Tråkigt eller ok i två veckor?

14 apr. 2014 14:56
Visningar: 5236
Det finns ju inte så många färska diskussioner om Kap verde så jag får väl starta en ny.

Vår familj (2 vuxna, 2 barn 6,9 år) har lite funderingar på att skippa jul och nyår hemma i år och åka till något varmare ställe. Kap verde är då ett av de lämpligaste alternativen sett ur ett temperatur- och prisperpektiv, jämfört med t ex Thailand, Mexico, Västindien eller Egypten. Kort sagt ett rätt bra resmål runt jul. Har kollat lite och det är ju ganska "öde" runt hotellen på Sal.

Vi har ju varit på charter med barnen förr, företrädesvis Blue Village och Sunwing Resort, främst runt Medelhavet. Om vi tar t ex Blue Village Pascha Bay i Turkiet, så finns det ju "ingenting" runt omkring och det var väl ändå ok.

Så frågan är väl egentligen om det är jämförbart med en familjeanläggning runt Medelhavet vad det gäller saker att göra på hotellet? Så att man kan vara där två veckor utan att bli uttråkad, även om vi tycker om att bara sola och bada, så kan det vara skönt med lite aktivitet emellanåt.
Av Birgere
14 apr. 2014 16:17
Hyr en bil några dagar, eller flyg över till någon annan ö
16 apr. 2014 10:36
Jo, det skulle man väl kunna göra, är väl mest en undran om man håller sig sysselsatt mestadels på hotellet. Men på Blue Village (som det isåfall blir) brukar det vara tillräckligt med aktiviteter, men det kan ju även variera mellan olika hotell.
Av Tj
16 apr. 2014 11:30
Var på Sal 07.....helt ok dock inget att se direkt :)
Men ska man bara bada o sola så funkar det perfekt.
Trevliga krogar att besöka för att käka om nu inte tar ett all in paket....
Åk med en båt runt lite (ev fiska) kite surfing om man törs....blåser satan där hela tiden...ungefär som västkusten Halland :)
16 apr. 2014 14:50
Jag var där förra vintern, mestadels för att dyka. Bodde i Santa Maria, den staden växer ungefär ett hus om dagen just nu. Finns en del restauranger, lite butiker osv. Jag tror de flesta åker till Cape Verde för att sola och bada och det finns ärligt talat inte så mycket mer att göra där heller...

MEN... Åker man charter så brukar de olika charterbolagen anordna lite olika sorters utflykter. Finns ju bland annat en saltsjö på Sal, man kan åka till den andra orten på ön och vara där en dag. På hotellet som jag bodde på fanns det ett skevt biljardbord att roa sig med på kvällen och på stranden utanför fanns det ju lite andra typer av aktiviteter om man kände för vattenskoter, kitesurfing, snorklingsturer, dykning osv osv..

Solen är stark även på vinterhalvåret, använd rikligt med solskyddsfaktor, särskilt om ni beger er ut på havet. Polaren brände sig så illa att han var tvungen att stanna inomhus i 2 dagar.