Sicilien

Av Ullaper
21 sep. 2013 13:44
Visningar: 1138
Hej. Vi har nyss varit på Sardinien,en underbar resa inget att klaga på.Vi bodde i Alghero.Vi var med på 3 utflykter,bl.a till Korsika.
Vi funderar på att åka till Sicilien nästa år och funderar på var man ska bo??Jag har tittat lite på Naxos. Man vill ju både ha strand och stad där.
Vi åker i såfall i början av September nästa år.

Ha det bra!!
Av Zahide
21 sep. 2013 15:33
Om ni vill hålla till i den delen av Sicilien så föreslår jag hellre Taormina än Naxos.
Taormina är pittoreskt och vackert och vill ni åka ännu högre finns en liten by som heter Castelmola. Där finns restauranger om man vill sitta och njuta av utsikten.
Av Ullaper
21 sep. 2013 17:44
tack för ditt svar. Är det så att man måste åka linbana dit??? Har hört det
Av Zahide
21 sep. 2013 22:09
Det är många år sen jag var där så vissa saker har säkert förändrats, men det gick linbana från Taormina ner mot stranden. Månne den inte finns kvar.
Upp till Castelmola åkte jag med bil.
21 sep. 2013 23:21
Ja Taromina var så mysigt och vi bodde i backen under byn så vi brukade gå ner och ta linbanan upp till byn, sen gick vi ner hem. Linbanan verkar finnas kvar som tur är.
Mvh
Av Desires
22 sep. 2013 19:27
Skulle inte välja Naxos om man vill se Sicilien, Naxos kändes inte så typiskt sicilianskt, tyckte vi alla fall. Vi åkte bara igenom där när vi bilade runt på ön. Taormina är jättefint och välkänt, men där är det dyrare, - men ta en tur dit alla fall, staden är verkligen sevärd. Stranden som ligger närmast linbanan är fin, och ligger väldigt vackert.

En annan stad som vi gillade är Cefalu, det är en pittoresk och genuin medeltidsstad, där kan man bo trevligt mitt inne i den gamla staden. Vi bor för det mesta i lägenhet men det ligger hotell i denna del också om man föredrar det. I Cefalu kan du uppleva vardagslivet inpå knutarna, där finns även många restauranger som serverar jättegod mat! Stranden ligger bara några minuter ifrån den äldre stadsdelen, vilket är bekvämt förstås. Att ha Cefalu som bas när man är på Sicilien, tyckte vi var perfekt.
Vill du se min egen reseberättelse med foton från Cefalu kan du titta in här http://www.desires.se/#post90