Tax free i NYC

Av Natasha
3 feb. 2008 09:08
Visningar: 7072
Hej!
Jag åker till NYC om två månader och vill köpa lite dyrare grejer (t ex en klocka). Jag har hört att man kan få en del pengar tillbaka när man kommer hem till Sverige sen.
Finns det nån som har koll på detta?

Tacksam för all tips!
3 feb. 2008 11:21
Tyvärr har inte USA lagt till de regler gällande Tax Free att man får tillbaka "momsen" på flygplatsen om man inte har brutit förpackningen. Däremot när det gäller kläder så har de sloppat all "sales tax" på allt under 100 dollar. Annars tror jag skatten ligger på ca 4.5 % för grejer, typ kläder och elektronik och runt 8.5 % på mat har jag för mig.
Av Andrew
15 feb. 2008 14:10
På macy's kan man hämta en lapp på typ informations centret där o fylla i så behöver man inte betala någon skatt
Av Memmie
15 feb. 2008 14:23
Ja på Macy´s får man 11% rabatt på allt. För mig räckte det att säga att jag kom från Sverige, men egentligen skulle man ha ett litet rött kort, det fick man på hotellet när man checkade in. Jag har hört att man kan få betala tullavgift i Sverige om man köper saker över nåt visst belopp, men jag tror inte att de kollar det.
16 feb. 2008 11:28
Turistrabatt på 10 till 11 % får man på Macy's och Bloomingdales. Det är bara att visa upp sitt pass när man betalar så ordnar det sig. Och Memmie har rätt, de kollar aldrig att man köpt dyra saker i tullen.