Tid mellan flygresor

Av Pvt
22 juli 2010 12:31
Visningar: 1088
Vi kommer att åka till Puerto Rico och när jag får förslag från olika saiter där man kan boka flygbiljetter är tiden mellan ankomst och vidareresan ibland inte mer än en timme.
Vad händer när vi missar planet. Måste vi då köpa en ny biljett? Räcker det med en timme på t.ex. Washington flygplats?
22 juli 2010 14:50
Hej!

Säljer ett flygbolag en resa A - B - C så ska de ju se till att man kommer fram till C. Missar man anslutningen skickar dom en med senare flyg, detta kan ju dock innebära mycket problem med långa väntetider, kanske övernattning, bokade hotell som inte nyttjas, ombokning av hyrbil mm. Bokar man själv anslutningen i en annan bokning har man så klart själv hela ansvaret.
En timme i Washington, avstigning, vänta på väskan, gå igenom tull och inresekontrollen, ta sig till rätt terminal, antagligen gå igenom säkerhetskontroll, hitta gaten, låter oerhört tight, antagligen omöjligt.

Vi har en resa till LA via Newark bokad och de har ändrat tiderna så vi bara har 1.25 mellan flygen, blev lite orolig och har mejlat och frågat om det är realistiskt att hinna men ännu inte fått svar. Har missat flyg tidigare p.g.a. försening och det var inte så kul.
Av Pvt
22 juli 2010 15:44
Jag tycker också att det är väldigt tight. I fjol flög vi från Dom. Republiken med ett byte i Miami och ett byte i New York. I Miami gick allting smidigt och snabbt och behövde vi inte gå genom tullen eller hämta våra väskor. I New York hade vi däremot stora problem med försening, väskorna som var borta och ny incheckning som tog mer än 2 timmar.

Sedan undrar jag också vad händer om jag inte köper 'extra service' när jag beställer biljetterna. Kommer de då att ställa upp när vi missar vårt flygplan eller får vi svaret: 'sort it out yourself'?
22 juli 2010 16:05
Citerat från pvt:
Jag tycker också att det är väldigt tight. I fjol flög vi från Dom. Republiken med ett byte i Miami och ett byte i New York. I Miami gick allting smidigt och snabbt och behövde vi inte gå genom tullen eller hämta våra väskor. I New York hade vi däremot stora problem med försening, väskorna som var borta och ny incheckning som tog mer än 2 timmar.

Sedan undrar jag också vad händer om jag inte köper 'extra service' när jag beställer biljetterna. Kommer de då att ställa upp när vi missar vårt flygplan eller får vi svaret: 'sort it out yourself'?
Fick faktiskt svar på mitt mejl precis.

"Enligt tidtabeller är normal transfer tid oavsett om man fått en tidtabellsändring eller inte på 60 minuter.
i ert fall har ni 1 timme och 20 minuter så ni bör hinna mellan."

Är dock mycket tveksam men vad ska man göra när de ändrar tiderna?

Min enda erfarenhet av missat plan var med SAS just i Washington på väg till Miami. Vi var en 6 timmar sena från CPH så det fanns ingen chans att vi skulle komma med anslutningen. De fixade övernattning på Hilton och flyg nästa dag men det var mycket strul. Var en blankett de skulle fylla i på flygplatsen till hotellet, de hade för få blanketter så de skrev flera namn och rum på varje. Hilton accepterade inte det utan kunde bara ge ut ett rum per blankett. Slutade med att En dam fick dela rum med ett par herrar hon inte kände. Inte så smidigt.

Jag hade inte bokat en resa som Du beskriver med en timme mellan flygen, bättre att betala några hundringar till och ha det lite lugnare. Sen kan det ju ändå gå som för oss att de ändrar tiderna vilket känns väldigt surt :-(
Av Pvt
22 juli 2010 16:17
Tack för ett tydligt svar. Jag ska först forska lite vidare innan jag 'vågar' att beställa.
22 juli 2010 23:58
Jag skulle inte chansa på att man ska hinna med så kort tid mellan flygen ens om allt är bokat med en site och man är skyddad av rätten att bli bokad på en senare flight utan merkostnad det blir ju i alla fall jag (i det här fallet du) som går strula en massa med väntan på transport till ej inplanerade övernattningar och en ständig förskjutning under hela resan precis som tidigare nämnts.
jag tycker det är bra mycket bättre att redan från början veta att man kanske får vänta låt säga fem timmar på flygplatsen om första flyget anländer i tid men man kan ju aldrig vara säker ens då men chansen att det ska funka är ju klart större trots allt, vi bokar ofta resor där vi byter flyg under rutten och ibland har vi faktiskt planerat in en övernattning när vi bokat flera separata flyg själv för att vara säker om det är tätare än två tre timmar mellan flygen och då kommer man ju fram bra mycket mer utvilad också vilket aldrig är fel, visst har vi chansat med tightare tider än så och lyckats men det är ju inte direkt ovanligt med försenade flyg det kan ju faktiskt räcka med stark motvind på en långflygning så skiter det sig.

summerat så tycker jag man bör undvika mindre glapp än minst tre-fyra timmar mellan flighterna om det inte ska bli för tight om det strular det minsta vid ev. omcheckning av bagage speciellt om det är på en större flygplats där man ska virra runt en massa för att komma rätt, vissa flygplatser är ju busenkla vid planbyten medans andra är rena fasan men man får alltid mindre krångel och en trevligare och mer avslappnad resa om det finns mer space mellan flighterna så är det bara.

Vi har däremot av ren snålhet gamblat nån gång med tighta tider för att vi sparat många sköna tusenlappar på det men har då också varit medveten om riskerna, men skiljer det inte jättemycket i pris och du känner dig osäker så chansa inte.
mvh. Bosse.
23 juli 2010 11:51
Håller med Laplander. En timme låter oerhört tajt. Sist vi anlände till USA tog enbart passkontrollen 1½ timme.
Av Pvt
23 juli 2010 13:03
Vi är 5 personer och sammanlagt blir skillnaden 14 000 sek.
En övernattning imellan är faktiskt en jättebra idé. Det blir säkert mindre än 14 000 sek och absolut mindre stress.

Tack för era åsikter.
24 juli 2010 21:28
Håller med Laplander, minst 2 tim när man kommer till USA. Inte roligt att behöva stressa. Vill hellre ha lite extra tid än känna stressen komma.