Transsibiriska järnvägen i sommar

Av Reflex
29 feb. 2016 14:18
Visningar: 168
Hej
Jag planerar att åka Transsibiriska järnvägen från
St Petersburg till Biljing i sommar.
Resa själv har jag gjort tidigt, och är inte så jätte kul. Söker någon likasinnad, som gillar äventyr men över lungn och ro. En festkväll men även ett svettigt träningspass. Som gillar att upptäcka och se nya saker. Men framför allt ha roligt bara.
Så här tänkte jag resan
Färjan från Stockholm
till Helsingfors
Tåg där ifrån till St Petersburg eller Moskva
Tåg till Mongoliet och stanna några dagar där.
Tåg vidare till Beijing. Stannar några dagar där och sen flyger vi hem.
Tänkte vara borta en månad ungefär.

Ha de gött /Elise
3 mars 2016 12:31
Exakt när tänkte du resa?
Jag tänkte göra en jorden-runt-resa och starta med Transsibiriska men det blir nog inte förrän i slutet av Augusti. Dock hade jag egentligen bara planerat ett direktflyg till Moskva. Men själva tågresan är väldigt lik mina planer. Efter Beijing fortsätter jag dock vidare mot Nordkorea.
Av Reflex
3 mars 2016 14:11
Juli/augusti. Tänkte börja plugga 22 augusti. Så bör va hemma då. Men inget är bestämt.
Har tänkt innan att göra samma resa som du. Jorden runt med början av transsibiriska järnvägen.
Hur reser du sen?
Av Linues
2 apr. 2016 21:46
Hej
Låter som en stämmer in någorlunda på nämnda beskrivning.
Jag har planerat att åka transmanchuriska/transmongoliska för att sedan kunna ta sig runt i Kina och vidare. Har innan dess planer på Europa runt men skulle gärna slå följe beroende på när du tänkte fara iväg?

Mvh/Linus
Av Reflex
4 apr. 2016 17:24
Just nu känns det som den resan är långt bort. Andra saker har kommit imellan än att planera. Men jag vill fortfarande åka. När hade du tänkt åka då?
Av Linues
5 apr. 2016 21:51
Jag har inget datum då jag "måste iväg" men tanken är att ta sig runt i europa i sommar och sen ta sig vidare österut, är flexibel om en kan få trevligt sällskap på vägen.
Av Reflex
8 apr. 2016 10:00
Hur har du tänkt resa med järnvägen då? Hur lång tid? Stopp och så?
Av Linues
11 apr. 2016 18:53
Tanken är lite som du var inne på, att stanna på vägen kika lite på Mongoliet och ulan bator. Öppen för att stanna för att upptäcka andra delar om så känns aktuellt, Peking sen för att stanna där ett tag innan vidare färd.
13 apr. 2016 13:02
Jag har tänkt åka transmongoliska i början på september!! Med några veckors stopp i Mongoliet då det är det landet jag vill lägga mest energi på. Men även tänkt ett stopp vid bajkalsjön och sen vill jag gärna se södra Kina.... Har inte spikat något ännu och tanken är att åka själv men vill gärna ha en travelbuddy om möjlighet finns, och verkar ju som alla här är ganska enade om datum och rutt...?
Av Linues
17 apr. 2016 18:51
Halloj!
Jo verkar vara ganska lika - men lite olika datum - Elise du måste åka innan augusti för att vara tillbaka till plugg? Malin - du kan/vill åka i september? Går det att synka så alla kan samtidigt vore ju det schysst - jag är mycket flexibel förutom att augusti/september känns som en bra tid att komma iväg.
25 apr. 2016 21:50
Jaa precis! Jag tänker främst början på september faktiskt, inte senare då det blir rejält kallt i ryssland/mongoliet. Linus hur ser din resplan ut i övrigt?
25 apr. 2016 21:53
Citerat från Nickelas:
Exakt när tänkte du resa?
Jag tänkte göra en jorden-runt-resa och starta med Transsibiriska men det blir nog inte förrän i slutet av Augusti. Dock hade jag egentligen bara planerat ett direktflyg till Moskva. Men själva tågresan är väldigt lik mina planer. Efter Beijing fortsätter jag dock vidare mot Nordkorea.
Nicklas planerar du fortfarande att åka? Hade ju varit grymt att åka ett gäng då våra planer ser likvärdiga ut!
Av Linues
21 maj 2016 10:27
Hej igen. Ursäkta sen återkoppling, trodde jag skulle få uppdatering till mailen om någon skrev. Mina planer i övrigt är att åka runt i Kina och sen en visit till Japan - sen Australien och Nya Zeeland. Om möjligt utan att behöva flyga på vägen dit överhuvudtaget. Vore som sagt schysst att kunna åka tillsammans med någon, så jag försöker gärna synka. Hur ser dina planer ut Malin?
21 maj 2016 12:15
Citerat från Linues:
Hej igen. Ursäkta sen återkoppling, trodde jag skulle få uppdatering till mailen om någon skrev. Mina planer i övrigt är att åka runt i Kina och sen en visit till Japan - sen Australien och Nya Zeeland. Om möjligt utan att behöva flyga på vägen dit överhuvudtaget. Vore som sagt schysst att kunna åka tillsammans med någon, så jag försöker gärna synka. Hur ser dina planer ut Malin?
Hej, jag har planerat vidare nu och tänker åka andra veckan i september. Tänkte oxå åka till Japan efter Kina :) dock är det lite för tidigt ännu att fixa visum till ryssland då man skall resa inom 90 dagar efter att man fått det. Men ska fixa visum först sen biljetter till tåg osv. Blir Moskva - Irkutsk - Ulan Bator - Beijing och sedan vidare i Kina! Så är du intresserad att haka på en bit elr så, så säg till!!
Av Linues
21 maj 2016 18:25
Citerat från Malinragnmark:
Hej, jag har planerat vidare nu och tänker åka andra veckan i september. Tänkte oxå åka till Japan efter Kina :) dock är det lite för tidigt ännu att fixa visum till ryssland då man skall resa inom 90 dagar efter att man fått det. Men ska fixa visum först sen biljetter till tåg osv. Blir Moskva - Irkutsk - Ulan Bator - Beijing och sedan vidare i Kina! Så är du intresserad att haka på en bit elr så, så säg till!!
Hej igen.
Jag är absolut intresserad av att åka tillsammans med någon - åtminstone över transsibiriska - så vore ju kul att synka just den delen iaf!