Roadtrip New York-Kalifornien

4 aug. 2014 14:30
Visningar: 1077
Hej

Någon som har gjort liknande resa med roadtrip new York-LA?

MVH
5 aug. 2014 09:12
Hej,

Jag tror att det är massvis på forumet som har gjort den roadtripen (jag bland annat).

Jag antar att det egentligen inte var din enda fråga?

Skriv lite mer utförligt vad du önskar veta/fråga om så kommer du att få massor av svar...
5 aug. 2014 15:37
Hej

tack för svar. Förstår att det var luddig fråga.

Mer konkret är:

Hur lång tid behöver man? jag har planerat 4-5veckor med start i New York. Det är ju väldigt löst planeringsstadie så börjar med att fråga hur lång tid du hade på din resa och ca budgett?
6 aug. 2014 13:11
Jag har gjort den på 4 veckor men den går ju givetvis att göra på längre eller kortare tid beroende på vad man vill se och hur mycket tid man vill lägga på varje ställe.

För mig var det min första USA-roadtrip och jag gjorde det klassiska nybörjar-misstaget att boka in många större städer som stopp på vår resa.
Det resulterade i många kortare stopp (1-2 nätter) där man inte riktigt hinner få någon känsla för staden och dessutom att vi fick alldeles för många meningslösa stopp. många av städerna påminner om varandra när man väl är i centrum och det är inte där charmen ligger.
Det gjorde också att det som hade sett så smart ut hemma i datorn när jag planerade - att köra kortare sträckor vissa dagar (typ 30 mil osv) visade sig vara nästan meningslöst. Dels så måste du upp på morgonen, checka ut, packa bilen, åka iväg, sitta i bilen i några timmar, leta efter boende i nästa stad, in på rummet, leta efter matställe mm...

Hade jag gjort resan idag så hade jag avgränsat mitt resområde och lagt mer tid på varje stopp (och istället kört rejält de dagar som man ändå kör).

Budget är ju lika varierande som tiden. Det beror helt på vad man vill göra och hur. Bilhyra, mat och dryck är billigt och boende likaså (om man inte vill bo 5-stjärnigt hela tiden).

Vi var 2 som åkte och jag la 35000 på flyg, boende, bil, bensin, mat och fest. Då åkte vi i slutet av augusti.
6 aug. 2014 13:15
En sak till som jag hade (har) ändrat sen den första resan är hur och var jag äter - vilket beror lite på vilka vägar jag åker. På den första resan åkte vi mest de stora vägarna (Interstate, Freeways) och åt föjldaktligen mest på de ställen som fanns längs vägen vilket i USA betyder snabbmat, snabbmat, snabbmat.

Vi tröttnade givetvis efter ett tag men fortsatte ändå eftersom det ju var billigt.
Problemet är att det inte riktigt stämmer - ofta kan man få mycket bättre mat till samma, eller nästan samma pris på riktiga restauranger och om man lägger lite tid på att kolla upp lite inför sina stopp så kan man äta grymt bra för en kostnad som är väldigt mycket lägre än i Sverige.

Sen ska givetvis sägas att i småhålorna i New Mexico och liknande så är inte alla restauranger direkt lysande :)
6 aug. 2014 21:37
tack för alla tips.

Ja har varit 2ggr i kalifornien/vegas men blir första roadtripen som planeras också för min del men ser för mig att se de "små haken" till orter, vissa spökstader liksom men även större städer. 4-5veckor känns realistiskt om man ändå inte vill stressa igenom resan. Budgeten ligger väll nånstans mellan 35-40k för hela resan med tanke på nöjen längs vägen,bilstorlek osv.

Märkte du typ ut din trip själv eller tog du hjälp av någon?
7 aug. 2014 09:17
Jag och min sambo har nu i sommar kört från New York-San Francisco (via LA). Vi gjorde det på 4 veckor och har man inget intresse av att stanna i t ex St. Louis, Oklahoma City eller Springfield i flera dagar räcker det gott och väl. Längs Rt66 var halva grejen att ligga på vägarna och köra och den stora charmen var att börja leta motell när man började bli trött.
Din budget låter bra. Vi hade 40k var.

Vill du veta mer kan du läsa om vår resa här: http://twentyeightdays.bloggo.nu/
7 aug. 2014 10:01
Hur många nätter stannade ni på de större ställena som NY,Vegas,LA osv utan att man ska känna sig stressad att hinna det.

Tack
7 aug. 2014 10:30
Vi var 3 nätter i NY (en natt till hade inte varit fel där), 3 nätter i LV (precis lagom, se till att välja ett av hotellen på The Strip) och 4 nätter i LA (blev en dag baseball, en dag Universal Studios, en dag Disneyland, en dag på Santa Monica och Venice samt en dag kring Hollywood.)
2 sep. 2014 17:46
Blidsberg: har du/ni någon mail man kan kontakta er på för lite frågor osv?

MVh

Jonas