Ryan air

Av Winx
17 mars 2016 17:14
Visningar: 3413
Åker snart till krakow och tänkte köpa med mig lite billig alkohol och parfymer hem. Kommer ej checka in bagaget utan bara ha kabinväska. Någon som vet om det säljs alkohol på planet och om det man köper då exluderas från maxvikten på kabinväskan (10 kg)?? Om man köper på flygplatsen och det är i föeseglad påse inkluderas det då i de 10 kilona? Lär ju inte bli något alls då tänker jag då jag antagligen har en bagagevikt straxt under 10 kg. tacksam för svar!
Av Cattta
17 mars 2016 17:36
Hej
tyvärr är det den vikten som du har på bagaget när du kliver på planet som gäller, alltså 10 kg sammanlagt. Det är just här när man går på planet som du kontrolleras, det görs stickprov och de tar undan misstänkta, har du otur så kommer du inte med planet och för böta. Jag har varit med om det på Stansted i London ett par ggr att de tagit ur folk ur kön som sedan inte stigit på planet hem.
Väldigt dumt att försöka!!!
Av Birgere
17 mars 2016 17:39
Finns ju ingen anledning till att dom skulle släpa runt massa sprit på planet så du får handla i förväg.
Handlar du på flygplatsen så måste din påse få plats i din väska och den får inte bukta ut så att yttermåtten blir för stora. Har du otur så väger dom även väskan.

Mitt råd är att handla på stan där det är billigare än på flygplatsens fancy stores och att checka in väskan på hemvägen (du får ju packa säkert).
Av Cattta
17 mars 2016 18:01
Hej tänk också på att du inte få ha med ngn vätska så som parfym i handbagaget när du går genom tullen i Krakow, endast en jätteliten genomskinlig plastpåse med duschtvål etc max 100 ml flaskor. De finns på flygplatsen.
17 mars 2016 18:17
Tycker det sällan kollas någon storlek på väskan när man flyger med Ryanair. Många har bra mycket större väskor med sig ombord än vad som anges som tillåtet. Alkohol och parfym köper du ju i taxfree i så fall efter säkerhetskontrollen. Du får numera ha med dig kabinväska plus ytterligare en mindre väska med in i planet. Så det borde inte vara något problem.

Så här står det på deras egen sida:

En kabinväska som väger upp till 10 kg med maxstorleken 55cm x 40cm x 20cm, plus 1 liten väska upp till 35 x 20 x 20 cm kan medföras per passagerare

https://www.ryanair.com/se/sv/praktisk-info/hjalpcentral/fragor-och-svar#1-1