St. Petersburg i Russland - verdt et besøk?

16 apr. 2007 14:24
Visningar: 590
Hei

Min kone skal på forretningstur til St. Petersburg og jeg lurer selvfølgelig på om jeg skal være med som "koffertbærer" icon_wink.gif Men jeg må innrømme at jeg ikke har peiling på hva St. Petersburg har å tilby. Er det mye å se og gjøre der? Er det dyrt? Er det verdt å ta et 4 dagers opphold der? Er det lett å komme seg rundt for en turist? Er det noen av dere som har vært der og kan gi meg noen anbefalinger?

Mvh
Gard
http://gardkarlsen.com - reisebrev og bilder
16 apr. 2007 19:32
Jag var i St. Petersburg 1994 tror jag det var men då reste jag med mitt jobb som bjöd mig efter det att jag slutat jobba där. Vi bodde på båten o just då var det mycket oroligt där så vi hade beväpnad vakt med oss i bussen vart än vi åkte.
Men det är en härlig stad med så vackra byggnader o sevärdheter.
Besök Vinterpalatset o alla fina byggnader.
Åk till en rysk teater o titta på folksångsmusikal eller balett.
Allt var rätt billigt där då men det fanns inte så mycket att handla just då. Minns att jag nästan saknade vykort.
Nu vet jag inte, det har säkert ändrats mycket sedan 1994 men det är väl lika vackert ändå o att besöka en rysk teater med folkmusik är en stor upplevelse.
Mvh Eva
Av Foxy
18 apr. 2007 09:33
Hej!
Jag tycker absolut att du ska åka till st petersburg och det har defintivt förändrats sedan 1994.. min far var också där 1994 och då sparkades plötslligt dörren till hans hotellrum upp och det rusade in män med k-pistar.
Jag var där hösten 2005 och det var en fantastisk upplevelse! Kvalar lätt in på topp tre av de vackraste städer jag varit i!
Håller med föregående inlägg om att Vinterpalatset är ett måste och den vackra Church of the ressurection of Christ som är en kopia (har jag förstått det iaf) på basilikakatedralen i Moskva, men väldigt mycket vackrarae. Den ligger precis vid vattnet och bakom finns en stor, rolig marknad.
Rör du dig i centrum dagtid är st Petersburg säkert, jag kände mig aldrig otrygg. Däremot på kvällarna ska man se upp, det är fortfarande en hel del kriminalitet, vi var aldrig ute när det blivit mörkt. Kom också ihåg att alltid alltid boka taxi ist för att ta en på gatan, dewt är enormt mkt svarttaxibilar och nya överfall rapporteras varje dag.
Lycka till, hoppas du får en underbar resa, st petersburg är def värt ett besök!
Av Kafoe
2 maj 2010 18:06
Dette er et gammelt innlegg, men jeg ble nysgjerrig på hva dere gjorde. Man får nemlig ikke turiste på forretningsreise. Ihvertfall ikke offisielt. Russerne er veldig nöye med hvilken type visum du har og det kan stå deg dyrt å avslutte forretningsreisen med et par dagers fisketur eller noe sånt. Håper det blir lettelse på visumkravene for vanlige turister snart så Russland kan bli en del av Europa.