San francisco till Las vegas

Av Evaatos
15 aug. 2012 13:19
Visningar: 1482
hej
tänker åka med sambo och son till usa i maj 2013. tänkte vi skulle stanna 6 dagar i sf, sedan bila 3 dagar neråt lv för att avsluta med 4 dagar där. låter det som en vettig fördelning?

Vill gärna ha tips på bra hotell oxå:)
Av Annl
19 aug. 2012 13:00
Helt rätt med sex dagar i San Francisco - det är inte för lite och ni kommer att ha massor av kul att kunna göra och uppleva.

Missa inte Alcatraz - det är riktigt spännande.

I Las Vegas bodde vi på Hotell Paris och det var ett häftigt ställe som kan rekommenderas. Dock tycker jag personligen att fyra nätter i Vegas är för mycket men det beror förstås på vad ni tänkt att göra (ska ni åka på dagsutflykt till Grand Canyon tex).
Av Frankle
25 aug. 2012 12:06
Jag var i Las Vegas i Juni i år och bodde på hotell Bally´s som ligger mittemot Bellagio. Lite äldre men dock prisvärt då den ligger mitt i strippen.
Av Msdr
25 aug. 2012 13:26
Vi spenderade 3 nätter i San Fransisco i somras, det var lite för kort, men med en natt till hade vi klarat oss. Vi fick inte med Alcatraz tyvärr. Det finns ju så mkt att se runtomkring San Fransisco, så att köra ut på dagsutflykter därifrån är inte dumt!
Vi bodde på Mystic hotell i SF, prisvärt och mysigt, låg vid Union Square och tog drygt 30 minuter att promenera till Fishermans wharf.

4 dagar i Las Vegas låter mycket, men det beror förstås på vad man vill göra där! Vi bodde 2 nätter där och det var fullt tillräckligt för oss, troligtvis dock mycket för att det var mitt i sommaren och över 40 grader ute dygnet runt, det var helg och helt infernaliskt stökigt för oss :)
Kan rekommendera Bellagio, då det är väldigt prisvärt för att vara 5-stjärnigt (speciellt om man bokar i god tid, det gjorde tyvärr inte vi...) och ligger på The Strip.
Det finns ju så många häftiga hotell med mera tema, men eftersom man kan promenera in och ut på alla så är nog det viktigaste vilket läge man bor på.

Vi körde "andra hållet" och kom från Vegas via Yosemite National Park till SF. Om ni har tre dagar på er med själva körningen och gillar friluftsliv så stanna i Yosemite! Det var magnifikt, vackert, fantastiska trails, vi körde 2 nätter där, men det var lite kort tid nästan.
26 aug. 2012 14:51
Ett bra hotell i SF är Columbus Inn. Ligger nära Fisherman Wharf. Vi hittade det via TripAdvisor där det fick många bra omdömen. Ett bra hotell på vägen ( Highway 1 alltså) är Best Western i Redondo Beach, mysigt område med nära till stranden och inte alls lika dyrt som i Santa Monika och Malibu.
29 aug. 2012 14:10
Hej! Vi var i San Francisco i Juni i 4 dagar. Vi bodde på Hotel Stratford som ligger precis runt hörnet av Union Square. Läget är kanon bra! SF är en fantastisk stad så 6 nätter är inte för mycket . Vi hade ett speckat schema för våra 4 dagar :) Boka hemmifrån, tidigt, till Alcatraz! Det får ni inte missa. Vi var i Chinatown, Muirwoods och Pier 39, Lombardstreet och så strosade vi runt en hel del. Åk spårvagn :) Jag kan fortfarande höra hur de ringer i "klockan" när spårvagnarna rullar förbi. Ta med kläder som att ni är i Sverige ( typ, Skåne) När vi var där i Juni växlade det från 15-222 grader flera ggr under en dag. Om ni vill shoppa så är Las Vegas bäst! South outlet är innomhus och de har massor av bra märkeskläder till billigt billigt pris! (typ HM priser på Ralph Lauren, Timberland, Hilfiger mm :)) Vi bodde på MGM grand och det var jätte fint men sååå mycket folk överallt. Hade jag åkt dit igen hade vi inte bott på ett så stort hotell. Kolla så att det finns ett bra poolområde. Annars var läget suveränt! Mitt på Strippen :) Kolla vår blogg om ni vill www.lazarevski.wordpress.com Man får skrolla neråt till den 14 juni så ser ni San Francisco sen slutade vår resa i Las Vegas. Ni kommer att ha en underbar resa. Vi hade gärna åkt dit igen och ingen....Har du flera frågor är det bara att maila. Vi reste med våra söner 10 och 12 år och de älskade det!!
Av Evaatos
31 aug. 2012 10:51
Tack för alla goda råd och tips jag fått. Resan är nu bokad och dom tre första nätterna i SF. Vi har bestämt oss för att bila neråt kustvägen och ta några dagar i LA oxå. Har ju hört att det är enormt stort, men skulle ändå vilja se lite utav det, grabben vill ju till Universal Studios.Har kollat lite på hotell i LV och det finns ju många man skulle vilja bo på, men nära Stripen och ett bra poolområde känns som ett måste. Vad det gäller bil har vi kollat AVIS, Hertz, Holiday Autos och Economy rentalcars. Någon som har bra eller mindre bra erfarenheter av dessa?
31 aug. 2012 11:53
Det blir säkert en upplevelse men ganska intensivt, det finns så otroligt mycket att se på dessa ställen. En vecka i vardera S.F. och L.A om inte mer spenderar man lätt utan att hinna med allt och sen finns det hur mycket som helst runtomkring också, ni lär inte få någon sysselsättningsbrist ;-)

Vi bodde på Mandalay Bay i södra änden av stripen i Vegas, otroligt poolområde och i övrigt bra.

AVIS har vi hyrt av ett par gånger utan några problem alls. Hertz kommer vi antagligen hyra av första gången till våren, bli medlem i deras kundprogram (helst "Gold" vilket man kan bli t.ex. genom ett gratis provmedlemskap i Tripit Pro) gäller för övrigt alla bolagen (bara att bli medlem i alla hotellkedjor, hyrbilsföretag, flygbolag o.s.v., man vet aldrig när man får nytta av det) medlemsskap i t.ex. Motormännen kan ge rabatter (bra priser hos Hertz t.ex.). Holiday Autos har vi anlitat en gång, nackdelen med dessa "agenter" är att man inte vet var man får bilen förän man bokat, vi fick en riktig rishög senast, nästan lika dålig fick vi gången innan när vi använde eBilhyra som är samma företag som economycarrentals (som jag antar att du menar). I övrigt verkar Holiday Autos ha mycket bra service och svarar snabbt på frågor, har hjälptelefon 24/7 o.s.v. eBilhyra får jag intrycket att de är lite sämre på det.
31 aug. 2012 16:27
Hej.

Vi hyrde av Hertz och det var bara positivt. En bra sak var att det inte kostade extra om den andra också körde ( vilket vi har varit med om andra gånger när vi hyrt bil) och det tillkom inte heller " en massa" dyra försäkringar. GPS kan kanske vara bra att ha, det tillkommer isåfall. Vi använde vår iPad som karta och GPS och det funkade hur bra som helst ( laddade ner kartorna när vi hade tillgång till WiFi på hotellen).

Vi bytte också "avlämningsplats" för bilen under resan ( från L A till Las Vegas) och det var inga problem alls.
31 aug. 2012 16:29
PS jag kan absolut rekommendera att hyra bil med automatväxel, ffa om ni ska köra i SF. Perfekt!
Av Annl
2 sep. 2012 12:34
På vår första roadtrip i USA hyrde vi via AVIS och det funkade inte bra - de tog ut en extra avgift på 100 dollar trots att det av avtalet klart framgick att det inte skulle var så men det gick inte att prata med tanten. Det enda hon sa var ju att vi kunde reklamera kortbetalningen.

Andra resan hyrde vi av Alamo och det funkade hur bra som helst och vi fick sprillans nya bilar och inga extra avgifter och vi lämnade och hämtade på olika ställen.

Ni kommer att få en kanonresa!
Citerat från evaatos:
Tack för alla goda råd och tips jag fått. Resan är nu bokad och dom tre första nätterna i SF. Vi har bestämt oss för att bila neråt kustvägen och ta några dagar i LA oxå. Har ju hört att det är enormt stort, men skulle ändå vilja se lite utav det, grabben vill ju till Universal Studios.Har kollat lite på hotell i LV och det finns ju många man skulle vilja bo på, men nära Stripen och ett bra poolområde känns som ett måste. Vad det gäller bil har vi kollat AVIS, Hertz, Holiday Autos och Economy rentalcars. Någon som har bra eller mindre bra erfarenheter av dessa?
Av Ia_li
2 sep. 2012 19:19
Stanna gärna i Santa Barbara på vägen ner fr SF till LA. En jättemysig stad! På vägen från Santa Barbara kan man stanna på Camarillo Premium outlet om man gillar att shoppa billiga märkeskläder:-)
Om ni ska till Universal i LA så bo nära för att slippa långa transporttider. Vi bodde på Hilton garden inn i Hollywood. Det tog väl ca en kvart för oss att köra till Universal därifrån. Dessutom hade vi nära att gå till Chinese theatre mm vilket kan vara kul om man inte varit där förut.
Av Ia_li
2 sep. 2012 19:24
Glömde förresten skriva att beroende på var ni ska hämta ut bilen i SF så var beredda på att det kan ta tid. Vi hämtade vår bil hos Alamo i centrala SF. Vi fick köa en timma utanför kontoret trots att vi hade förbokat till en viss tid. Kan vara bra att känna till...Väldigt många blev väldigt otåliga där.
Av Zodezo
13 sep. 2012 13:45
Hej!

Vi åkte SF-LA-LV i början på sommaren under tre veckor och det finns verkligen massor att se och göra, men se till att hinna njuta också. Hellre göra några saker rejält än att bara stressa runt för att hinna med så mycket som möjligt. Vi hade tre heldagar i LV och jag hade gärna lagt en av de dagarna i någon av de andra städerna. Visst är LV en häftig stad, men man gör den ändå rätt snabbt.

Kika gärna in i min blogg för fler tips: http://blogg.zodezo.se/category/usa-2012/
Av Annl
14 sep. 2012 10:11
Delar din uppfattning om att några dagar är tillräckligt i Las Vegas - men det beror så klart på vad man vill göra.
Hur eller hur så är ju stället i alla fall galet häftigt.
Citerat från carolinessmyckeskrin:
Hej!

Vi åkte SF-LA-LV i början på sommaren under tre veckor och det finns verkligen massor att se och göra, men se till att hinna njuta också. Hellre göra några saker rejält än att bara stressa runt för att hinna med så mycket som möjligt. Vi hade tre heldagar i LV och jag hade gärna lagt en av de dagarna i någon av de andra städerna. Visst är LV en häftig stad, men man gör den ändå rätt snabbt.

Kika gärna in i min blogg för fler tips: http://blogg.zodezo.se/category/usa-2012/
15 sep. 2012 10:42
Tyckte 4 dagar i LV var alldeles lagom, då hann man ju njuta lite av det härliga poolområdet också. Bodde på Luxor, helt OK, mycket prisvärt iallafall, bussen längs stripen stannar utanför..men nästa gång bor jag nog lite längre norrut, Flamingo kanske?

En av dagarna åkte vi med Papillon över Grand Canyon...gör jag aldrig om, arrangemanget helt ok, hämtades o lämnades på hotellet...men det var galet skakigt att flyga där...

En kväll downtown är att rekommendera, vi åt gott o prisvärt på Tony Romas,

Dottern o jag gillade den södra outleten (buss dit också), var aldrig på den norra.

Vet inte hur gammal sonen är, men lite åkande uppe i Stratosphere tower kandke är nåt att fundera på...

Det blir nog kanon! San Fransisco finns på min villtill-lista oxå...