Tips på spännande resmål för max 12000kr inkl allt

1 mars 2016 12:05
Visningar: 229
Hejsan. Jag håller på att planera en resa nu i sommar. (juli) och hade planerat att åka till Plitvicesjöarna i kroatien ett par dagar och sen avsluta i split eller zadar 5 dagar.
Kollade upp priser på allt.
så här har jag räknat. Billiga alternativ

Flyg : Oslo - Split 2700kr + bagage ca 400kr
Buss Split - Plitvice ca 200kr enkel väg
Boende Plitvice 2 nätter från ca 1500kr
Boende split
5 nätter (billigt alternativ enligt hotels.com eller booking.com) från ca 3500kr

totalpris blir ca 8500kr + mat och fickpengar så jag får nog räkna med ca 12000kr

Började då tänka om man inte kan åka till något annat spännande land för det priset. Även om flyget är dyrare så kanske det är billigare med boende och mat och sånt.

Jag är en natur och landskapsfotograf så det måste finnas mycket fint att fota dit jag ska :)

Har ni tips på resmål någonstans i världen där ,man klarar sig med 12000kr inkl. allt så tipsa gärna. Rena storstadsresor som typ berlin och liknande är jag ej intresserad av. Andra städer kan dock vara av intresse om det är en spännande och annorlunda stad. (typ havannacuba) :)

Mycket tacksam för svar.
Mvh Andreas
1 mars 2016 14:19
Både Tjeckien och Slovakien är ju billigt och minns jag inte fel går det att få bussresor dit för väldigt lite och då får man mer pengar över till annat.

Alperna är ju trevliga landskap generellt, men alpländerna är kanske lite dyra att vistas i.

Även Polen har mycket fint att erbjuda.
Av Bibby
1 mars 2016 14:56
Baku, Astana, Ashgabat hade jag seriöst övervägt.
Av Gevalia
1 mars 2016 22:22
Montenegro................Tänk Norska fjordar.........krokiga branta vägar........mycket varmare................vajande palmer........underbart god glass.............billigt att bo...trevlig befolkning............mycket att uppleva och fotografera.
2 mars 2016 09:57
Citerat från Ixploretheworldcom:
Både Tjeckien och Slovakien är ju billigt och minns jag inte fel går det att få bussresor dit för väldigt lite och då får man mer pengar över till annat.

Alperna är ju trevliga landskap generellt, men alpländerna är kanske lite dyra att vistas i.

Även Polen har mycket fint att erbjuda.
Tack för tips men det känns lite same same. Då kan jag lika gärna åka till kroatien. Jag ville ju se om det fanns något helt annat liksom :)
2 mars 2016 09:57
Citerat från Bibby:
Baku, Astana, Ashgabat hade jag seriöst övervägt.
har inte hört om dessa men ska kolla upp dom. Tackar för tips :)
2 mars 2016 09:58
Citerat från Gevalia:
Montenegro................Tänk Norska fjordar.........krokiga branta vägar........mycket varmare................vajande palmer........underbart god glass.............billigt att bo...trevlig befolkning............mycket att uppleva och fotografera.
Och montenegro är mer spännande än kroatien? känns inte så stor skillnad så jag hellre vill åka dit än kroatien. Ville se om det fanns något helt annat liksom. Tack för tipset dock.
Av Gevalia
2 mars 2016 10:07
Nä okej då. Om du sagt när du tänkt åka så hade jag nog kanske kunnat presentera ett tips till Sri Lanka.
Vi åkte två personer, två veckor....flyg, olika boende, mat tuk-tuk osv för drygt 20000. Kan det vara något för dig?
2 mars 2016 10:29
Citerat från Gevalia:
Nä okej då. Om du sagt när du tänkt åka så hade jag nog kanske kunnat presentera ett tips till Sri Lanka.
Vi åkte två personer, två veckor....flyg, olika boende, mat tuk-tuk osv för drygt 20000. Kan det vara något för dig?
Det står i mitt första inlägg att jag ska åka i Juli :)

Har i alla fall kollat lite olika resor i asien nu. Verkar intressant. Thailand. Östkusten eftersom det regnar mindre där. Koh samui, koh samer eller koh chang skulle funka bra. Någon som varit där?

Har även kollat upp Malaysia och Tioman islands. Verkar dock krångligt att ta sig dit. Läst mig till att man flyger till kuala lumpur och sen tar sig till kersing för att sen ta båt över till tioman. Dock verkar det mycket närmare att flyga till singapore . Men ja vet inte. Någon som har koll på ety? eller andra ställen i malaysia som funkar på sommaren?

Tar gärna emot andra tips i Asien för det verkar spännande.
2 mars 2016 10:54
Citerat från Ixploretheworldcom:
Borneo?
vill du vara lite mer specifik? borneo är ju ett tämligen stort område med eftersom det är världens tredje största ö och innehåller tre länder. Är nog en upplevelse dock. Men jag tror inte mina 12000kr räcker så långt där :)