Resa jobba Karibien,Hawaii..

8 juli 2009 13:51
Visningar: 2889
Tjena! Är riktigt sugen på att uppleva Karibien och eller Hawaii. Funderar på att vara borta ett par månader till en början och gärna ha någon form av extraknäck var man nu hamnar. Tänk vad härligt: sol, bad, avslappnade och sköna människor..! Bara ta dagen som den kommer och njuta av tillvaron till max! Skulle jättegärna vilja brainstorma lite mer ingående om det här med någon som är inne på ungefär samma spår. Tveka inte att höra av dig! Är öppen för förslag!
;)
Av Mison
14 juli 2009 00:29
Hallå :)
Har varit inne på exakt samma spår men har haft svårt för att få någon med mig, och inte heller veta hur, var, när och var man ska försöka hitta jobben. För ett extraknäck hade behövts då min reskassa är rätt rutten nu! Men så länge pengarna räcker till att stanna i ett varmt land garanterat utan sveriges äckliga gråa vinter med faceless people är jag nöjd!

Jag är på en brainstorming!
14 juli 2009 21:54
Du känner inte för att inkludera Maldiverna, Australien, NZ och Filippinerna under samma trip? Känner precis som du att sol, bad, äventyr och "bara vara" lockar enormt!!!
15 juli 2009 14:06
Tänk på att vissa av de aktuella länderna kan kräva arbetsvisum så ni inte tar ett svartjobb, åker dit och blir satta på första bästa plan ut.
27 juli 2009 11:58
Ja, jag rekommenderar inte svartjobb vare sig i USA eller några av länderna i Karibien. De är väldigt hårda mot sådant.
Av Ellinor
4 aug. 2009 17:14
Hej!
Om du vill resa runt och backpacka men samtidigt jobba är mitt tips Australien och Nya Zeeland. De har speciella working holiday-visum och det finns gott om tillfälliga jobb för folk på resande fot. Lycka till med planeringen!
4 aug. 2009 19:03
Hej.
Kryssningsbåtsjobb är ett billigare sätt att komma till Karibien. Visserligen jobbar man samtidigt, men det ger dig mat, husrum och lön.
När du är ledig och båten ligger i hamn kan du gå av och se dig om iland. Har arbetat flera vintrar på båtar vilket har tagit mig till en mängd olika öar i Karibien och flera länder i Sydamerika. Dock vet jag inte vilken lägsta åldersgräns som gäller för att få jobb på båt, det kan du ju kolla upp på nätet om du är intresserad. Bara googla och du finner en massa info. Karibien är ju annars inte speciellt billigt och definitivt en bra bit dyrare än t.ex. Asien om man skall vistas där utan att ha ett jobb. Gillade båtlivet till max, trevliga passagerare och arbetskamrater, mycket internationellt. Träffade en massa intressanta människor. Ofta färdas båten på natten och ligger i hamn hela eller halva dagen. Ibland har man 1-2 dgr till havs. I t.ex. Manaus långt upp längs Amazonfloden och under Karnevalen i Rio de Janeiro låg vi i hamn flera dagar. Även i Florida kunde vi ibland ha övernattningsstopp. Olika rederier går på olika router, men de flesta går runt någonstans i
Karibien under vinterhalvåret.

Lycka till var du än hamnar

/Tuareq
4 aug. 2009 19:59
Ser att Annika nämner Maldiverna. -Vet inte hur mycket du har kollat upp Maldiverna...?? För info - där kan man inte resa runt så mycket
som backpacker och besöka en massa olika öar. Hela Maldiverna är en ögrupp med ca 80 hotellöar och tror jag det var ca 200 bebodda öar som alla är pyttesmå, typ man går runt dem på 15-20 minuter. De mindre lokala öarna får man endast besöka om man har
en inbjudan från någon på ön. Dessutom finns det en massa obebodda miniöar som man ej får besöka. Tror bara några enstaka av de lokala öarna som är bebodda får besökas utan att ha ett speciellt tillstånd. Man färdas med båt eller flygplan mellan öarna. Vill minnas att det här på RG funnits tidigare länkar som skrivit en del om Maldiverna, kolla och se. Huvudön, Male har bara några få hotell, ingen badstrand och består egentligen bara av huvudstaden som också heter Male. Man går runt ön på 1tim15 min. På huvudön finns inga nöjen, inga barer eller pubar. Hotellen serverar ingen alkohol på huvudön, om detta inte har ändrats sedan jag bodde på Maldiverna en period under Millenniumskiftet. Att bo på hotellöarna är rätt dyrt. Man kan bara bo på hotell, finns ingen camping el. dylikt. Har ej koll på priserna på hotellen på huvudön, men de kostar nog en hel del de också. Och att bara sitta på huvudön på Maldiverna är liksom ingen vits, då den
som sagt bara består av en mindre stad med några få sevärdheter. Maldiverna är alltså inte att jämföra med t.ex. Thailand eller
andra länder i Asien som är billiga och där man kan resa runt var man önskar som backpacker eller på annat sätt.

Mvh,
Tuareq