Sri lanka på 4 dagar. GE ERA BÄSTA TIPS!!

Av Faasthh
21 aug. 2015 01:23
Visningar: 336
Hej! Jag och mina två tjejkompisar ska resa till australien i oktober men tänkte, varför inte passa på att stanna några få dagar i Sri Lanka när vi ändå ska mellanlanda där?

Ingen av oss har varit där innan så uppskattar verkligen alla sorters tips!
Vi kommer landa i colombo men tror helst vi vill till någon riktigt härlig paradisstrand med fin natur och bo i bungalows eller liknande vid havet. Så vart bör man åka då? Inte allt för långt bort från colombo. Och hur mycket kostar det med taxi ungefär om man åker tex en timma eller så?

Somsagt super tacksam för ALLA TIPS! boende, sevärdheter, restauranger, priser mm ! PS, min tjejkompis älskar berglandskap och vill nog se lite sån utsikt.
26 sep. 2015 10:54
Hej!
Jag skulle nog föreslå att ni hyr bil och chaufför för alla dagarna. Det är det majoriteten av resenärer gör samt att det kommer spara er massor med tid. Om ni har 4 dagar han ni inte tid att åka buss osv, då kommer ni inte hinna speciellt långt. Chauffören kommer även bli mer än er chaufför, mer som er guide som kan hjälpa till med allt ni kan tänkas behöva hjälp med. Det är därför viktigt att ni får tag i en pålitlig bra chaufför.
Jag skulle föreslå att ni åker direkt till Kandy när ni landar (centrala delen av landet) därefter kan ni ta tåget till exempelvis Ella (by i bergen mitt i teplantage) sedan ner till sydkusten exempelvis Mirissa. Det blir en väldigt lång resa på kort tid. Men annars kan jag inte riktigt se hur ni ska hinna upp till Hillcountry.
Åker ni inte upp i bergen skulle jag kanske föreslå att åka direkt till sydkusten och spendera er tid i Mirissa och kanske Galle. Mirissa är mitt favoritställe :)
Alternativt tar ni en sväng in i regnskogen till Kitulgala för lite white river rafting :) Häftig natur och häftigt boende.
Jag bor i Sri Lanka just nu (Dambulla), har bott i Colombo i över ett år och kan hjälpa till med det mesta. Har bra kontakter landet och är även med och driver ett hotell i här i Dambulla, så du maila mig gärna om du vill ha tips och råd :)
(Logga in för att se e-postadress)
Mvh/ Sofia
Av Jica
27 sep. 2015 08:34
Vad kostar det ungefär att hyra bil med chaufför?
27 sep. 2015 10:06
Det varierar lite beroende på vilken typ av bil/ van det är.. Hur långt du ska transportera dig varje dag..vad som ingår osv
De flesta taxis brukar ha en gräns på 100 km/ dag.. Sen betalar man extra. Därför är det viktigt att hitta ett seriöst företag där saker är bestämt på förhand så att du verkligen vet vad som ingår innan ni reser... Samt att back up finns om något händer med bilen..
Men det varierar allt mellan 75-95 usd/ dag
Är ni flera som delar en van exempelvis kan det bli väldigt förmånligt ..
Finns säkert billigare .. Men jag skulle inte betala mindre än de..
Av Faasthh
27 sep. 2015 12:00
Tack för svar! Men är de värt att hyra taxi för hela vår vistelse om vi bara vill åka ner till typ wakkaduwa lr Miranda o nån riktigt fin paradisstrand o bara vara på samma plats tills man åker därifrån? Känns ju ovärt att betala om vi inte skulle åka något på en hel dag. Eller är det svårt att få tag på en taxi när man väl anlänt vid sin "paradisstrand"?

Hur mycket pengar bör man ha med sig om vi är tre pers som delar på hotell o taxi o aa allt runt omkring på fyra dagar.
29 sep. 2015 13:14
jaha ok. Nej det kanske inte är värt det då. Om ni endast ska vara på stranden? Det är alltid billigast att hyra en bil flera dagar i rad. Tar ni en taxi från flygplatsen exempelvis kommer han ta betalt för hans transport tillbaka till Colombo också. Men det beror helt på hur ni ska lägga upp er resa.
Taxi går att få tag i, men jag har lite svårt att lita på taxibilar man hittar längs vägen. man vet inte riktigt vad man får då.Back up osv. Hotelltaxi är nog bättre, men kan vara dyrare.
Jag hjälper er gärna med ett upplägg för 4 dagar. Men vill ni bara till sydkusten rekommenderar jag nog att ta en taxi från flygplatsen direkt ner till stranden.
Svårt att säga budget. Hotellen varierar väldigt i pris. Ni kan alltid hitta billiga rum..hotell är dyrare,,,mellan 30-70 USD..finare hotell dyrare såklart.
Lycka till