Singapore, Sydney, Fiji och Los Angeles

25 mars 2008 08:44
Visningar: 380
Hej allihopa som läser det här!
Jag och en kompis ska resa jorden runt i augusti-september. Stoppen blir i Singapore (2 nätter), Sydney (4 nätter), Fiji (22 nätter)och Los Angeles (5 nätter). Vad man ska se och göra? Vad ska man undvika? Singapore har jag ganska bra koll på då jag varit där tidigare (men kom gärna med förslag ändå, jag kan ju missat nått), medan de andra ställena är helt nya för mig. Vi har boende bokat överallt utom i Fiji, är det någon som har några tips på boende där? Vilka öar ska man besöka?
25 mars 2008 19:45
Överlag tycker jag inte att Fiji är nåt speciellt om man jämför med andra söderhavsöar. Undvik Beachcomber Island. Nacula och Oarsman's Bay är vackert.
När det gäller Sydney tycker jag att ni ska besöka några av de vackra stränderna som finns utanför stan, typ La Perouse i Botany Bay. Manly är fintoch Watsons Bay är en supermysig stadsdel. Men Bondi Beach är överskattat.
Gå över Harbour Bridge och njut av utsikten.
Om ni gillar vacker natur är Blue Mountains att rekommendera. Om du inte varit i Australien förr kanske du vill se koalor och kängurur och då kan du ta en tur till Taronga Zoo med båt.
I Los Angeles tycker jag ni ska se Santa Monica.
Av Pogge
26 mars 2008 00:10
Hej, Har bara erfarenhet av Sidney där jag spenderade typ 10 dagar.
Jag gillarde Darling Harbour, mysigt och mitt i sidney. Mycket barer, resturanger, och mysigt på kvällen liksom. Likaså är det runt operahuset kvällstid men det kommer ni ju att märka så fort ni kommer dit.
Som tidigare nämts är Blue Mountains National park coolt om ni gillar sånt. vi såg endel kangerus och andra djur och det var ett väldigt fint område.
Ni kommer få det väldigt kul tror jag.
mvh Johan
26 mars 2008 11:36
Jag bodde tre år i Sydney och Blue Mountains. Stränderna runt Sydney är som sagt schyssta - Manly och Maroubra är favoriter. Manly har många schyssta restauranger och barer samt erbjuder en trevlig båtresa från Circular Quay. Maroubra är en ganska ostörd strand där det är ganska oetablerat.

I hörnan George Street/Liverpool Street börjar spanska kvarteren. Fortsätter du nedåt på Li´verpool Street hamnar du i Darling Harbour.

Vill du ha tips på ställen att bo i Sydney så skriver jag ned några.

Budget: YHA Central, CB Hotel, Excelsior Hotel (de två senare ligger i Surry Hills och ligger ovanpå pubar - Excelsior har äve rock-klubb).
Mellan: Exhibition Hotel (pub), Pensione Hotel
Hög: Sir Stamford at Circular Quay, Sheraton on the Park, Observatory, Hilton, Four Points

I Blue Mountains (Katoomba) finns Australiens bästa YHA (framröstat), en massa B&B samt hotell och centrum för äventyrsturismen med klättring, abseiling, canyoning etc.
26 mars 2008 11:59
Tack så mycket för tipsen, fler är välkomna! =)