Saltgruvan i Wieliczka - värt ett besök, trots lite klaustrofobi?

Av Desires
30 mars 2016 18:59
Visningar: 1860
Kanske konstig o svår fråga, men jag undrar bara lite mer hur upplevelsen där i den saltgruvan var, man är väl ganska djupt nere under jorden? Har varit i många olika gruvor, men ibland har det blivit FÖR jobbigt för mig, det kan också kännas annorlunda beroende på HUR gruvorna ser ut o därför upplevs....

Har sett bilder från denna gruva och den verkar ju fantastiskt fin, så kanske ska ge mig ner i den alla fall!???
Av Sierra
30 mars 2016 19:18
Jag har varit där och kan verkligen rekommendera ett besök. Det är en fantastisk gruva där du inte känner klaustrofobi...tror jag. Det finns en stor kyrksal där nere där det även förekommer bröllop.

Just go down there, you´ll not regret it :-)
Av Gevalia
30 mars 2016 19:18
Det är fantastiskt!
Högt i tak och mycket bra luft.
Rekommenderas framför allt till astmatiker som bara njuter av denna friska, salta luft i den stora salen. ( Där hålls bröllop ibland.)

Vissa utrymmen kan kännas trånga, men med de duktiga guiderna som följer med så kan man känna sig trygg.
Tala om eventuella svårigheter, trångt, hiss eller vad det nu kan vara, så löser de det. Du kanske inte behöver åka ner i en fullsatt hiss, utan med endast ditt valda sällskap.

Missa inte den svarta sjön, längst in. Du ser inte djupet.

En souvenir att ta hem är en mysig saltlampa, som sprider ett mysigt sken. Låt dock inte eventuella husdjur slicka på den! (El, salt och saliv är en dålig kombination) :)
Har haft min i 13 år.
Av Mikado
30 mars 2016 22:15
Håller med ovanstående, väl värt ett besök! Det var inte alls trångt nere i gruvan, min nästan två meter långa pojkvän fick böja på nacken ett fåtal gånger. Däremot var hissen upp trång och mörk. Det kanske går att ordna så att du får åka med ett färre antal personer, men en ficklampa eller så kanske kan vara bra. Dock går resan ganska så snabbt.

Gruvan är fantastiskt fin, en riktig upplevelse.
Av Desires
31 mars 2016 14:13
Tack alla för bra svar - får nog åka dit alla fall😊
31 mars 2016 16:47
Som sagts, det jag kan tänka mig är just hissen på slutet där de packar in folk.

Trappan ner i början kan vara jobbig men inte speciellt klaustrofobisk.

I övrigt känns det knappast som att man är långt under jord, stora utrymmen och luftigt, minns inget ställe som kändes trångt som det kan göra i grottor.

Är man inte väldigt känslig ska man absolut se detta, helt otroligt jobb som lagts ner här.

Jag slänger upp några foton från gruvan här på RG så kan du kanske få en liten bild av hur det ser ut, ska vara klart om en 10 min :-)

Done, http://www.reseguiden.se/minsida/floridasidan/bilder