Resa med travel agency eller på egen hand

Av Peter79
22 mars 2015 08:17
Visningar: 422
Jag och min sambo har bestämt att resa till Vietnam under påsken 2016 men har lite frågor kring detta.

Rekommenderar ni att man bokar en paketresa genom en ansedd resebyrå med inriktning mot guidade turer och besök av det mest klassiska. Eller ska man pussla ihop resan på egen hand i lugn och ro här hemma?

Motivera gärna era svar och lägg gärna in tips på vad vi absolut inte får missa och vad som anses överskattat och ej värt besök.

Tack!
Av Dirgis
23 mars 2015 21:56
Jag bokar endast till resmålen. Väl framme bokar jag av lokala researrangörer utflykter. Först tar jag kontakt med lokalbefolkningen innan jag reser och ställer diverse frågor. Genom medlemsskap i couchsurfing.org och hospitalityclub.org är det lätt att få kontakter med lokalbefolkningen.
När svenska resebyråer säljer resor till olika länder så använder de resebyråer lokalt för varje land. När jag var i Peru anlitade jag en resebyrå som visade sig vara en som ordnar resor till svenska resebyråer.

Jag har inte vari i Vietnam, men jag ska resa dit 2016 med en rysk resebyrå som tar en fjärdedel av svenska priset.
Medlemmen har tagit bort svaret
31 mars 2015 11:50
Citerat från Peter79:
Jag och min sambo har bestämt att resa till Vietnam under påsken 2016 men har lite frågor kring detta.

Rekommenderar ni att man bokar en paketresa genom en ansedd resebyrå med inriktning mot guidade turer och besök av det mest klassiska. Eller ska man pussla ihop resan på egen hand i lugn och ro här hemma?

Motivera gärna era svar och lägg gärna in tips på vad vi absolut inte får missa och vad som anses överskattat och ej värt besök.

Tack!
-----------
Det beror på:
Vilken typ av turist är ni? vad vill ni upptäcka i landet Vietnam?

Men ni kan se här för tips:

Under påsken: (April)
Vädret: bra i nästan hela landet.

Norra Vietnam:
1. Hanoi. huvudstaden: värt att besök
2. Ha Long Bay: missa inte
3. Om ni gillar "berg och trekking": Ha Giang, Bac Ha
( värt att se "hill tribe culture": missa inte weekend markets: Can Cau (Bac Ha), Dong Van (Ha Giang)...

Mellan vietnam: (bäst för stränderna, havet i landet)
1. Hoi An + Da Nang - Cu Lao Cham ö, eller Ly Son ö
2. Phong Nha, Hang Doong Cave
3. Nha Trang och omnejd -- öarna: Ninh Van Bay, Cam Ranh Bay
4. eller Phan Thiet - Phu Quy ö


Söder Vietnam:
1. Saigon (besök Cu Chi tunnel)
2. Mekong Delta tour
3. mest turist ( Phu Quoc ö)
4. Con Dao ö

Ha set gott!