Tips om resande

Av Pethe61
3 feb. 2015 08:40
Visningar: 607
Hej

Jag och min sambo planerar en resa till Sri Lanka och då det är vårt första besök i landet skulle jag uppskatta några kommentarer på vårt tänkta upplägg.

Vi tänkte boka hotell i Mirissa, stränderna ser härliga ut och det verkar finnas lite aktiviteter att välja på. Vi tänkte ha Mirissa som "bas" och därifrån besöka olika platser och göra lite utflykter. Verkar det vettigt eller har ni förslag på annat, bra hotell?

Tacksam för synpunkter.
Av Joakimn
3 feb. 2015 15:16
Blir bra, finns mycket info har på reseguiden. Bara sök på Sri-Lanka o gå bak i tiden.
hur länge skall ni vara där och när åker ni?
Av Pethe61
4 feb. 2015 16:07
Inte riktigt bestämt när vi åker men troligtvis i slutet av året. Vi tänkte vara borta 14 dgr.
9 feb. 2015 21:23
Hej
Just hem kommen där i från.
Underbart land och människor där.
Tänk på att det tar jätte lång tid att ta sej runt i landet.
Åkte ca 7mil med bil tog ca 3 tmmar.
Anders
22 feb. 2015 13:21
Hej!
Precis som Anders skriver är det svårt att ha ett ställe som "bas" i Sri Lanka då vägar och trafik gör att det tar extremt lång tid att ta sig från ställe till ställe. Jag skulle föreslå att i alla fall ha ca 2-4 olika hotell på en 2 veckors semester (om ni vill se och uppleva landet vill säga) Vill ni endast ha sol och bad är Mirissa ett perfekt ställe, ett av mina favoriter!
Jag har själv bott i Colombo i över ett år och har ett brett nätverk över hela landet. Det göt att jag kan hjälpa er med det mesta. Jag brukar även alltid rekommendera att ha bil och engelsktalande chaufför en del av tiden, då det ger en extrem flexibilitet, sparar er tid och gör er restid mer bekväm då som sagt vägar och trafik inte är som i Sverige.
Med Mirissa som bas kan ni alltid åka till staden Galle (Galle Fort) den gamla delen av staden,. vandra på muren som omger staden eller bara gå runt på de små gatorna med gallerier och småp fina butiker. Blåvalsafari utgår alltid från Mirissa vilket ni även kan göra. Sedan finns det alltid närliggande stränder ni kan besöka.
Vill ni däremot till höglandet, teplantagen, ta tågturen, safari i yala , Siiriya osv, så måste ni nästan byta bas.
Kontakta mig gärna om ni har fler frågor: (Logga in för att se e-postadress)
Lycka till
Mvh/ Sofia
Av Pethe61
23 feb. 2015 08:06
Tack för tipset Travelresearch, vi får ta det med oss när vi planerar. Hur vet jag att det är ett bra taxibolag, man vill ju inte bli lurad och betala överpriser.
Av Gevalia
23 feb. 2015 08:31
Detta är ett bra taxibolag med fasta priser, fräscha bilar och mycket skickliga förare:

www.taxicab.lk