Ut med Budjet

Av Zoogs
17 nov. 2011 11:20
Visningar: 314
Sitter och söker flygresor och noterar att Budjet ofta presenterar bra priser (totalpris enligt siten). När man dock skall boka tillkommer en "bokningsavgit" som många andra inte har.

Därför tycket jag att sökningen på biljetter blir missvisande. Budjets pris skulle hamna mycket längre ner i träfflistan efter det påslag dom tillämpar.

Inte ok, då jag kan tänka mig att de "fångar" många biljettbokare på detta sätt.
Av Tony - Reseguiden.se
17 nov. 2011 13:54
Hej, Zoogs. Jag gör samma sökning men får inte ditt problem. På sidan där man skriver sina konktaktuppgifter kan man enkelt välja bort alla eller de tillägg man inte behöver (Genom att trycka på minusknappen). Och så länge du betalar via internetbank skall varken boknings- eller betalningsavgift tillkomma.

Fick du avgiften efter att du betalat? Om så är fallet agerar vi direkt för så skall det inte gå till. Vi gjorde en revision av samtliga flygaktörers avgifter för mindre än två veckor sedan och hittade två företag som felaktigt hade avgifter som ej kom med i totalpriset. Dessa är nu åtgärdade.

Reseguidens policy är att de priser vi visar i prisjämförelsen skall vara totalpriser och möjliga att betala (läs; via internetbank eller något vanligt förekommande kort såsom bank-Visa, motsvarande. ) utan avgift. I det fall någon aktör har avgifter som ej går att välja bort lägger vi på dem på priset i jämförelsen.

På Reseguiden bevakar vi också utvecklingen av lågprisflygbolagens avgifter. Vi ser det som ett dilemma att vissa flygbolag debiterar för bagage. Här lägger vi tillsvidare inte på den kostnaden eftersom det faktiskt är möjligt att resa med 10 kg som handbagage och att det är olika kostnader baserat på hur många väskor resesällskapet har. Så gör vi nu men det känns inte helt tillfredsställande.

Som sagt, hör gärna av dig om något inte stämmer i detta.

Med vänliga hälsningar

Tony Ryttersson, ansvarig för tjänsten flyg på Reseguiden.se
19 nov. 2011 17:01
Gå in på http://www.skyscanner.se där hittar du alla priser både från resebyrår och direkt från flygbolag..

Att köpa biljetten direkt från flygbolaget betyder att du kan se om biljetten är ombokningsbar .. Vilket av egen erfarnehet alltid väljer det sistnämda alternativet..
Av Tony - Reseguiden.se
22 nov. 2011 12:19
Citerat från ymmot123:
Gå in på http://www.skyscanner.se där hittar du alla priser både från resebyrår och direkt från flygbolag..

Att köpa biljetten direkt från flygbolaget betyder att du kan se om biljetten är ombokningsbar .. Vilket av egen erfarnehet alltid väljer det sistnämda alternativet..
Bra förslag, det är ett bra tips att kolla med flygbolagen direkt, främst när det gäller ombokningsbara biljetter, eller biljetter med särskilda villkor. Men tyvärr blir det nästan alltid dyrare när det gäller vanliga biljetter (eftersom flygbolagen i grunden inte vill konkurrera med sina återförsäljare, resebyråerna). Med lågprisbolagen är det oftast samma pris hos resebyrån som flygbolaget direkt, men om du inte kollar med en jämförelsesajt som Reseguiden.se eller Skyscanner så missar du lätt att andra flygbolag kan ha lägre priser. Och räknar man in kostnader för bagage och andra avgifter (som oftast är högre) hos lågprisbolagen blir jämförelsen ännu mer intressant.
Skyscanner är duktiga på att jämföra lågprisbolag främst inom Europa. Detta gör dock även Reseguiden.se men med utgångspunkt till/från Skandinavien. När det gäller övriga flygbolag har få jämförelsesajter direktavtal med flygbolagen men det ändras nu successivt. På Reseguiden.se har vi en strävan att kunna visualisera vad det kostar att boka hos flygbolaget direkt kontra hos dess återförsäljare samt vilka för- och nackdelar det innebär med respektive alternativ.

En slumpvis jämförelse mellan Reseguiden.se och Skyscanner, Stockholm-Bangkok den 6-13/12 2011, ger följande resultat:
- Skyscanner visar alternativ från 16 flygbolag. Reseguiden 26.
- Samtliga priser på de primära resultatsidorna är lägre eller lika på Reseguiden.se.
- Reseguiden filtrerar (visar inte) priser med orimligt lång flygtid.
Av Zoogs
23 nov. 2011 12:00
Hej och tack för feedback och förslag.

Jag är ändå frågande till Budjets upplägg. Jag kunde mycket riktigt välja bort deras bokningsvgift (gjorde precis en bokning) på 95 kr/pers. När jag ändock valde att betala med kort fick jag ett påslag med 100 kronor.

Till att börja med vill jag ifrågasätta deras bokningsvgift. Se vidare på http://www.konsumentverket.se/sv/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Kortavgifter/. Vad jag kan läsa mig till har de inte rätt att ta ut avgifter när man betalar med kort.

Men "bondfångeriet" i sammanhanget gällande deras bokningsavgift på 95 kr per person vill jag också ifrågasätta. Den går alltså att välja bort, men hur många gör det? Det framgår som att man skall acceptera denna avgift i en separat liten ruta och vad är det för avgift till att börja med?

I övrigt så tackar jag för tipset om Flyscanner. Bra tjänst, även om jag använde Reseguiden denna gång. Främst finner jag den attraktiv på grund av att den finns om app till ipad. Mycket smidigt, något ni på reseguiden borde överväga.

Ha en fin dag alla!
Av Tony - Reseguiden.se
24 nov. 2011 09:52
Tack, Zoogs. Bra att du fick bokat nu och att du använde Reseguiden.se. Jag uppskattar verkligen din feedback angående avgifterna. Det är med sådan påtryckning vi kan ställa krav på våra partners. Och du kan som konsument göra en anmälan på den sidan du hänvisar till. De regler som är uppsatta av myndigheterna efterlevs dock inte. En möjlig förklaring är att många flygbolag och onlineresebyråer är bolagsregistrerade i andra länder och står under andra lagar varvid konkurrensbilden kan bli skev.

Vår hållning är att avgifter ej skall vara förifyllda och att något vanligt betalningssätt (exempelvis internetbank) skall vara kostnadsfritt. I annat fall lägger vi på avgifterna på totalpriset i prisjämförelsen. Och vi är mycket tacksamma för denna typ av tips som du ger.

Ja, den mobila utvecklingen går snabbt nu. Vi släpper inom kort en app för Sista-minuten och kommer under vintern att mobilanpassa våra tjänster. Vi överväger därefter appar för olika typer av innehåll. Inspirativt innehåll passar bättre i läsplattor så det kan bli den typen av prioriteringar.