Semester i fantastiska Sverige - Uppland

13 juli 2009 13:36
Visningar: 1491
Sverige är som tidigare sagts ett fantastiskt land att semestra i. Nästa vecka åker vi till Uppland och jag är tacksam för litet handfasta tips både om kultur och om natur, både om landsbygd och om städer. (Vi struntar i östersjöstäderna, hur trevliga de än är. Vi bor själva på en västkustort som sommartid invaderas av turister och tycker det är rätt skönt att ta oss litet ledigt därifrån.) Vilka är era guldkorn i Uppland? Tacksam för alla goda tips.
Av Silvana
13 juli 2009 17:52
HEJ! Måste ju bara säga Uppsala men det kanske du redan har bestämt dig för. Är du historieintressrad som jag är det en helt underbar stad med Uppsala domkyrka där bl a Gustav Vasa ligger begravd tillsammans med många andra historiska personer, Uppsala slott med Gunillaklockan (uppkallad efter Johan III:s hustru Gunila Bjelke samt platsen för de hemska Sturemorden som Erik XIV lät utföra. Du kan även gå en liten Pelle Svanslös-tur och se alla kända platserna från böckerna och natruligtvis botaniska trädgården. Detta är bara en liten, liten bråkdel av vad denna historiska stad och högsäte för lärdom har att erbjuda. MVH/Silvana
13 juli 2009 17:56
Tack för de förslagen. Vi ska bo 2-3 nätter i Uppsala, så där finns relativt gott om tid. Resten är öppet och obokat än så länge. Tar gärna emot fler tips.
Av Lerh
13 juli 2009 22:09
Hej,
Jag vill tipsa om Skokloster slott , dit kan ni åka en underbar båttur ifrån Uppsala dagligen. Stadsvandring fr. uppsala domkyrka,igenom klassiska kvarter. Ulva kvarn 8 km norr om Uppsala är ett smultronställe med glashytta,krog och café.
Gimo herrgård(www.gimoherrgard.se) och Söderfors herrgård är trevliga att besöka och erbjuder övernattning och väldigt god mat.
Andra brukssamhällen är också trevliga ex. Lövsta bruk med spagettiopera i orangeriet 24-25 juli, Gysinge Bruk (men där behövs myggmedel). Örbyhus slott där Erik den XIV satt fängslad och blev förgiftad av ärtsoppan..där kan man också gå på vuxen spökvandring på tisdagar,där har de också musik i orangeriet på lördagar.
Gå längs Stora gatan i Sigtuna och se på vikingabyn vid standpromenaden.
Eller varför inte en avstickare till Västmanland och Sala silvergruva?
Hoppas att ni blir inspirerade av mina tips
Hälsningar
Lena
13 juli 2009 22:13
Tack Lena! Jättebra förslag med precis sådan inriktning vi är ute efter.
Av Lerh
13 juli 2009 22:19
Hej igen!
Turistbyrån i Uppsala ligger på Fyristorg och de brukar bara väldigt hjälpsamma. På unt.se/ guiden går det att få koll på evenemang i Uppsala och övriga Uppland.
Mvh
Lena