Rundresa med bil på Korsika -tips!

29 mars 2015 18:53
Visningar: 2465
Hej!

Jag och min sambo har när vi läst massa tips fastnat för Korsika, och vill åka dit nu i Juni 2 veckor. Vi hade tänkt att antingen flyga till Nice och sedan ta färja (med bil) till Korsika. Eller flyga direkt till Korsika och hyra bil där. Någon som har erfarenhet av det ena eller andra?
Vi tänkte boka flygstol T/R via flygresor eller ngt liknande.

Vi vill uppleva vackra landskap och gillar att bila, har bl.a bilat en del på Mallorca vilket känns lite liknande med krokiga bergsvägar?
Kunna köra ner till små mysiga byar, stanna till ngn/några nätter på nåt ställe vi fastnar för. Är det svårt att hitta boende spontant i början/mitten på juni?

Eftersom vi vill hyra bil två veckor så vill vi inte boka upp oss på hotell utan ta det som det kommer. Ngn som vet om det är förbjudet att parkera och sova i bilen om man nu inte skulle hitta boende? :)

Vilka är era absolut bästa platser på Korsika?
Vilka platser kan man skippa?

Vill gärna ha fina stränder och god mat. Shopping är alltid kul också, allt ifrån mysiga marknader till större "städer".

Ngt annat tips, ska man åka dagsturer från Korsika till Italien om det går?

Tacksam för tips!

Mvh
Malin & Johan
Av Desires
30 mars 2015 17:46
Åh - Korsika är Medelhavets allra vackraste ö tycker jag!
(Kommer inte ihåg alla jag svarar via email, men tror inte ni kontaktat mig så...?)

Har varit där 2 ggr, en gång med barn- och barnbarn i den söta lilla byn ILE ROUSSE (närmaste större stad är Calvi). Trivdes i denna charmiga och genuina by, med många små tavernor som serverade utsökt mat, en jättefin strand mitt i stan och flera mysiga vandringsvägar i närheten. Här kan du se hur det ser ut där http://www.desires.se/#post131

2:a gången på Korsika i juni förra året!
Jag hade faktiskt förbokat allt boende där, så vet ej hur det är att hitta boende där på plats. Kan bara säga att de mest populära hotellen nog är förbokade långt i förväg, som t ex Les Roches i PIANA.
- valde att stanna några nätter i BONIFACIO, gamla staden ligger som på en hylla med medeltida murar och oslagbar vy över havet och Sardinien - och en fjord som klyver staden mitt itu. Dit måste ni åka!
- en natt i PIANA på hotell Les Roches (Les Roches ligger otroligt vackert utanför den lilla byn vid nationalparken.) Piana o nationalparken omkring rekommenderas också verkligen, fantastisk miljö!
- några nätter i AJACCIO avslutade vi med, då i lägenhet, gjorde utflykter därifrån bl a till läckra stränder i närheten, samt till den lilla vackert belägna byn TOLLA.

Vi tog flyget till Ajaccio, därifrån hyrbil till Bonifacio, det tog ca 2 timmar. Vägen dit var nog den mest raka vi åkte av alla vägar på Korsika. Uppe vid Naturreservatet Calanche de Piana mycket spektakulära bergsvägar, men absolut sevärt!!!!

För att du ska få en uppfattning om dessa platser kan du titta in här och se många foton o mer tips
http://www.desires.se/#post181

Koncentrera er på Korsika bara tycker jag, det finns så mycket att uppleva där! (Men det går ju färjor över till Sardinien och den söta byn Santa Teresa ifrån Bonifacio)

19 apr. 2015 19:48
Hej!

Korsika är en underbart vacker ö och perfekt för vandring, Åker dit nu igen till helgen. Tycker Calvi är en jätte mysig by och finns fina områden runt omkring som passar för vandring. Har ni bil så kan ni upptäcka mycket fint längs kuststräckorna men passa även på att åka inåt och se mysiga bergsbyar. Passa även på att se området kring Fango floden.