Resa i sydvästra Asien i vinter, tips?

11 juli 2013 13:09
Visningar: 1921
Hej!

Jag planerar att åka till Asien vintern som kommer, har aldrig varit i den delen av världen förut och skulle gärna vilja ha lite tips från er som varit där.

Detta kommer främst vara en sol och badresa, jag älskar att snorkla och bo vid vattnet, men det får även gärna finnas andra typer av aktiviteter runt omkring. Jag träffade snabbt på en malaysisk kvinna här i Sverige som berättade att det är monsunsäsong oktober-mars på östra sidan av malaysia, och att man helst inte ska åka dit då.
Så vad finns det för spännande platser och öar i Asien där jag inte riskerar att hamna i monsunen?

Mycket tacksam för tips!
Av Hille2
11 juli 2013 13:40
Det är väl sydostasien du menar antar jag och inte sydvästra asien eftersom du nämner Malaysia?

Thailand är ett bra nybörjarland. Lätt att resa i, bra priser och inte alltför krångligt för den som är ovan. Thailands västkust inkl öar fungerar bra från november och framåt. Efter nyår är den östra kusten också garanterat sol/bad/snorklingssäker.

Lite mer äventyr bjuder Vietnam, Kambodja, Sumatra och Filippinerna på. Laos är fint men har inget hav så det kanske går bort.
15 juli 2013 21:01
Ja precis! Blev lite tokigt med rubriken.

Tack för tipsen!
15 juli 2013 22:19
Langkawi är ett fantastiskt ställe som jag varmt kan rekommendera, Kika på detta, många tips finns här på reseguiden
Av Hille2
16 juli 2013 08:10
Själv tycker jag inte att Langkawi är så bra. Särskilt inte om man - som TS - vill kunna bo på stranden och snorkla. På Langkawi är man hänvisad till snorklingsutflykter om man vill ha någon bra snorkling.
Av Bengtar
16 juli 2013 12:30
Som vanligt finns det sneda uppfattningar om vad monsun är för något. Det finns två monsuner. Sydväst som pågår ungefär mars till oktober och är varm ock blöt. Nordost den andra delen av året, och som är att föredra eftersom den är svalare och torrare. Sen är det bra att läsa på om lokala företeelser som kustkonvergens och liknande. Att det är svårare att finna lägen att åka till på Malaysias östra kust och dess öar beror på att hamnarna på fastlandet ej är muddrade, och det är inte speciellt muntert att åka flatbottnat. Problemet är vinden. Pålandsvinden pågår på Malaysias östra kust oktober till mars. Däremot kan man om man så vill flyga till de öar som har flygförbindelse, som t.ex Tioman.
Du kan aldrig finna en plats i sydostasien som ej har monsun, det gäller att välja rätt tid för respektive plats.
17 juli 2013 08:23
Skulle rekommendera norra Indonesien, runt Sumatra, fantastiskt landskap och mycket att se, fast Bali ar val fortfarande nummer 1. Ar val mer en vandrings destination an aventyr, snorkling osv. Annars ar norra Thailand ett bra resemal, mycket trevlig lokalbefolking och god mat :) Kan ocksa testa pa att volontara i ett par veckor typ pa barnhem eller skola i manga delar av asien, kolla typ Good Travel, Blueberry, Indigo Travel och andra arrangorer, kul och annorlunda upplevelse!
Annars ar Maldiverna fint, vet inte om det ar riktigt dit du tankt aka men for snorkling ar det superbt! Basta dykning jag gjort var 2010 dar, glommer det aldrig. Kolla guidebocker och las pa innan du reser bara sa ska det nog ga bra hur som :)
2 aug. 2013 23:02
Tack så hemskt mycket för alla svar! Jag har blivit jätteinspirerad och ska kolla upp det ni skrivit och tipsat om.
Maldiverna har jag alltid drömt om att åka till men det känns som att det tyvärr är över min budget för tillfället. Blir nog Thailand, Indonesien eller Malaysia. Eller flera länder sammanlagt.
Av Yessie
17 juni 2014 21:25
Hej!
Belissimo och hille2 ni skriver om sumatra, jag har varit sugen på det länge men inte hittat nån info alls! Kan ni hjälpa mig? Min sambo fyller 40 i januari och vi tänkte åka ca tre veckor då till Asien nånstans. Hur är klimatet då på sumatra? Vart ska man flyga och vilka ställen ska man bo på? Vi vill backpacka runt på ca fyra olika "byar". Är det så illa som de flesta skriver angående islam, att man inte kan ha bikini på sig och att det inte finns nån alkohol?

Bali har vi också tittat på men det verkar vara regnperiod i januari :(

Tacksam för tips!