Santa Monica HT 2014

10 jan. 2014 15:11
Visningar: 1303
Hejhej! Tänkte höra om några funderar på att plugga på SMC till hösten? Hade varit kul och hitta fler som ska plugga där :)
12 jan. 2014 15:45
Hej! Har precis skickat in min ansökan för att åka iväg till höstterminen. Jag skulle också tycka det var kul att komma kontakt med andra som ska dit. Har du bestämt dig helt för att plugga där?:)
12 jan. 2014 18:46
Ja jag skickade in min ansökan för någon dag sedan.. väntar spänt på svar :) Vad ska du plugga?
12 jan. 2014 20:52
Samma här, ca 3 månader kvar till att man får svar! Film production, vad ska du själv läsa? Har du sökt själv eller genom en organisation?:)
12 jan. 2014 21:50
Oj, trodde inte det skulle ta så lång tid.. kommer vara 3 långa månader! Intressant, jag ska läsa political science är det tänkt!! Jag sökte själv.. har hört att det är mer värt, hur gjorde du? :)
12 jan. 2014 22:43
Skolan börjar inte kolla ansökningarna för höstterminen förarens i februari/mars så det tar ett tag innan man för svar:) Spännande, jag sökte genom Study Abroad, det var inte värt så mycket pengar som de krävde men har fått mycket hjälp och information av dem så helt onödigt var det kanske inte iallafall :)
13 jan. 2014 09:51
Jaha där ser man :) Tänkte först också söka med en organisation men behöver spara så mycket pengar jag kan tills jag åker :)
16 jan. 2014 18:25
Jag funderar också på att åka till SMC till hösten :)
17 jan. 2014 00:00
Va kul att hitta fler som vill dit :) vad ska du plugga iså fall?
17 jan. 2014 01:01
Hade tänkt att vara där i ett år och läsa kurser inom business, alltså inte någon helt program. Hur har du tänkt? Hela utbildningen eller bara kurser som jag? :)
17 jan. 2014 10:23
Mitt mål är att ta en AA-degree i political science men jag kanske nöjer mig med några kurser, får se! Men har du skickat in din ansökan? :)
17 jan. 2014 11:44
Hörde från dom på Study Abroad att man inte kan välja fristående kurser längre om man är internationell elev, för att skolan hellre vill satsa på folk som läser ett tvåårigt program, antagligen för att dom tjänar mer pengar på det. Vet inte om detta är helt sant men kan vara värt att kolla upp :)
17 jan. 2014 12:05
Nej, jag har inte skickat in den än, men du sökte själv? Va de svårt?
Oj, hoppas verkligen inte att de stämmer, får ta och kolla upp de!
17 jan. 2014 16:13
Hej! Jag ska också söka in på SMC till hösten! Antingen till Communication eller Sociolgy. Jag vill ta en AA Degree! Var det svårt att ansöka? Betalar man in 4000:- till SMC under ansökningstillfället? Vore kul om man var ett gäng som åkte kring samma tid!
17 jan. 2014 19:23
Kul att se fler som ska åka :) Söker du själv eller genom en organisation? Själv sökte jag som sagt med Study Abroad, till skolan behövde jag bara betala 75$ men avgift till Study Abroad gick på 5000 :)
17 jan. 2014 19:34
Jag kommer nog söka via avista eller studin! Har kontaktat de båda, ska se om det skiljer ngt i pris! Hur lång tid tog det för er med hela ansökningsprocessen? Tänker att få hem blanketter och översätta betyg och dyl? Ansöker man till csn innan man vet om man kommer in eller hur går det till? :)
17 jan. 2014 22:28
Jag tog kontakt med Study Abroad i slutet av september tror jag. Det gick ganska långsamt i början, men när jag började med ansökan på allvar så gick det fort. Det jag behövde var:
Slutbetyg på svenska och engelska
Personligt brev på engelska
Passkopia
SA ansökningsvillkor (till Study Abroad)
Financial Statement
General Requirements
Ansökningsavgift till skolan, USD 75$
Ansökningsavgift Study Abroad 5000 kr
Csn ansökan om studiemedel

Tyckte det var lätt att fixa, förutom översättningen av betyg som min skola vägrade göra tyvärr så det blev 600 kr extra för att översätta dom... Din organisation kommer antagligen skicka över de dokument som behöver skrivas på, resten fixar du själv.
Du måste ansöka om csn innan du söker till skolan för att visa skolan att du kan finansiera dina studier, sedan igen efter du fått svar från skolan för att csn måste se att du verkligen ska dit och inte lurar dom på pengar ;)
18 jan. 2014 13:38
Kanon tackar för svar! Borde få hem pappren i början på veckan så jag kan fylla i och skicka in! Vill ha det gjort så fort som möjligt! Hur långt personligt brev skrev du ungefär? Behöver det vara väldigt utförligt tror du?
I studietid på csn skrev du in 9 månader, som helår? eller 2 sept till, dec eller hur termindatum nu var:)
18 jan. 2014 16:58
Mitt personliga brev var ca en datorskriven sida, en aning mindre kanske. Jag skrev vad jag gör nu, varför och vad jag vill studera på SMC, vad jag vill göra i framtiden och vad jag har för intressen. Tips som min handläggare gav mig var att nämna skolans namn många gånger i brevet (typ istället för att säga college säger du Santa Monica College), jag tryckte in skolans namn typ 10 gånger :p Sen ska du inte heller nämna att du vill stanna/bo i USA i framtiden, det gillar dom inte :) Vet inte hur viktigt det är, men jag skulle råda dig att skriva så ordentligt och utförligt som möjligt för att inte sabba något. Skriv också på din underskrift för hand längst ner.
Man söker csn per termin, så typ 26 augusti - 20 december. Kommer inte ihåg exakta datum just nu, 17 veckor ska det vara iallafall :)
21 jan. 2014 21:05
Hej!

Jag tänkte också börja plugga på SMC till hösten :)
21 jan. 2014 23:56
Härligt :) vad tänkte du läsa för något?
24 jan. 2014 16:32
Ja! :) jag tänkte läsa business fast mer ekonomi, har inte riktigt bestämt mig än :)
Av Jennu
24 jan. 2014 18:44
Hej! Håller också på med ansökan till hösten nu. Hur långt har ni kommit? :)
25 jan. 2014 00:42
Jag skickade in min ansökan för någon vecka sedan så väntar bara på svar nu :) Tänkte ni läsa ett helt program?
Av Jennu
27 jan. 2014 21:01
Jag ska bara stanna ett år och ta lite olika kurser, satsar inte på ett helt program.
Hur mycket pengar tror ni minst att man behöver spara ihop, utöver csn alltså? :)
28 jan. 2014 10:27
Jag tror det är väldigt individuellt.. jag som är en slösare ska försöka spara så mycket pengar jag kan innan jag åker för jag tror inte jag kommer klara mig på bara csn.. det går åt ganska mycket pengar första månaden har jag hört :)
29 jan. 2014 12:56
Hej :) jag har oxå sökt in till SMC HT 2014, väntar med spänning om jag kommer in :) hade varit kul att prata innan med fler som tänkt åka :)

Jag heter Emelie Zakariasson på fb, min mail adress är: (Logga in för att se e-postadress) lägg gärna till mig så kan vi byta lite tankar och funderingar. :) kul att hitta fler som sökt :)
29 jan. 2014 14:16
Va kul och höra av från fler som ska dit :) jag har precis lagt till dig på fb :)
29 jan. 2014 15:01
Hej! :)

Jag har också tänkt åka hösten 2014 och plugga på SMC. Hade bara tänkt stanna en termin. Hur långt har ni kommit med era ansökningar? :)
29 jan. 2014 19:16
Oj såg att ni redan pratat om det :) hur många veckor innan termin start planerar ni att åka? :)
Av Ayaan
29 jan. 2014 20:15
Jag håller på att söka till SMC HT 2014! Vill satsa på AA i Interior Architectural Design! Vilket blir 2 år (minst). Hur länge ska ni stanna?
29 jan. 2014 20:24
Jag har tänkt en termin med olika kurser :) sen kanske söka vårterminen 2015 oxå eller plugga i något annat land :)
29 jan. 2014 21:52
Jag är äntligen strax klar med min ansökan! Tar sin tid med alla papper. Får nog hem mina engelska betyg imorgon så jag kan skicka in allt! Sen bara vänta på svar! Jag börjar med en termin, men trivs jag och allt flyter på så satsar jag på en AA-degree! :) Kul att det droppar in fler och fler som också ska söka! Ni kan även gärna lägga till mig på fb, Felicia Wester.

Emelie, jag har lagt till dig! :)
29 jan. 2014 22:13
Kul att se fler som ska söka :) Ska också stanna (minst) två år. Terminen börjar ju 2 september så någon gång i augusti måste man komma för seminariet, det brukar vara några veckor innan skolan börjar. Fast har för mig att man inte får komma mer än tre veckor innan skolstart om man har ett student visa men kan ha fel.
Ni får också gärna lägga till mig på fb, Isabelle Amsalu Franzén :)
30 jan. 2014 00:13
Äntligen trillar det in fler och fler som ska dit, häärligt :) Ni får gärna lägga till mig på fb, Emelie Petersson! Kanske ganska vanligt men hoppas ni hittar rätt haha :)
Av Anim
9 feb. 2014 19:14
Hej!

Funderar också på Santa Monica i höst! Kul att det är fler som ska åka ;) Ska alla fixa boende på plats?
10 feb. 2014 16:29
Hej :) Hade tänkt göra som de flesta verkar göra och bo på hotell första dagarna så man kan kolla runt när man är där. Hur hade du tänkt dig?
10 feb. 2014 19:43
Hade också tänkt göra så som Isabelle säger.. man kan ju kolla upp några ställen här hemifrån och sen kolla dom ställena när man är där :) nog bäst och se lägenheten först innan man skriver något kontrakt!
10 feb. 2014 22:32
Hej!

Jag tänkte även söka till SMC ht 2014! Just nu funderar jag mest över vilket företag jag ska söka med, nån som har någon erfarenhet av Kilroy, Blueberry eller Study Abroad? Finns det någon som är bättre eller är det ungefär samma med alla?
Tack på förhand!
Av Milaaad
12 feb. 2014 22:23
Helloo!

Jag och en kompis håller på och söker in till SMC HT-14.
Tänkte kolla om det är någon som har koll på "bra" ställen som man skulle kunna hitta bostad på osv? =) Dela gärna med er om er info om LA! (=
14 feb. 2014 20:21
Hej :) har läst att en del använder sig av craiglist för att hitta boende :)
Av Milaaad
17 feb. 2014 17:03
Awsome, tack!

Sen tänkte jag även fråga er som redan har skickat in era ansökan, brevet som man ska skriva till SMC hade ni någon lathund som ni använde er av? =)
20 feb. 2014 22:00
Jag skrev bara utifrån de tips jag fick. Ha med saker som dina intressen, vad du gör nu, vad du vill plugga och varför, varför vill du plugga på just smc och vad du vill göra i framtiden. Det var ungefär det som jag hade med :)
Av Milaaad
21 feb. 2014 17:23
Tack tack!

Nu är iaf allting fixat! Nu är det bara dem jobbiga väntan kvar!
Tänkte även kolla om intresset skulle finnas för att skapa facebook grupp för HT14, där man skulle kunna diskutera lite bostad och se lite hur många som hade tänkt att åka osv osv? (=
21 feb. 2014 17:32
Inga problem! Jag skapade en sån grupp för ett litet tag sen, SMC HT-2014 heter den. Just nu är den väldigt liten men man får hoppas på att den växer allteftersom tiden går :)
Av Milaaad
21 feb. 2014 18:01
Låter hur bra som helst! Kul att folk redan har börjat ta tag i det (= dock så hittar inte jag gruppen. /= Du får gärna lägga till mig där, så kan jag lägga till min käre resekompis också!
Milad Farshid heter jag på fb. (=
23 feb. 2014 13:20
Tänkte också söka till hösten! Väntar bara på mitt pass sen så ska jag skicka in det! Hade varit roligt om man kom in och att man fixa så man kunde åka ett gäng ner dit. Är de någon som skulle vara intresserad av att åka tsm ner isåfall? =)
23 feb. 2014 14:51
Ja absolut! Tycker också att de skulle vara kul att åka några stycken :)
23 feb. 2014 16:34
Jaa! =D
Men skulle isåfall vara bra om man träffa varann innan så slipper man göra de direkt på flygplatsen haha! Om vi får ihop ett gäng. Har inge problem om de bara är en eller två som är intresserade av de. Lite roligare och åka två än en isåfall hahah =)
23 feb. 2014 18:35
Jag håller med om att det hade varit roligt att åka ett gäng samtidigt.. den långa flygningen kanske blir direkt mycket roligare haha :)
23 feb. 2014 19:18
Är du Therese med i fb-gruppen? För vi skulle ju kunna fortsätta prata där istället :)
23 feb. 2014 19:22
Nej? Vilken grupp? Den som står längre upp? Jag hittar den inte om de är den ni menar haha :( om du skickar typ adressen eller nått?
23 feb. 2014 19:56
Jag skulle absolut vara på att ses ett gäng och sen åka tillsammans :)
23 feb. 2014 20:16
De skulle vara jätte kul och ses innan och även åka ihop :)
Av Eregner
5 mars 2014 11:31
Hej!!
Gud vad kul! Jag ska också börja plugga där i höst! Skickade in min ansökan för någon dag sen! Vore sueprskoj att höras med några innan man åker dit :)
Av Eregner
5 mars 2014 11:33
Jag är även intresserad av att träffas någon gång innan och flyga dit tillsammans ett gäng! vore ju mycket roligare!! Heter Emma Regnér på fb.
5 mars 2014 11:43
Gå med i gruppen på Facebook, de står lite längre upp på sidan! :D
Av Eregner
5 mars 2014 12:22
Hehe jag hittar inte den? Vad heter den? :)
17 mars 2014 13:47
Hej!
Jag ska också börja på Santa Monica till hösten och letar lite "roomies" att bosätta sig med! Eller träffa lite folk överhuvudtaget :)
Skriv gärna på facebook om ni är intresserade; Malin Millberg :)
27 mars 2014 22:58
Heej! Jag ska antagligen också börja på SMC till hösten, skickade precis min ansökan. Hade varit jättekul att hitta några att åka tillsammans med och kunna dela boende där med!:)
Av Eregner
28 mars 2014 16:06
Vad kul!! absolut det vore jätte kul, vad heter du på fb? :)
28 mars 2014 19:05
Kul!:) natalie siggelin på Facebook:)
17 apr. 2014 20:05
Hej!

Jag ska börja på SMC nu till hösten men eftersom jag åker helt själv så skulle det vara superroligt att komma i kontakt med några andra som också ska börja där! Jag ska stanna 1 år hade jag tänkt, och jag söker även några som är intresserade att vara roomies :)
glad påsk till er alla!
17 apr. 2014 21:24
Va kul :) gå med i fbgruppen vettja,, den heter SMC HT-2014 :)
Av Anim
12 maj 2014 13:14
Hej! Är det någon som har sökt till Santa Monica på EGEN hand?
20 maj 2014 22:58
Hej! Jag ska vara i Santa Monica mellan september-november och plugga engelska på en språkskola. Hade varit roligt om man kunde träffas där nere och kanske hitta på något! :)
Av Anim
23 maj 2014 10:03
Någon som vet om man måste ha fått sitt visum innan ansökningsdeadlinen som är 15 juni?