Tips om Portugal

20 maj 2013 19:32
Visningar: 1756
Hej,
jag och min pojkvän har bestämt oss för att resa till Portugal i slutet av Juli. Vi ska på bröllop i Spanien (Zamora) och tänkte passa på att se oss omkring i Portugal först.

Vi tänkte flyga till Faro och under två veckor ta oss upp till Porto, för att sedan köra till Zamora.
Har hört att det är relativt billig med hyrbil, stämmer det?
Kan man hyra bil på ett ställe och lämna tillbaka på ett annat?

Våran tanke är att boka hotell i Faro i förväg, (tre dagar) för att slippa leta boende det första vi gör. Men efter det har vi tänkt söka boende på plats allt eftersom.
Är det svårt att hitta relativt billiga boenden under slutet av juli-mitten av augusti? Vi har hört att många portugiser har semester då och därför kan det vara svårt att hitta boende.

Hur skulle ni lägga upp eran resa på två veckor mellan Faro och Porto??
Vad får man absolut inte missa och vad bör man missa?

Vi vill ha sol och fina stränder men även hinna med annat. Jag har hört talas om vykortsliknande stränder i Portugal och vore härligt att få besöka en sådan strand Jag vill ha en dags shopping i Lissabon också Har läst lite på internet och många rekommenderar Albufeira men vad jag förstått så är det ett stort turisthål??

Vi är tacksamma för alla tips!
22 maj 2013 07:48
Hej. Skrev ett utförligare svar till din fråga på flashback. Tänkte här i stället ge dig 5 tips av 5 olika ting att passa på att se när du ändå är i Portugal.

5 stränder
Praia Odeceixe, Odeceixe - Alentejokusten
Praia Comporta, Comporta - Alentejokusten
Praia Foz de Arelho, Caldas da Rainha - Costa Prata
Costa Nova, Aveiro - Costa Prata
São Jacinto, Ovar/Aveiro - Costa Prata

5 städer
Evora
Lisboa
Coimbra
Porto
Braga

5 byar
Sagres
Peniche
Óbidos
Ponte de Lima
Amarante

5 underbara övernattningar
Palace Hotel, Curia - Bairrada
Hotel Bucaco, Luso - Bairrada
Pousada Santa Maria do Bouro, Santa Maria do Bouro, Amares - Minho
Casa Outeiro, Ponte de Lima - Minho
Hotel do Parque, Bom Jesus, Braga - Minho

5 platser värda att besöka
Azeitão, Palmela - södra Lisboaområdet. Gå på rundvandring hos vintillverkaren José Fonseca, ät lokal azeitãoost och drick lokal moscatel.
Sintra - norra Lisboaområdet. Utforska Portugals kanske vackraste by.
Gerês - nationalpark norra Minho. Kör runt eller vandra i en mycket vacker nationalpark.
Berlengas - öar utanför Peniche. Ta en excursionsbåt och utforska de vackra obebodda öarna utanför kusten, med sin fängelshåla (tänk Fångarna på fortet) och dyk i det klarblå vattnet
Vila Nova de Gaia, Porto - Gå runt bland portvinhusen i Gaia och testa deras viner, festa sedan till vid någon av restaurangerna längs kaien.