Roadtrip: Seattle - San Diego

7 dec. 2015 11:55
Visningar: 358
Tja! Jag och en kompis tänkte dra en roadtrip till USA i vår. Planen är att starta i Seattle och jobba oss ner mot San Diego. Vi har tänkt att vara borta från slutet på mars till början utav juni, ca 2 månader.
Jag har lite funderingar inför detta, kollade priser för att hyra en bil och det är inget vi har råd med då priserna går upp mot 100.000 kr. Vi båda är 21 och med vår ålder blir priserna betydligt högre. Planen är nu att köpa en skruttig bil som vi sedan (om allt går som det ska) sälja vidare. Någon som har erfarenhet utav detta? Tar mer än gärna emot lite tips om vad vi borde tänka på, och hur vi billigast kommer undan.

Vi har tänkt att stanna på billiga motels efter vägen och inte handla allt för onödiga saker. Hur mycket pengar borde vi ha för ca 2 månaders roadtrip i USA?

Väldigt tacksam för alla svar! :)
Av Addeman
7 dec. 2015 13:55
Kul! Gjorde liknande resa i somras, men körde då från Los Angeles till Seattle. Finns väldigt mycket roligt att göra och se. Vi gjorde det på 1 månad ungefär.
Vi använde oss utav Sixt när vi hyrde bilen och det fungerade väldigt smidigt och bra. Bra priser också. Hos Sixt så kostar det bara 100 dollar, totalt, för "Ung förareavgift" för hela tiden du hyr bilen.
Jag kollade vad det skulle kosta att hyra i 60 dagar och det hamnar på runt 30 000 kr, vilket inte jag tycker är så farligt. Sixt har inget kontor i San Diego heller, det närmsta verkar vara Los Angeles
Av Hawaii
7 dec. 2015 17:19
Massor med problem med ev. bilköp:

Du måste ha försäkring. För att kunna skaffa det krävs amerikansk adress och körkort.

Om du använder en "tredje person" vid inköp av bilen och sedan blir stopped av polisen under resan: stora problem om du inte har korrekta papper.

Om du skaffar en "skruttbil" I Seattle med (delstaten) Washingtons registreringsnummer och lyckas ta dig hela vägen till San Diego utan att bilen ramlar ihopa, räkna inte med att sälja en "skruttbil" med "out-of-state licence plates".

Inga av dessa problem med att hyra bil...
7 dec. 2015 22:00
Citerat från Matildabanck:

Vi har tänkt att stanna på billiga motels efter vägen och inte handla allt för onödiga saker. Hur mycket pengar borde vi ha för ca 2 månaders roadtrip i USA?

Väldigt tacksam för alla svar! :)
Jag gjorde samma roadtrip i september-oktober. Var borta i en månad ungefär, gjorde av med kanske 15.000 på mat/nöjen och bensin. Men allt handlar ju om hur och vad man äter och vad man vill göra/köpa. Hotellen bokade vi i princip allihop hemifrån.
8 dec. 2015 11:39
Tack så jättemycket för alla svar! Mycket hjälpsamt!! :)
Av Marulk
10 dec. 2015 08:13
ett tips att dra ner på matkostnaderna är att försöka få hotelrum med ngn typ av köksmöjlighet, dvs åtminstone en micro. Äta ute typ 3ggr/dag (frukost, lunch, middag) äter snabbt upp en budget. Vi brukar handla på typ Walmart o plocka ihop till måltider.
Delar av er planerade rutt har vi redan kört, album här på RG. Till sommaren planeras köra norra delen, dvs Seattle - SF