Sri Lanka

Av Soller
20 feb. 2010 15:17
Visningar: 5701
Nu är det dags att åka till Sri Lanka denna vackra ö, innan alla kommer dit!!
Har just kommit hem och har upplevt Colombo, Unawatuna, Yala, Kandy och Negombo.
Negombo kan man vara utan, typisk "turistställe" satsa hellre på att åka söderut.
Vi reste med Norwegian till Dubai och var där i 2 nätter sedan med Qatar air till Colombo. Totalt pris 6400:-SEK
14 juni 2010 15:11
Det låter som en spännande resa. Vi har funderat på att åka till just Sri Lanka och skulle vara tacksamma för lite tips. Har ni lagt upp er resa på Reseguiden. Det skulle vara intressant att höra mer om den.
Hälsningar Rosemarie
Av Soller
21 juni 2010 14:14
Hej Resarosa

Sri Lanka är ett mycket vackert land. Vi åkte ner och hade inte planerat så mycket förutom att vi skulle hälsa på vänner i Colombo och sedan ner till Unawatuna.
Vi bodde hos vänner i CBO, var ute och tittade på stan, gick på Galle Face hotel och drack afternoon the, åkte till Mount Lavina som också är ett mycket vacker hotel i kolonialstil men har byggts ut mycket.
Nere i Unawatuna finns inte så mycket att göra utom att vara på stranden och njuta.
Ett besök i Galle är ett måste, härligt att promenera utmed havet, gå på museum, äta curries och titta ut över havet.
Vi bodde på " www.littlevilla.net de har endast 3 rum, enkelt hotel, killen som arbetar där är kock, receptionist, diskare var hjälpsam och vi kunde
beställa "local food" som han lagade till.

Åk till Yala park men kolla med olika researrangörer. Du kan få fantasipriser, pruta, pruta.
Det bästa är om du har gott om tid, åka till Yala bo där och köpa touren på plats.

Kandy är "uphill" sevärt med sitt vackra temple och "Buddhas tand"
I Kandy bodde vi på ett gammalt klassiskt (lite slitet) hotel, Queens Hotel som ligger vid sjön.
Åk till Elephant Orphange och titta på de underbara elefanterna. Ett besök på en theplantage är intressant.

Vi var på S.L i 2 veckor och avslutade i Negombo för att vara nära flygplatsen.

Att ta sig runt med kommunala färdmedel tar tid och är inte alltid så bekväma, mycket trångt och varmt.
Är ni 3-4 personer försök att få en bil som kan köra er. På vissa hotel har man "drivers quarter" och mat till drivern som ingår i ditt rumspris.

Ha en underbar resa!!

//Soller


.
Ha en härlig resa.
Av Bas_ta
21 juni 2010 19:19
Hej Soller!

Skulle så gärna vilja ha lite mer info om du kan ge mig det. Planerar att åka till Sri Lanka i slutet av mars 2011 och stanna ca 3 veckor. Kan du säga mig vad hotellpriserna ligger på och om det verkar vara svårt att få tag på hotell. Skulle också vilja veta vad det kostar att äta och dricka på ett cirka.
Har du någon aning om hur det är att resa dit vid den årstiden som jag planerar att åka, vädermässigt och turistmässigt. Jag ser hellre mindre turistiga beacher och platser. Är mycket tacksam för tips och info.

Hälsningar Bas_ta
Av Soller
29 juni 2010 20:02
Hej

Hotellpriser är mycket varierande. Själv föredrar jag enkla familjehotell för att komma kulturen nära. Priserna varierar, vi bokade inte i förväg utan tog en "TukTuk" och åkte runt och letade. Flera nätter= billigare pris. Vad som gäller när du ska åka taxi, tuktuk, köpa varor på stranden eller marknad, pruta pruta. Gör alltid upp pris i förväg.
Maten är billig, curries i alla former, jättegott kostar c:a 25 SEK.
Frukterna är otroligt goda, annanas, papaya, mango, mangostines m.m. Glöm inte bort att köpa hem av deras goda the, kryddor (kanel) m-m.
Ha en härlig resa.

Soller
Av Lekr
17 aug. 2010 08:51
Vi tänkte vara där sista veckan i mars och 3 v framåt. Är det någon som vet hur vädret är vid den tidpunkten. Vad jag läst mig till ser det ut som regnperioden börjar i maj, stämmer det?
Hur tar man sig lättast till Galle från Colombo?
17 aug. 2010 20:06
Mycket bra info Soller! Vi har bokat en resa i slutet av november med fritidsresor. 2v med hotel 9200kr, tycket de va ett bra pris. Har tänkt och resa runt lite ändå och då är de bra med tips och förslag på resem¨ål och hotell. Funderar lite på delfin/valsafari som jag läst om. Något du såg utflykter som eller något som man inte alls ska pröva sig på?