Råd till rookies

Av Rookie
25 juni 2015 15:13
Visningar: 89
Tjena alla!
Jag och min flickvän har bestämt oss för att åka till AUS/NZ denna oktober!
vi har alltid velat åka dit och nu är det dags! Däremot får man många frågor om hur man ska göra resan å bästa sätt!

Tanken är börja å östkusten sen vidare till NZ och slutligen västkusten eller något i den stilen. vad tror folket om detta?

inhandla en bil/hyra en bil?
hyra lägenhet/vandrarhem?

alla råd är hjärtligt välkommna

MVH
The rookies
25 juni 2015 18:01
1) Hur länge ska ni vara borta?
2) Vad har ni för budget?
3) Vad är ni intresserade av? Ex. Stadsliv, äventyrsturism, strand och bad, kultur, mat... Etc...
Av Rookie
26 juni 2015 15:30
1) Vi tänker oss en enkel biljett dit och stanna där 6 månader upp till ett år beroende på hur vi känner där och då (kanske inte smartaste sättet men vi vill inte behöva åka hem förtidigt pga bokad biljett).
2) Budgeten ligger runt 60-70tusen kr.
3) Allt möjligt! Men framförallt kultur, äventyr, strand och bad. Har alltid velat åka dit så har kanske lite hybris över allt man vill göra...

Tack för svar! :)
26 juni 2015 20:08
Du kommer i alla fall inte in i Nya Zeeland utan en biljett ut ur landet så det måste ni i alla fall ha. Glöm inte att söka visum till Australien.
Jag tycker nog inte det är lönt att hyra en lägenhet om ni inte är på samma plats i flera månader. Köpa en bil skulle jag inte göra. Jag tycker det bästa är att kombinera bussar (t.ex. Greyhound) och hyrbil. Vissa hyrbilsfirmor kräver internationellt körkort, vilket kan vara bra att veta.

Det finns så himla mycket att se i Oz och NZ. Ni får gärna ta en titt på min hemsida http://www.worldofmarie.com/reseguide för där har jag skrivit om en massa ställen som är sevärda. Se den helst på dator eller surfplatta för jag har inte mobilanpassat den (det kommer kanske om jag någonsin får tid).
16 juli 2015 09:35
Hyra lägenhet är ingen idé. Många uthyrare kräver sex månader plus en månads säkerhet på kontraktet. Del i lägenhet skulle kunna vara en grej, men då får ni räkna med att dela med åtta asiatiska studenter.

Vandrarhem kostar väl 25-35 AUD per natt (beroende på ställe) så räkna med rates FRÅN 175 SEK per natt.

Många tjackar en billig bil och rullar runt med, men Greyhound (som tipsats om) är ett bra alternativ (maxgräns på 20 kg per väska/rygga). Alternativt om ni skall ta några få stopp lågprisflyg - t ex Virgin Blue eller liknande. Det finns billigare, men inte pålitligare..