Söker reskompis(ar) för resa i juli/augusti

Av Efahl
18 apr. 2017 17:11
Visningar: 424
Hej! Nu när alla kompisar skaffat respektive går det inte att vara tredje hjulet längre, så jag undrar om någon/några trevliga äventyrare har lust att åka någonstans gemensamt! Jag har inga krav direkt. Förslagsvis Kroatien. Och gärna i slutet av Juli. Båttur, busstur, nationalparker, gemensam photoshoot? Jag hyr gärna cykel. Även Italien eller Grekland kan ju vara alternativ! Jag är väldigt intresserad av mat och äter mer än gärna på restaurang varje kväll. Inget krav... Men i Kroatien är det ju nästan gratis. ;).

Hör av dig/er!

Vänligen,
Erik Fahl
Av Linda92
19 apr. 2017 22:33
Hej!
Det låter jättehärligt, jag skulle gärna hänga på! Jag tycker också om en lite mer aktiv semester än att bara sola dagarna i ända, men förstås ett dagligt dopp i det underbara turkosa medelhavet är ett måste när man är där :) Jag hade inte funderat så mycket på just Kroatien innan men efter en snabb googling skulle jag gärna åka dit. Jag jobbar som kock så mat är ett stort intresse för mig också. Dock är min semester fyra veckor precis mitt i juli och jag behöver vara hemma senast 27/7 så det beror på om du skulle kunna då.
Av Efahl
21 apr. 2017 09:23
Jag hoppas att vi kan bli några stycken, och har inga krav på vem som kan tänkas följa med! Jag vill bara tillägga att jag har möjlighet att åka från den 10:e Juli (byggsemestern börjar... ;) ). Men ska vara i Sverige den 22:a Juli. Inget är dock skrivet i sten för min egen del. Har ett rätt flexibelt jobb.
Jag är gärna borta 1, max 2 veckor!
Av Eriiikk
21 apr. 2017 11:21
Hej
Sitter i precis samma sits. Du kan räkna med mitt intresse för resan så hoppas jag vi blir ett par stycken.
Av Linda92
21 apr. 2017 13:27
Hade varit jättekul om man kunde bli ett gäng! Mitt i juli kan jag också :)
Av Annam92
21 apr. 2017 19:57
Det låter kul att åka ett gäng! En vecka i mitten av juli passar mig också :)
Av Friidas
21 apr. 2017 20:12 (redigerad)
Hej på er, tack för tipset Efahl!
Jag är också intresserad av en längre resa i sommar, jag har möjlighet att åka nångång inom 5 veckor efter midsommar. Jag har dock diskuterat lite här med min bror som upplyser om att det är väldigt varmt i Kroatien, och ett resemål som lockar mig mer den tiden på året är Korsika, vad har ni för tankar kring det? Finns bra med vandringsleder, sol bad och jättegod mat och är fantastiskt vackert enl min källa :)
Av Efahl
21 apr. 2017 20:20
Kul med många intresserade!

Frida, det är sant att det är varmt. http://www.holiday-weather.com/split/averages/july/
upp emot 30 grader i Juli. Jag var där i slutet av Augusti för två år sedan, och visst var det varmt, runt 26 grader, men det var härligt faktiskt. Jag var i Israel förra sommaren och det blev riktigt tungt när det kröp över 33 grader. Men ligger det runt 25-26 i Kroatien så tror jag inte det är riktigt så obehagligt. :) Man har ju AC på rummet!

Korsika vill jag gärna åka till, men det är betydligt dyrare att leva gott där. Jämför här: https://www.numbeo.com/cost-of-living/compare_cities.jsp?country1=Croatia&country2=France&city1=Split&city2=Corsica&tracking=getDispatchComparison
Av Linda92
21 apr. 2017 20:24
Om det står mellan Kroatien eller Korsika hade jag nog hellre åkt till Kroatien i första hand :) ett bad om dagen och mycket glass så klarar man värmen ;) om jag ska dra en slutsats av det jag vet om don båda ställena så känns det som det finns mer att se och göra i Kroatien.
Av Hanzaa
21 apr. 2017 20:26
Jag är också intresserad av en resa i sommar beroende på tidpunkt :)
Av Efahl
21 apr. 2017 20:36
Haha, de säljer ice slush typ överallt, så jag tror inte värmen är ett problem. Jag undrar om inte Korsika är varmare? Det ligger ju mer söder ut än Kroatien.

Jag föreslår att vi åker 10:e om det är flest som kan i början/mitten av Juli.
Av Friidas
21 apr. 2017 20:36
Ja jag ser att det var en markant prisskillnad.. annars finns det nog gott och väl med aktiviteter på bägge orterna. Jag vill gärna uppleva mer än bara sol och bad, och tänker att om det blir 30+ blir det segt att komma iväg på utflykter, vandring tex. Personligen känner jag mer för Korsika. Men förstår er också :)
Av Efahl
21 apr. 2017 20:39
Ni kan lägga till mig på facebook så kan jag starta en grupp där. Vi kan ha lite omröstningar och förenkla förberedelserna där! :)
Av Efahl
21 apr. 2017 20:42
Frida, http://www.holiday-weather.com/corsica/averages/july/ enligt den här sidan skiljer sig graderna inte märkvärdigt. 3 grader varmare i Kroatien. Skönare kvällar med 19 grader kanske?

Jag tror det blir toppen även om det är lite varmt att vandra. Vita kläder och mycket vatten ;) Jag brukar ta med ett par liter när jag vandrar!
Av Linda92
21 apr. 2017 20:46
Under vilket namn hittar vi dig på fb? Jag tror det blir lättare att prata mer där :)
Av Efahl
21 apr. 2017 20:50
Erik Fahl heter jag.

Frida, jag förstår dig, och jag vill precis som du åka på utflykter, gärna till naturreservat och dylikt! Viktigt och roligt att upptäcka och se mer än bara stranden, även om det är en viktig del i sig. :) Enligt sidan du hänvisade till är snitt-temperaturen i juli för Split endast 23 grader. En väldigt stor fördel med Kroatien (känner inte till hur det är i Korsika) är att det är superenkelt att ta buss till olika platser!
Av Fedese
23 apr. 2017 17:05
Intressant! har ni spikat någon destination?
24 apr. 2017 16:54
Det här låter riktigt kul. Skoj att så många är intresserade. Ingen som är intresserad av längre resa? Typ sydamerika USA, AU? Är ev. intresserad också isåfall.

Kan lägga till att jag har varit i Serbien och Montenegro somrar under varmaste perioden och det gick alldeles utmärkt, trots att jag inte är särskilt värmetålig egentligen =).
Av Efahl
28 apr. 2017 16:46
Bumpar denna. Nu är vi 11 intresserade! Får se hur många som är seriösa med detta, haha. Det blir Split med omnejd. Massor av spännande äventyr. :) bara att gå med i gruppen ovan om ni är nyfikna.
Av Annaah
3 maj 2017 21:47
Jag åkte förra året två veckor till Rhodos! Underbart folk å fantastiskt väder, tänkte göra samma i år😅 Hör av dig om du har intresse😍😘
Av Efahl
7 maj 2017 15:38 (redigerad)
Hej! Nu har vi kommit en bit i planeringen. Jag har lagt upp en reseplanering i facebook-gruppen. Vi är 15 pers nu. Oklart hur många som hänger med i slutändan!

Resan är i skrivande stund tänkt att bli enligt följande:

Flygresa till Zadar (kroatien). Stanna där i 2 dagar, därefter vidare till Plitvicesjöarna. Övernattning där. Vidare till Split på eftermiddagen. Därefter stanna i Split i 3 nätter. Sedan vidare till Hvar där sista vistelsen är!. Avresa 10:e Juli. Hemresa ca 20-21 Juli. Budget beror lite på hur man väljer att bo. Varje natt går loss på mellan 500-1200 kr (helt beroende på hur man väljer att dela rum etc). Mat är rätt så billigt. En middag går på 80-120 kr. Finns även riktigt billigt käk för runt en 20:a.

Ett alternativt scenario vi jobbar på är att ta en minikryssning med en medelstor båt. 7 dagar och en massa stopp med aktiviteter och upplevelser! Länk för denna typ av resa finns här, och det kostar mellan 7 och 10 000, plus flygbiljett!
http://www.sail-croatia.com/croatia-cruises
http://sail-croatia.com/set-sail/resource/sail-croatia-excursions/

Under resan planerar vi flera utflykter/aktiviteter, men de är ännu inte spikade.
https://www.facebook.com/groups/682216505299437/
Välkommen!
Av Saraszt
28 maj 2017 14:53
Hej allihopa! Jag är superintresserad av att hänga med. Har semester 2-16 juli :)