Vad man inte bör missa-Krakow

31 juli 2012 10:31
Visningar: 18192
Vi är fyra pigga tjejer i våra bästa år;), som ska åka till Krakow i mitten på augusti. Vad bör man inte missa och vad kan man stå över när man är där? Känns som att strosa runt och att äta gott och billigt räcker rätt långt för oss, men lite kultur vill man ju ha! Kanske någon även har tips på en ok restaurang/bar/pub, gärna med livemusik... Vi kommer att vara där i fyra dagar.
Av Ziesta
2 aug. 2012 10:35
Hej,

Jag var i Krakow för några år sedan. Riktigt mysig stad tyckte jag, så bra val att åka dit! :-)

Något som jag tyckte var spännande och sevärt var att åka till saltgruvan Wieliczka en liten bit utanför staden. Man tar enkelt sig dit med buss. Det går guidade turer nere i gruvan.. och man går förbi rum med kristallkronor, saltstatyer och underjordiska sjöar. http://www.kopalnia.pl/
Av Aph
2 aug. 2012 10:51
Köp en guidebok alltid bra att ha. Staden tillhörde Sverige när Polen var en del av vår stormakt så besök slottet, finns flera olika turer, gå dit i tid och slipp köer. Vandra i gränderna, se vackra hus, parker besök museer. Krakow har massor med restauranger, barer, pubar m m, utbudet är stort. Turistfällorna ligger på stora torget (europa största torg?) så sök er fram till alternativ. Vill ni se Schindlers fabrik (från filmen Schindlers list som spelades in på plats) så ligger den strax utanför gamla staden. När jag var där så planerades det ett museum det kanske är klart, fråga turistinformationen. Saltgruvan är klart sevärd, halvdagstur, ta morgonturen med guidad buss, så slipper ni köa. Jag åkte till Auschwitz (staden heter något annat i dag) med lokaltåget det tar en hel dag. Från stationen ta en tax ca 10min. På plats köp biljett till en guidad tur med engelskspråkig guide, ett måste. Glöm inte att ta med vatten, macka.
Trevlig resa!
Anders
Av Msdr
7 aug. 2012 20:00
Som föregående talare sa, Auschwitz! Missa inte det. Inget muntert ställe givetvis, men det bör ses, det är otroligt gripande, även min tuffe sambo grät på delar av turen.
Traska runt i stan, jättemysigt! Fika på torget, sup in atmosfären. Shoppa!
Av Trea
8 aug. 2012 20:36
Saltgruvan är absolut lite cool och intressant att besöka (helst inte en lördag eftermiddag dock, det kan lätt bli för mycket folk). Här är vårt besök där för något år sedan:
http://www.freedomtravel.se/2009/07/krakow-och-saltgruvan-i-wieliczka/
I övrigt är det en fin stad att strosa runt i! Man får grymt mycket mat på vissa restauranger! En förrätt + en förrätt räcker långt! (Jag överdriver inte, har aldrig sett så stora portioner)