Resa ensam?

13 feb. 2019 19:15
Visningar: 642
Hej alla resglada!

Jag är inte så van vid att resa, har aldrig farit iväg själv på någon utlandsresa men nu senaste tiden har jag börjat känna mig liksom rastlös och nyfiken. Har inget drömresmål, kan tänka mig vad som men helst inte för långt bort (4 h flygtid känns lagom typ).

Jag är en lite introvert person som helst umgås med mig själv varför valet att resa ensam känns ganska självklart. Men lite läskigt också. Någon som relaterar eller har tips eller tankar om detta?
13 feb. 2019 21:30
Du skriver inte vilken typ av resa du vill åka på. Strand, stad, natur, skidresa? Italien är ett tips. Rom, Florens, Venedig, Cinque Terre och Neapel-området är alla fina ställen och lätt att ta sig runt.
Av Evoline
13 feb. 2019 22:20
Är också introvert och senaste 2 åren har jag rest själv.
Är resvan sen innan och senaste tiden har det blivit boende på hostel där man delar rum och träffar folk.
Inte varje gång jag pratar med andra, beror på hur jag känner för stunden.
Har mest bara blivit weekendresor som jag rest själv.

Planerar nu en weekendresa till Kiev, vill besöka Chernobyl, bara slå en ping om ni vill hänga med =)
14 feb. 2019 13:20
Att resa ensam är fantastiskt. Jag gör det hela tiden. Inte för att jag är introvert (vilket jag är ibland) men utan för att det ger en enorm frihetskänsla. Sen behöver man inte anpassa sig efter andra. Jag gillar även att prata med andra människor på resan. Folk har en tendens att börja prata när dom ser att man är ensam. Annat får man ta kontakt själv.
Det är kul att höra alla andras historia varför dom besöker platsen som du också besöker.

Att prata och interagera med andra människor är också ett jättebra sätt att träna på för att bli mindre introvert :)

har rest runt i usa ensam två år i rad nu och kan verkligen rekommendera det. Lite längre än 4 timmar flygtid dock.

nu skriver du inte vad för typ av resa du vill göra men du kanske kan boka in dig på nån aktivitet? vinprovning i Toscana kanske? då får man träffa många likasinnade att prata med.

Men nu kanske tanken var att vara just ensam hela tiden? Sätt dig i bilen och kör genom Norge. Världens finaste land att resa i. Jag gör det varje år och tar med mig tältet. Då blir det mycket egentid :)

Lycka till.
14 feb. 2019 22:03
Jag åkte på min första solotripp nu i julas, 3 veckor i mexiko! Jag kände att jag kan inte vänta på att någon i min kompiskrets ska få för sig att vilja åka till samma ställe som jag, så jag bestämde att jag får ta tag i det själv och jag ångrar det verkligen inte! Från tidigare resor jag gjort med kompisar har jag träffat på många ensamresare, så jag visste att det var ganska vanligt och det är det verkligen! Man är bara så ensam som man gör sig, många hostel har (förutom att man delar rum med folk) schyssta common areas och arrangerar aktiviteter så det är lätt att träffa folk om man inte vill vara själv. Mitt tips är ÅK!! :) du kan testa med en kortare resa först för att se om soloresandet är något för dig!
23 feb. 2019 10:13
Jag skulle säga att de bästa resorna jag gjort är resor som jag gjort ensam! Sen har jag träffat folk på vägen vilket varit en del av resandet, annars tror jag att det hade känts ensamt. Jag är dock också introvert, jag trivs med att göra saker själv och älskar känslan av att ha en hel resa framför mig som jag kan planera exakt som jag själv vill, samtidigt som jag gillar att träffa nya människor och har velat öva på att inte vara så blyg (och resandet har gjort stor skillnad för mig kan jag säga), så för mig har det känts ganska ultimat att resa ensam. Men oavsett personlighet tror jag att det är något som alla borde testa! :)
23 feb. 2019 15:35 (redigerad)
Har åkt ensam sedan 2013, ca 1-2 ggr/år. Åker på träningsresa till Fuerteventura, Playitas och tycker det är underbart.

Jag var jätte nervös och visste inte hur jag skulle göra, men har aldrig ångrat att jag gör detta själv. Har träffat väldigt många nya vänner och vi brukar åka tillsammans. Åker tillbaka igen till Playitas i nov/dec.

Funderar på att åka någon annanstans i sommar, men vet inte vart. Vill åka bort några dagar, är inte rädd att åka själv.

Hoppas att det ordnar sig för dig. Skulle vara kul och höra hur det gick för dig.
8 juli 2019 03:00
Vad jag förstått så är de absolut flesta resor anpassade för två personer. Man får betala betydligt mer som ensam, 40% mer var nån siffra jag läste. - Detta är förstås bedrövligt!

Man kan dock komma undan billigare under lågsäsong då fler rum står tomma och om man har lite förmåga att förhandla med hotellen. - Så gjorde jag iallafall första och enda gången jag reste ensam, tur & retur till Grekland för drygt 1000 spänn, hotell 400 spänn per natt. Mycket lyckad resa med en av Europas (världens?) vackraste stränder.

Glöm inte försäkringspapperna.