars.,,,så häftigt.

Vi bodde på fantastiska hoell Mövenpick, där man till och med gjorde isbitar av flaskvatten. Frukosten var helt "outstanding". Kockarna stekte ägg och omeletter framför våra ögon, färskare än så kan det inte bli.

För oss fanns aldrig alternativet att avboka, efterson UD inte avrådde från att åka dit, det skulle ha blivit väldigt dyrt.

Dessutom kände vi oss inte särsklit oroliga och det med all rätt, vi kände oss trygga och tänkte inte på oroligheterna, mer än att vi kollade UD och nyhetsrapporteringarna...

Var man än gick på dagtid eller på kvällarna så möttes man av trevliga och tillmötesgåede personer...
Jag säger som någon gjorde i ett tidigare inlägg, perfekt väder, god mat och massor av upplevelser

Vi åkte också med privatcahufför till Petra och det gick hur smidigt som helst. Dock kunde vi inte se altt med tanke på att vi hade småbarn med oss, men vi ser resten när vi åker dit igen, för det kommer vi att göra.

Jag kan rekommendera det varmt, men jag tror att Jordanien kommer att bli ett resmål som fler resebyråer kommer att upptäcka, så vill man se ett "oförstört" Jordanien, ska man nog överväga att åka innan det blir invasion av turister. Redan nu kan man se stora hotellkomplex som står redo för att möta turismen.

Så åk, så fort som möjligt. Nu ska jag sätta mig och äta av mina glaserade cashewnötter som jag inhandlat i Aqaba....så gott.....!!

Bye, bye...
Av Joakimn
8 apr. 2011 07:47
Alltid bra att vara lyhörd men UD har jag bara haft son En röst i mina val.Som flera skriver så är deras omdöme inte helt utan påverkan av vårt lands politiska hållning och skall inte heller vara annat.
Har rest till länder som Sri lanka då detta land har varit off limit enl UD.
Det gäller bara att läsa på o inte hamna mitt i värsta regionerna.
Få av de länder som vi resenärer besöker har ett stabilt inre politiskt läge, vi åker ändå.
Speciellt om diktaturerna är så starka att dom kan kväsa folkens viljor med järnhand. Då är det tryggt för oss. Ofta behöver dessa länders folk oss resenärer som vittne till hur deras länder styrs. Och de styrande våra pengar o vårt godkännande som en legitimitet för deras styre.Har man samvete kan detta användas för folket i länderna.
Jag tror att det är mer oroligt att besöka länder som sydafrika mm för deras kriminalitet än att åka till Jordanien.
Håll er bara till de av turistnäringens organisationer rekomenderade ställen så skall det nog vara tryggt.
Undvik att komma iklämm mellan de politiska antagoisterna. Undvik foksamlinga ect.
Åk o njut/men betänk.. joakimn