Vad kostar ett bankuttag i Thailand?

5 dec. 2017 20:57
Visningar: 5765
Var precis på Forex och växlade pengar inför min backpacking-resa och började med baht och dollar då Thailand och Kambodja är de första länderna jag kommer att besöka. Tjejen i luckan sa då att thailändska staten tar betalat så mycket som 56 kr för varje uttag, stämmer detta? Tycker att det låter väldigt mycket...

Jag är inget snille när det kommer till pengar, växlingkurser osv så hade uppskattat lite hjälp! Jag är medveten om att min svenska bank tar en avgift per uttag och att det tillkommer växlingspåslag. Hur ligger det till med resten av länderna i Sydostasien? Kambodja, Vietnam, Filippinerna? Har dom också så höga avgifter? Är det bäst att växla hemma i Sverige eller att ta ut pengar i ATM på plats?
Av Mipec
5 dec. 2017 21:54
Men! Inget är dyrare än Forex, så om någon där rådde dig att hellre växla på forex var det i rent egenintresse och inte om omsorg om dig.
Av Erik777
6 dec. 2017 09:45
För små summor så lönar sig Forex bättre än Thaibankomaten, men för större summor är thaibankomaten bättre. Ta ut rejält varje gång ni tar ut pengar i Thailand.
Av Bjo
6 dec. 2017 23:08
Kolla på din banks hemsida.
Av Daquiri
7 dec. 2017 06:29
Vilka summor rör det sig om när man växlar på Forex? Skulle vara intressant att veta hur mycket pengar man förlorar på att växla där.
7 dec. 2017 09:54
Citerat från Daquiri:
Vilka summor rör det sig om när man växlar på Forex? Skulle vara intressant att veta hur mycket pengar man förlorar på att växla där.
5-10% brukar de sno! Avgiftsfritt kallar de det, ska du sen växla tillbaka pengar tar de lika mycket igen :-(
Riktigt små summor kan vara lönt att växla, men i princip aldrig över 1000:-.
Av Birgere
7 dec. 2017 10:55
So break even ligger på lite drygt 2400 Bath, ska man ha minder än så så funkar Forex annars är det ATM som gäller.
Viktigt även att inte gå omkring med en massa kontanter i fickan av rent säkerhetsmässiga skäl.

Men har inte Forex en tillbakaväxlingsgaranti så man får samma kurs om man växlar tillbaka? Eller det kanske bara var en "önskedröm" 😁
Men är det så så bör väl TS kunna ångra sig o gå tillbaka med kontanter om nu TS växlat för mycket. Finns inte denna återköpsgaranti blir det riktigt dyrt.
7 dec. 2017 11:35
Citerat från Birgere:
So break even ligger på lite drygt 2400 Bath, ska man ha minder än så så funkar Forex annars är det ATM som gäller.
Viktigt även att inte gå omkring med en massa kontanter i fickan av rent säkerhetsmässiga skäl.

Men har inte Forex en tillbakaväxlingsgaranti så man får samma kurs om man växlar tillbaka? Eller det kanske bara var en "önskedröm" 😁
Men är det så så bör väl TS kunna ångra sig o gå tillbaka med kontanter om nu TS växlat för mycket. Finns inte denna återköpsgaranti blir det riktigt dyrt.
Har aldrig hört om återköpsgaranti, finns kanske? Det de gör reklam för är annars att man får växla överbliven valuta avgiftsfritt om man har kvittot kvar, även här ligger väl avgiften i dålig kurs? brukar skilja ganska mycket mellan deras köp och säljkurser, nu är det åratal sen vi växlade hos dem så det kanske är något nytt med garanti.....
Av Birgere
7 dec. 2017 16:53
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Birgere:
So break even ligger på lite drygt 2400 Bath, ska man ha minder än så så funkar Forex annars är det ATM som gäller.
Viktigt även att inte gå omkring med en massa kontanter i fickan av rent säkerhetsmässiga skäl.

Men har inte Forex en tillbakaväxlingsgaranti så man får samma kurs om man växlar tillbaka? Eller det kanske bara var en "önskedröm" 😁
Men är det så så bör väl TS kunna ångra sig o gå tillbaka med kontanter om nu TS växlat för mycket. Finns inte denna återköpsgaranti blir det riktigt dyrt.
Har aldrig hört om återköpsgaranti, finns kanske? Det de gör reklam för är annars att man får växla överbliven valuta avgiftsfritt om man har kvittot kvar, även här ligger väl avgiften i dålig kurs? brukar skilja ganska mycket mellan deras köp och säljkurser, nu är det åratal sen vi växlade hos dem så det kanske är något nytt med garanti.....
Kan vara ett tolkningsfel från min sida men när jag läser:
"Sparar du kvittot får du dessutom växla tillbaka din valuta utan extra kostnad." så tolkar jag det som att det även är samma kurs.
Men jag kan ha fel då dom även skriver att det kostar 50kr att växla in valuta och 0kr om man har Forexkvitto.
I vilket fall så är det pinsamt att det fortfarande finns folk som tar ut större summor från Forex.
Av Erik777
7 dec. 2017 17:11
Du får växla tillbaka till samma kurs som alla andra som vill köpa SEK, men slipper växlingsavgiften.
Du gör med andra ord en rejäl valutaförlust i allafall.
Av Marviil
9 dec. 2017 18:35
Swedbank skriver på sin hemsida att bankomatuttag utanför EU kostar 35 kr + 1,5% i valutaväxlingspåslag. Och sedan tar Thailands banker 200 baht (säg 56 kr). Om jag tar ut 1000 SEK så kostar alltså det ca SEK 105? Har jag tolkat detta rätt?
Av Birgere
9 dec. 2017 20:43
Citerat från Erik777:
Du får växla tillbaka till samma kurs som alla andra som vill köpa SEK, men slipper växlingsavgiften.
Du gör med andra ord en rejäl valutaförlust i allafall.
Förvånar mig inte, då är detta med extra kostnad inte helt OK att påstå men säkert godkänt av jurister.😡
10 dec. 2017 07:39
Citerat från Marviil:
Swedbank skriver på sin hemsida att bankomatuttag utanför EU kostar 35 kr + 1,5% i valutaväxlingspåslag. Och sedan tar Thailands banker 200 baht (säg 56 kr). Om jag tar ut 1000 SEK så kostar alltså det ca SEK 105? Har jag tolkat detta rätt?
Ja