Tips o råd mottages inför resa till turkiet!

Av Myris
17 juni 2013 15:47
Visningar: 7214
Hei. Vi är en familj på 2 vuxna o 1 barn (11år) som ska åka till Alanya Turkiet i augusti. Vi har aldrig varit där innan. Så nu tar vi emot alla slags tips o råd om det mesta. Va man bör tänka på i olika situationer o.s.v. Vilken valuta ska man ha o göra med? Hur räknar man snabbt ut kostnad i svenska kronor? :) Någon som har nåt bra tips på utflykter? Det ska tydligen finnas nån vattenpark inte långt ifrån Alanya? Nån som varit där? Tar man sig lättast fram med taxi eller? Alla tips o råd mottages vänligen. Tack på förhand. Mvh T med familj :)
Av Kavon
17 juni 2013 19:08
Hej Myris!
Varit i Kemer nyligen, vad jag tycker ni ska tänka på är att ha turkisk lira, annars kommer dom sätta skyhöga priser, det är inte så svårt att räkna ut priserna dom har i SEK, 10 lira = 40kr - 100 lira = 400kr osv ungefär så tänkte jag, köp inte parfym därifrån, allt är blandat med vatten.
Försök tänka smart bara så kommer ni klara er bra när de kommer till valuta, våga pruta väldigt mycket, om dom säger 100 lira för något våga säga 50 eller nästan 30. Kommer inte på något mera just nu.
Ha en trevlig semester! :D
Av Celik
18 juni 2013 15:56
Ja, det finns en vattenpark i Alanya som är värd att besöka! kostar kring 20 lira (gånger 4, alltså 80 svenska kr) om jag inte har fel, alltså inte dyrt alls. Vet inte vilket företag ni åker med men oftast går det att boka genom företaget (ex. fritidsresor) vilket är säkert och bra men det går också att boka på plats i Alanya, finns flera turistställen man kan gå och boka hos och då kommer en buss och hämtar en precis utanför hotellet och åker direkt dit och sen får man skjuts hem till hotellet vilket är skönt, men visst kan man ta taxi och betala inträde där om man vill. Sen beror det på vad man gillar att göra, Sealanya finns och det är delfinshow för hela familjen, Turkiets största delfinarium! Man kan även åka på utflykter till Antalya på heldagsshopping, men någonting som är såååå värt är en heldagsbåttur med flera stopp, Alanya är ju galet vackert och ni ska ju åka i Augusti vilket är toppenväder. Båtturer säljer dom överallt på turistcenter så det är ingen förbokning på det :-) Hamam, alltså turkiskt spa, är också hur skönt som helst och även väldigt billigt, det kan man få på köpet om man köper en båttur. Don Corleone är en bra restaurang om man har barn med sig, mitt i smeten av alla shoppinggator i centrum, strax innan Marinan. Även Crazy horse som är väldigt uppskattad av skandinavier, är värd ett besök. Mexikansk mat som är fantaaaastiskt god! :-) Hoppas det hjälpte, och ha en bra resa!
Av Myris
20 juni 2013 12:40
Tack för tipsen! :)
26 juni 2013 22:17
Så bra tråd
Vi ær också en barnfamilj som skall åka til tyrkia før førsta gången,næsta vecka :)
Så skulle oxå uppskatta lite tips :)