Tips och säkerhet Sydamerika

Av Kehan
25 maj 2013 12:19
Visningar: 10137
Hej!
Jag är mycket sugen på att resa i Sydamerika men på grund av hög kriminalitet så är jag lite osäker... Har efter mycket läsande kommit fram till att Nicaragua verkar vara ett av de säkraste länderna att resa i så jag skulle nu vilja ha lite tips och höra om erfarenheter från andra som varit där!

Ni får gärna tipsa om andra länder i Sydamerika med någorlunda säkerhet och vackra stränder, som ni kan rekomendera! Har bland annat tittat väldigt mycket på Dominikanska Republiken och Costa Rica. Var i Kuba förra året och det var en fantastisk upplevelse!

Det jag tänker på mest är hur säkert det är?
Bryr mig kanske inte om väskryckare så mycket utan mer väpnade rån och mer våldsamma brott.
Jag ser själv ganska sydamerikansk ut och talar okej spanska men min flickvän är blond vilket också gör mig lite oroad vad gäller hennes säkerhet eftersom blond = turist.

Vill såklart även ha tips om vad man bör göra/undvika? Jag är inte mycket för att resa bland andra turister utan träffar gärna lokalbefolkningen och upplever det "verkliga" landet. Men jag är självklart sugen på att ligga vid någon strand med lite drinkar också!
Av Dirgis
6 juni 2013 22:36
Hej!
Ifjol reste jag själv i Peru, El Salvador, Honduras och Guatemala. Innan jag reste till Peru kontaktade jag en resebyrå som visade sig arbeta åt svenska resebyråer. De gjorde en specialdesignad resa för mig då jag bland annat fick bo i en indiansk familj.En oförglömlig upplevelse.
I El Salvador bodde jag hos en väns släkting. Efter stoppet i El Salvador flög jag till Guatemala City men därifrån hade jag bokat taxi till Quetzaltenango eftersom man avrått att stanna i Guatemala city.Där stannade jag fyra dagar och kontaktade en resebyrå och där gjorde de upp en resa för mig utifrån mina önskemål och då inkluderade även en resa in i Honduras för att se Copanruinerna. Jag undvek att vara ute själv efter mörkrets inbrott.
7 juni 2013 08:57
Hej! Nu ligger ju inte Nicaragua i Sydamerika men hur som helst så är väl Argentina och Chile de säkraste länderna där. Jag rekommenderar att låna/köpa en reseguide om Sydamerika, t ex Lonely Planets South America on a shoestring. Ny upplaga i augusti. Förutom reseråd finns även mycket information om hur man minimerar risken för brott. Är man seriöst intresserad av att resa runt där på egen hand och inte har varit där förut så finns ingen bättre start än att studera en guidebok. Eftersom du kan lite spanska kommer det säkert att gå jättebra.
9 juni 2013 19:48
I praktiken hela Latinamerika - från Tijuana i norr till Eldslandet i söder - råder generellt högt säkerhetsläge.

Alla ställen där fattigdom möter rikedom är likadana. I Centralamerika och i andra länder längs kokainrutten finns det många gäng, men som med allt räcker försiktighet och sunt förnuft långt.

Jag var en månad i El Salvador förra vintern och vet du vart du kan röra dig (och när) så är inga länder större problem.

Merparten av allt våld i många länder är dessutom mellan gäng snarare än mot "civilister".

I centralamerika har dessutom Mara Salvatrucha och Mara 18 en vapenvila som nu sträcker sig över flera länder - de är internationella och inte salvadoranska gäng idag. Alltså har även det rena gängvåldet gått ned..
10 juni 2013 11:55
Jag har varit i Brasilien fyra gånger, Argentina två gånger och det har aldrig hänt mig någonting. Försök vara smart, bär inte smycken som ser värdefulla ut, försöka klä dighyfsat efter alla locals (hade t.ex. jeans och kofta i buenos aires när det var 24 grader, ja just det, för att smälta in!), gå inte och vifta med din kamera, va trevlig och inte överlägsen... Jag har hängt i en favela i Rio, gått på klubbar i något fattigare/farligare områden,ingenting har hänt. Kan tillägga att jag är blond och därmed typ automatiskt en gringa, men jag kan spanska. Couchsurfing är ett grymt bra tips för att träffa locals eller till och med bo hemma hos folk, de kan dessutom visa dig platser du kanske inte skulle hitta genom till exempel en lonley planet bok. Jag ÄLSKAR Argentina och Brasilien, oslagbara länder, otroligt varierande landskap. Skulle verkligen rekommendera dig att åka till Buenos Aires och sen Patagonien i södra Argentina. Det är dessvärre en stor inflation i Argentina nu och UD har kommit med lite varningar. Utifrån egna erfarenheter skulle jag säga - åk! Dessvärre blev ett flertal av mina vänner av med saker i Argentina, och de var alla från olika länder. Tror dock inte att ditt sydamerikanska utseende kanske hjälper maximalt mycket, för de ser nog rätt lätt att du är turist ändå. Rio de Janeiro är en grym stad! Du får mer än gärna maila mig om du ska till nåt av dessa två länder - har miljarder tips du kan få!
10 juni 2013 22:04
Citerat från Ynwi:
Annars om du söker med Google på "rånad rio" så får du många träffar, bl.a :

http://www.konstaterat.se/?p=456
Det är precis så här vi dumma turister inte ska bete oss på okänd mark.
Varför gå på ett ställe med 99% glädjeflickor och tro att de är små änglar?
Varför gå ner på stranden på morgonen för att sova?
Är som gjort för elände när praian är så stor och bred som den är.

Help är idag ett minne blott.
Av Theelf
10 juni 2013 23:39
Väl talat Brian123. När det begav sig var Help ett riktigt bondfångarställe där många gringos råkade illa ut. Men lik förbannat skulle alla dit. Och Ynwi - jag experimenterade med en Googling på "Rånad Barcelona". Gör det själv och se vad du får upp.

Hälsar,

TheE.
Av Ynwi
11 juni 2013 07:54
Rubriken var "Tips och säkerhet Sydamerika".
12 juni 2013 23:29
Nicaragua är knappast det land jag tänker på när någon nämner säkerhet. Å andra sidan verkar det som om du letar efter ett land "i Sydamerika med någorlunda säkerhet och vackra stränder". Då har du 3 val: Colombia, Venezuela och Brasilien. Alla har vackra stränder. "Någorlunda säkerhet" hittar du i hela världen.
Av Kehan
14 juli 2013 00:21
Hej! Tack för alla svar! Jag har de senaste även funderat på Panama och Peru... Det är så mycket av Sydamerika jag vill se så jag har svårt att bestämma mig. (Som några av er anmärkt så menar jag såklart både Centralamerika och Sydamerika!) Nu kanske Panama låter lite konstigt med tanke på att Rubriken ändå är "Tips och säkerhet" men som så många av er skriver så är det såklart sunt förnuft som gäller oavsett vart i världen man reser!

Den största anledningen till att jag just funderar på Panama nu och DR som jag tidigare skrev är för afrokulturen... Samma gäller Brasilien!

Så har någon fler tips om vad man bör tänka på eller andra länder (gärna erfarenheter av Panama) att tipsa om så skriv gärna!
Av Beccus
24 sep. 2013 15:03
Alltså, Little Corn Island (Nicaragua) är ett paradis. Och vill ni ha mycket av Sydamerika på liten yta är Ecuador oslagbart. Kolla gärna in på www.beccus.nu så kan ni läsa om resan jag och min sambo gjorde 2011. Från Argentina till Mexico, och det rekommenderas varmt! Se till att ha tid på er på varje plats så ni hinner med allt fantastiskt :)