San Francisco-Los Angeles-Las Vegas

Av Marsam2
8 maj 2017 07:02
Visningar: 736
Hej
Tänker flyga till San Francisco i juni. Bila till Los Angeles. Funderar på att bila vidare till Las Vegas o flyga hem därifrån. Vi har 15 dagar på oss, hinner vi med den rutten då? / Maria
8 maj 2017 07:07 (redigerad)
Det gör ni absolut!

Har ni bokat flyg och hotell än? Vad gillar ni att göra på era resor?
8 maj 2017 07:32
Jora men ni hinner bara skumma å strunta i GC sovida ni inte tar west rim. Ni måste vara väldigt effektiva upp tidigt för att ta er dit ni ska övernatta, så fram med googlemaps å pricka in var ni vill lägga tiden. Sedan gör ni det ni missar på nästa resa och ännu nästa vill ni återuppleva något ni såg på första resan samtidigt som det är några nya ställen ni hört talas om. Ja så får ni räkna med att det fortsätter så ni har några års resande framför er. Åssa finns ju lite att se norr om SF också, så nu har jag varnat er: USA är beroendeframkallande säger jag efter 10+ årliga resor dit...... Du kan ju kolla mina trådsvar här ifall du är intresserad av att bila, nationalparker och vackra vyer.
Av Marsam2
8 maj 2017 07:42
Tack för snabba svar :) ska titta på trådsvar.
Vi ska boka flyg idag. Vi vill se saker på vägen, både förväntade ställen men även orter/ miljöer som dyker upp längs vägen. Min man vill gärna se Las Vegas o saker omkring, annars hade jag tänkt att det räcker att åka SF-LA den här första gången, att det känns för stressigt? Tar gärna tips på boenden längs vägen till humant pris. Vi är 4 vuxna.
8 maj 2017 17:35 (redigerad)
Har ni varit i USA tidigare?
Ett snabbt förslag på hur man kan lägga upp en sån här resa:

Dag 1: Landar i San Francisco på eftermiddag/kväll (gör alla flyg från Europa) och tar tunnelbanan till ert boende. Hög tid att leta boende för SF då det aldrig är billigt där.

Dag 2-5: Spenderas i SF. Finns massor av tips här på forumet av flera användare. Har skrivit en del tips själv också som ni kan se bland mina inlägg. Självklart går det bra också att fråga om sevärdheter, områden och restauranger här i tråden också.

Dag 6: Ta en taxi ut till adressen där ni hämtar ut hyrbil. Bil är bara jobbigt i SF. Väldigt lätt att skrapa upp undersidan i de branta backarna, mycket enkelriktat i Downtown och Financial District samt att det är oerhört dyrt att parkera överallt. Kollektivtrafiken är dessutom bra för att vara i USA och ganska hyfsad om man jämför med Europa.
Hyrbilskontoren ligger vanligtvis vid Fisherman's Wharf, på sidogator till Market Street eller ute vid flygplatsen söder om stan där det också brukar vara billigast att hämta upp.
Kör sedan söderut till Monterey, tar cirka två timmar om trafiken är snäll. En dag räcker här enligt mig, andra tycker två.

Dag 7: Köra söderut med stopp i exempelvis Morro Bay eller Pismo Beach. Highway 1 är tyvärr stängd söder om Monterey på grund av jordskred som orsakat stor skada på vägarna och broarna. Denna väg är ju bland det häftigaste Kalifornien har att erbjuda men det går dock fortfarande att se en del av den vackra utsikten om ni följer den här vägen: goo.gl/454mVN
Karta på avspärrningar: http://quickmap.dot.ca.gov/
Dock är Highway 101 som man kör istället ganska underskattad och erbjuder vackra vyer av andra slag.

Dag 8: Köra vidare och stanna en natt i området runt Santa Barbara.

Dag 9: Köra vidare till LA. Ingen höjdarstad enligt mig. Räcker med två nätter.

Dag 11: Kör ut i öknen till Las Vegas. En riktigt häftig stad oavsett vilket intresse man har. Jag gillar arkitektur betydligt mer än spel och uppskattade staden otroligt mycket, särskilt kvällstid när alla hotell är upplysta. Dessutom är öknen runt staden väldigt vacker och väl värd att besöka, om man letar upp bra utkiksposter i förväg.
Av Marsam2
9 maj 2017 06:43
Wow!!! Tusen tack för tips på rutt som ser trevlig ut. Ska gå igenom det som skrivs med maken. / Maria
9 maj 2017 11:47
Inga problem. Bara att skriva här igen om du har fler frågor eller funderingar!
Av Marsam2
6 juni 2017 15:19
En fråga. När vi åker från Los Angeles mot Las vegas, ska vi åka till GC först då och sen till Las Vegas? Eller åker man till Las Vegas och utgår därifrån till GC? Vilket är enklast? Vi vill helst lämna bilen när vi kommer till Las Vegas, men vi kanske behöver den för att åka till GC? Tacksam för hjälp att tänka ut vad som blir bäst.
Av Lotta29
7 juni 2017 21:20
Citerat från Marsam2:
En fråga. När vi åker från Los Angeles mot Las vegas, ska vi åka till GC först då och sen till Las Vegas? Eller åker man till Las Vegas och utgår därifrån till GC? Vilket är enklast? Vi vill helst lämna bilen när vi kommer till Las Vegas, men vi kanske behöver den för att åka till GC? Tacksam för hjälp att tänka ut vad som blir bäst.
Det finns bussresor från LV till GC men räkna med många timmar i bussen, om ni ska till South rim tar det 5 timmar dit. Vi ska också dit i sommar och hade tänkt ta bussen men har tänkt om och bokat boende i närheten av GC istället.
Av Marsam2
7 juni 2017 21:29
Tack för ditt svar Lotta. Vi gör nog också så, åker dit o bor två nätter i närheten. Är det i Williams man ska bo då, eller har du andra förslag? / Maria
Av Lotta29
8 juni 2017 00:47
Citerat från Marsam2:
Tack för ditt svar Lotta. Vi gör nog också så, åker dit o bor två nätter i närheten. Är det i Williams man ska bo då, eller har du andra förslag? / Maria
Vi har tagit boende i Williams 👍🏼
Av Marulk
8 juni 2017 14:00
boende vid south rim GC skulle jag föreslå Tusayan. betydligt närmare entre till nationalparken om ni siktar på att se soluppgången
Av Marsam2
8 juni 2017 14:14
Tack för ditt svar Marulk, det ska jag titta på. / Maria
Av Ilenna
13 juni 2017 23:57
Citerat från Marsam2:
Wow!!! Tusen tack för tips på rutt som ser trevlig ut. Ska gå igenom det som skrivs med maken. / Maria
Kan rekommendera Best Western Plus Victorian Inn för övernattning i Monterey. Helt underbart.

I Morro Bay finns billiga motell för övernattning, stor mataffär med allt som behövs samt promenadavstånd till The Galley Seafood Grill & Bar, underbar mat o fin miljö direkt vid havet.
Av Daytona
14 juni 2017 08:19
Vi gjorde samma resa i höstas på 2 veckor. Vi valde att bo i Oakland då det var riktigt dyrt med boende inne i SF och de flesta som vi hittade hade delat badrum . Vi tog BART ( tåget) in till SF, det tog väl ca 20 minuter och kostade inte mycket. Ibland åkte vi även Uber. Vi hade bil men använde den inte så mycket i just SF pga parkeringssvårigheter och kan va gott med ett glas vin till lunchen också.

I LA är Uber suveränt- och riktigt billigt.

Vi bodde bara på 2 ställen efter highway 1, och personligen så räckte det. Vi var inte så där jätteimponerade av sträckan faktiskt. Var rätt lika mil efter mil.. ;)
25 juni 2017 20:14
Jag och min tjej gjorde en resa genom usa i 2 månder, kom hem nyss, har läs våran blogg och få tips! har ni några frågor, lämna en kommentar så svarar vi så bra vi kan.

www.genomstaterna.blogg.se