Resa med en Airbus 380

3 juli 2012 11:48
Visningar: 4325
Det här är kanske en lite udda fråga, men någon gång måste man ju ställa även sådana.
Om jag vill testa att få flyga med en Airbus 380, och mer eller mindre vara garaterad att få åka i en sådant plan, vart ska jag åka då?
Av Jo84
3 juli 2012 14:34
Garanterad kan du aldrig bli..
Några exempel på sträckor som ofta flygs (men inte alltid) med A380 är:
Paris-Narita med Air France.
Frankfurt-San Francisco med Lufthansa
Frankfurt-Johannesburg med Lufthansa
London-Sydney med Qantas
Frankfurt-Peking med Lufthansa
Av Bibby
3 juli 2012 17:41
Korean Air åkte jag med mellan Paris och Seoul förra året men tror det var under deras intrimningsperiod, tror den går till LAX idag.

De flesta bolag som har den gör extra reklam för det så kolla in på deras sidor, LH har en hel hög såna plan nu, även AF har en del.

Thai börjar köra sin första den 15 december BKK-FRA (för att sen fortsätta den rutten) och innan dess så kör de sina intrimningsflighter mellan BKK och SIN/HKG med början i november.
Av Ewa_h
3 juli 2012 18:08
Vet att Lufthansa kör mellan Singapore och Frankfurt med en A380. Vi ska nämligen med det planet =).
Antar att de kör mellan andra destinationer oxå.
4 juli 2012 00:42
Garanterad kan du aldrig bli på en bokad flygresa... om något händer med planet strax före din avgång, så kan du bli ombokad... och då är destinationen viktig... inte flygplanstypen!

lite tips:

kolla vilka bolag/flygplanstyper som du vill flyga:

http://www.flightstats.com

gå sedan till den site som du vill boka från (om det inte är från flygbolagets egna site)
bra sidor att börja på:

http://www.amadeus.net
http://www.allaflygbiljetter.se/

eller helt enkelt... ring till din favoritresebyrå...

personligen tycker jag att 380 i ekonomiklass inte är värt att betala extra för! 777 och vissa 340 (600) är betydligt mer prisvärda. Om 10 år kommer 380 att vara standard på många långdistansflyg, så det är nog ingen risk att missa dem nu... om du åker 1:a klass så kanske det är värt att sikta på 380... inte i mitt prissegment (tyvärr...)

anyhoo... have a nice trip!

/millicom
4 juli 2012 10:38
Boka en resa från London Heathrow med antingen Singapore Airlines eller Emirates så är du näst intill garanterad en A380 och det behöver du inte betala något extra för då de flygbolagen endast trafikerar London med den flygplanstypen. Tror kanske att Emirates har en avgång som är 777 men de fyra andra avgångarna är A380. Singapore är endast A380.

Jag skulle dock rekommedera Emirates eftersom man dels kan sitta längst fram i planet även i economy class där det är tyst som en mus och dels för att man kan kolla på kameror som är fästa utanför flygplanet vilket är väldigt häftigt.
Av Jesperw
5 juli 2012 10:30
Singapore Airlines flyger A380 på 3 av 4 flyg ut från London. SQ495 flygs INTE med A380 utan med B777. Codeshare som flygs av Virgin Atlantic är med A343, dvs en mindre Airbus.

Om du inte reder ut det själv i bokningsmotorerna, så kan säkert din resebyrå hjälpa dig.

Singapore Airlines har utmärkta förbindelser till Asien och Australien och NZ. Trevlig resa!
Av Jesperw
5 juli 2012 10:31
Jo84 har en poäng om att du aldrig kan bli garanterad till 100%. Har du otur så kan flygbolaget sätta in ett annat flyg, men det är sällsynt. Oddsen är goda att du ska få utlovad flygplanstyp.
5 juli 2012 11:31
Citerat från jesperw:
Singapore Airlines flyger A380 på 3 av 4 flyg ut från London. SQ495 flygs INTE med A380 utan med B777. Codeshare som flygs av Virgin Atlantic är med A343, dvs en mindre Airbus.

Om du inte reder ut det själv i bokningsmotorerna, så kan säkert din resebyrå hjälpa dig.

Singapore Airlines har utmärkta förbindelser till Asien och Australien och NZ. Trevlig resa!
Vill bara reda ut lite saker så att faktan blir rätt.. SQ495 är inte en Londonlinje utan flygs mellan Dubai och Singapore. SQ har 3 flygningar till London per dag:
SQ308 SIN0905 – 1530LHR 388 D
SQ318 SIN1245 – 1910LHR 388 D
SQ322 SIN2330 – 0555+1LHR 388 D

Källa: Amadeus.net

Alla är från och med juni i år med A380.
Av Jesperw
5 juli 2012 11:37
Silverfang, du har helt rätt. Fel av mig. A343 codeshare som jag nämnde ovan är flyget London - Dubai.

Fr o m september flyger Singapore Airlines 4 ggr / dag från London och jag kollade flygningar i augusti lite för snabbt.Förlåt!

SQ305 är flyget som flygs med 777 fr o m sep. Övriga flygningar görs med A380.