Resa till Lanzarote eller Fuenteventura?

Av Gillan
22 jan. 2014 14:33
Visningar: 1802
Vi är ett par lite drygt 50 år som ska åka över nyår 2013/2013 till Lanzarote eller Fuenteventura.
Vi har varit på Gran Canaria och Teneriffa och tänkte nu se någon av de andra öarna.
Vi vill gärna bo på ett hotell inte mer en tvåvåningar med lite uppvärmd pool. Alltså inget jättekomplex. Det måste finnas en stad att strosa runt i med restauranger och butiker. Känsklan får gärna vara att det är lite genuint. Det ska var nära till havet.
Har ni några tips? Är det någon skillnad på vädret?
22 jan. 2014 15:18
Citerat från Gillan:
Vi är ett par lite drygt 50 år som ska åka över nyår 2013/2013 till Lanzarote eller Fuenteventura.
Vi har varit på Gran Canaria och Teneriffa och tänkte nu se någon av de andra öarna.
Vi vill gärna bo på ett hotell inte mer en tvåvåningar med lite uppvärmd pool. Alltså inget jättekomplex. Det måste finnas en stad att strosa runt i med restauranger och butiker. Känsklan får gärna vara att det är lite genuint. Det ska var nära till havet.
Har ni några tips? Är det någon skillnad på vädret?
2014/2015?

Hursom helst, har inte varit på Fuerteventura men väl Gran Canaria, Teneriffa och nu över Jul och Nyår Lanzarote för andra gången.

Jag kan alltså inte råda om Fuerteventura men det är stora skillnader mellan dessa öar och var på dem man bor.

Vi bodde i Puerto del Carmen som jag skulle säga var ett bra val, det är lite genuint, med betoning på lite jämfört med de ställen vi gillar bäst på holmarna (Puerto de la Cruz och Las Palmas). Riktigt trevligt i gamla delen med fiskehamnen.

Vädret var riktigt bra men det kan ju variera, regnade en dag och stormade en, annars soligt och varmt med varierande vind, vattnet var lite svalt när man gick i men det gick att bada lite längre stunder faktiskt.

Det är turistigt med inkastare även om de inte var så aggressiva att de följde efter eller försökte ta tag i en som på vissa ställen och på stranden i centrum var det nästan jobbigt med alla som sprang och skrek om glass och öl och massagedamer som tjatade och t.o.m. petade på en om man tackade nej (sån't gillar inte vi) hela tiden.
Vi tog bilen några gånger lite österut till området Los Pocillos, finare strand och mycket lugnare. Bodde för övrigt där på Hotell Floresta förra gången (2000) vilket jag faktiskt kan rekommendera, det går bussar om man inte vill promenera in till centrum.

Vi hyrde som sagt bil och körde runt ön några varv och det finns en del trevliga sevärdheter och landskapet är kargt och annorlunda, vackert på sitt sätt. Vi besökte lite olika ställen men såg inga där vi hellre skulle bott, Playa Honda såg urtrist och helt dött ut, Playa Blanca, litet, ett par gator med lite butiker och restauranger och utan strand i centrum, trodde det skulle vara mer där faktiskt.

Denna gång åkte vi charter med Apollo vilket vi annars undviker men flygbiljetter var horribelt dyra vid denna perioden. Vi ångrade dock att vi inte lade några tusen till och bokade själv då hotellet vi bodde på var under all kritik och låg ganska dåligt till långt från havet.

Detta var absolut den resa vi gjort som innebar mest problem av alla faktiskt och jag får säga att Apollo är sorgligt dåliga.
Först blev vi försenade över 9 timmar så vi satt nästan 12 timmar på Malmö Airport (inte världens roligaste dessutom) utan att Apollo gjorde någonting alls för att informera om vad som hänt, hände eller skulle hända, bara ett par SMS under dagen med ny uppskjuten tid för besked. Med ett flyglass passagerare strandade så länge kunde de ju lyfta ändan och skicka ut någon representant för att hjälpa till lite.

Hotellet var sen uselt med fullt med Kackerlackor på rummet, iskalla fuktiga muggiga rum, skitigt och rent av äckligt. Ska kanske påpeka att vi inte klagar om det inte är riktigt illa men här gjorde vi faktiskt det.
Ovanpå detta fick vi en hyrbil som inte var annat än en skrothög, en Toyota Yaris 2008 :-( Hyrde av Sixt som brukar vara lysande men de samarbetar här mad "Orlando Car Rental" so m vi hyrt av tidigare med samma usla resultat. Vi köpte även ett kontantkort för att kunna surfa och ringa på mobilen hos Vodafone, skulle ge 1Gb, 20 min, 20 SMS men det slutade fungera efter 2 dagar, där spenderade vi timmar men fick aldrig någonting tillbaka eller något som fungerade, pengar och tid rakt i avloppet.

Ursäkta gnället men förhoppningsvis kan det hjälpa någon, om någon läser detta var med på flyget som blev försenat på Sturup får Du gärna kontakta mig, tänker driva detta vidare för att se om en resebyrå och flygbolag kan göra som de gjort här.

Så mitt råg blir att undvika Apollo/Solresor, Vodafone och Orlando Car Rental (hyr man av Sixt bör man se upp så det inte är en partner man ska hämta bilen hos)