Resebekymmer.

Av Gwbiker
27 sep. 2012 18:24
Visningar: 191
Hade tänkt resa till cypern den 19 okt.... men nu har jag hört från ett par håll att det är ungefär då det börjar regna ibland där..... sen har jag funderat på egypten men sett på nätet att det är både murar o beväpnade vakter runt resortsen.... känns ju mkt olustigt om det finns behov av detta.

Var åker man nu bäst om man inte vill flyga 10 timmar??

Magnus
Av Mpc
27 sep. 2012 18:52
Att det regnar det gör det även här . o i övriga värden men ofta i skura ..

sen ang vakter runt hotellet är i min ögon inte ett bekymmer utan mer en säkerhet. för dig o andra
Av Gwbiker
27 sep. 2012 22:19
Jo det är väl sant..... men om beväpnade vakter behövs beror inte det på att det finns en hotbild??
Medlemmen har tagit bort svaret
Av Gwbiker
27 sep. 2012 23:03
Hehehe... Det har du kanske rätt i
Tak!

Magnus
Av Mpc
28 sep. 2012 09:52
då jag var ung så var jag på sjön o då i dom flesta länderna jag besökte då så hade dom mycket tungt bevakning i hamnarna man fick ett ut passering kort o fan den som blev av med det .

och aldrig hände något under alla min år .

lika så i Turkiet då vi var där under vår semester då var pkk i farten ca 10 20 mil där från o då stod det militären med tunga vapen i var gata höran

så jag har aldrig varit orolig att det ska hända mig något .

sen har jag varit i många länder där oroligheter finns

så var inte orolig

så fånga dagen som den kommer
uta fånga dage som den kommer
Av Annl
29 sep. 2012 07:32
Drar du inte alla AI-resenärer över en kam lite väl snabbt nu, Antee? Jag vet inte för jag åker inte på AI-resor men enligt min uppfattning kan man inte säga så där bara rakt av.

Att hotellen har vakter tror jag beror på att de naturligtvis är rädda för att det ska hända något och att det ska komma någon självmordsbombare eller liknande - de har ju haft sådana besök tidigare och de är ju naturligtvis inte betjänta av att något nytt sådant händer eftersom turistnäringen är av stor ekonomisk betydelse i Egypten.

I Sharm el Shejk har de byggt förhöjda kanter vid gatorna - allt för att ett fordon med elakt uppsåt inte ska kunna köra upp där och detta kom till efter bombdåden.
Citerat från anteee:
Nej, det finns ingen hotbil mot de resorter du kommer att bo på. Och känner jag Egyptenresenärerna rätt så lämnar dom aldrig sitt all inclusive hotell ändå så några vakter utanför torde inte vara något bekymmer.

UD avråder heller inte från platserna du tänker åka till.

Och då ska man komma ihåg att Svenska UD är bland det mesigaste som finns bland världens utrikesdepartiment och varnar när en huggorm ringlar över vägen...
Medlemmen har tagit bort svaret
29 sep. 2012 13:53
Finns det säkerhetsanordningar av något slag, vakter mm. så beror det naturligtvis på att det finns en hotbild!

Visst kan man säga att man kan sitta på hotellet under semestern, men att alla skulle vilja göra det är ju knappast troligt, kanske man ska välja andra resmål om man vill kunna röra sig fritt?

Cypern är mycket fint, och det regnar knappast alls, visst det regnar mer på vintern än på sommaren men då kommer det å andra sidan sällan en droppe.

Cyprioterna är otroligt trevliga och man känner sig aldrig påhoppad eller trängd. Limassol men framför allt Larnaca är väldigt bra semesterstäder som jag skulle rekommendera till vem som helst. Det finns massor att se, om man vill göra utfärder finns det hur mycket som helst, maten är fantastisk och som sagt människorna är väldigt trevliga.
Av Annl
29 sep. 2012 14:42
Håller helt med Floridasidan att det naturligtvis finns en hotbild om det har vidtagits säkerhetsåtgärder.

Vad gäller Nordstan så är det självklart att det behövs säkerhetspersoner där - så mycket folk med mindre goda avsikter som drar runt där. En polis i Göteborg uttalade att om vanligt folk visste vilket klientel det är som befinner sig i Nordstan så skulle vanligt folk inte våga gå dit. Detta är fakta från polisen i Göteborg.

Förstår inte riktigt vad du menar med stissiga och oroliga forumpostare men eftersom du vill hålla dig till fakta så kanske du kan reda ut det.
Citerat från anteee:
Men säkerhetsanordningar finns ju även på Cypern. Ska man inte åka dit heller då??

Senast idag såg jag även tre stycken säkerhetspersoner här i Nordstan (shoppingcenter). Är det även här en hotbild och ska jag inte heller gå dit?

Självklart har du säkerhetsanordningar utan en specifik hotbild.

Och som sagt UD avråder inte ens till resor i Egypten där AI-resenärerna kommer att befinna sig.

Jag tycker vi ska hålla oss till de fakta istället för till stissiga och oroliga forumpostare som helt saknar relevans.
29 sep. 2012 14:56
Vem har sagt att man inte ska gå dit eller resa dit, det får väl var och en bedöma, själv promenerar jag inte runt var som helst i Malmö på nätterna medan andra gör det, var och en får väl själv avgöra vart den vill gå eller resa?
Självklart finns en hotbild mot t.ex. banker, butiker osv, varför skulle de annars ha vakter, larm, kameror o.s.v.
Om vi nu pratar om Cypern t.ex. så har jag själv flera gånger varit i guldsmedsaffärer där ägaren helt sonika gått ut från lokalen med guldet framme på disken, man ser folk lämna mobiler och plånböcker på bordet på ett kaffé när de går på toa, som Svensk blir man nästan förfärad när man ser det men tydligen har de inte så stor problem där med vissa saker.

Hur man kan få det till fakta att det inte finns en hotbild vilket det i princip gör överallt i högre eller lägre grad är för mig obegripligt. Att UD avråder från att resa till ett land är mycket ovanligt och att man inte avråder innebär på intet sätt att det är ofarligt. Det är just denna attityd som gör att folk råkar illa ut.

Att Du kallar andra på forumet som har mycket relevanta åsikter och en betydligt klarare verklighetsbild än Du själv för "stissiga", "oroliga" och "utan relevans" är bara oförskämdheter som man brukar ta till när man inte har någonting att komma med själv i diskussionen.
Medlemmen har tagit bort svaret