Ta med minidator?

16 jan. 2014 14:33
Visningar: 205
Hej! Jag vet att det finns några trådar angående medtagande av dator men jag har inte riktigt funnit svaret jag söker så jag frågar på :)

Jag åker ner till Phuket på måndag på egen hand. Jag blir där i en månad. Skulle gärna vilja ta med min minidator då man kan lägga över bilder från kameran, se på film på kvällen eller om man ligger sjuk (som jag ofta blir...), söka information om boende och sevärdheter, prata med folk hemma om man skulle känna sig ensam eller få lite hemlängtan.

Detta går ju även att göra med telefonen men datorn känns skönare. Nackdelen är ju att man måste släpa på den, vara extra försiktigt med handbagaget och stöldrisken.

Frågorna är då: Vare sig man bor på hostel eller hotell, är det säkert att lämna datorn på rummet? Finns det låsbara skåp på de flesta ställena och brukar man få ha sina saker ifred där? Är det säkert att lämna värdesaker i receptionen om de har skåp? Minns att på Bali så lades alla gästers värdesaker i ett gemensamt skåp, vid uthämtning var det bara att säga vad som var ens egna prylar. Då kan ju vem som helst ta datorn..

Nu blev det lite långt men jag hoppas ni kan komma med era åsikter och hur ni har gjort vid en liknande resa :)
16 jan. 2014 17:49
Finns det inte säkerhetsskåp på rummet så brukar det oftast finnas en eller flera andra lösningar att tillgå.
Jag och polarn har lämnat in våra saker i receptionen på de ställen där receptionen har gjort ett seriöst intryck och det har gått bra, peppar peppar.
Även där det varit ett gemensamt skåp så har de "märkt" upp våra saker med en namnlapp. Så det har funkat bra med. Men gyllene regel, ta inte med sådant du inte är beredd att förlora om det värsta skulle hända.

Och byt minneskort i kameran OFTA och förvara inte dem med dina andra värdesaker.

bor du i dorm med andra som du inte känner SKA du inte lämna värdesaker där. Vet flera som "sovit med sin iPod" och när de vaknat så var den ett minne blot för att någon plockat på sig den när de gjort en "tidig utcheckning".