Phu Quoc VS Con Dao.

Av Jonm
17 dec. 2014 15:02
Visningar: 3537
Hej!

Jag och min dam ska resa till Vietnam 1-17 januari. De första dagarna ska jag vara i Ho Chi Minh, och sedan har vi bokat boende på Con Dao.

Problemet är, ju mer jag läser desto mer orolig blir jag att Con Dao kanske inte riktigt är det som jag hade hoppats på. Jag har haft kontakt med ett dykarställe på ön, som säger att det är blåsigt, ofta oväder på havet (dock inte på land), att det finns mycket sandflugor eller vad det nu heter, samt att det är molnigt etc under perioden jag tänkt vara där.
Är det någon som har erfarenhet av Con Dao som kan hjälpa mig?

Vad jag tänker är att jag helt enkelt få skippa Con Dao, boka om mitt flyg och boende (som jag inte kommer få tillbaka cash för) och istället spendera tiden på Phu Quoc, som vad jag kan läsa mig till har betydligt bättre väder och inte alls de problemen som jag är orolig för att Con Dao har.

Vad jag främst är ute efter är att jag och tjejen kan ha en riktigt skön semester, med gött väder, fina stränder osv. Dykarvänligt vatten är ett stort plus.

Alla tips och råd mottages tacksamt, det börjar bli lite brådis inför resan nu...

Tack på förhand!
Av Hille2
17 dec. 2014 15:46
Man ska nog lita på vad de lokala har att säga i frågan, en dykfirma lär ju vara rädd om kunderna. Å andra sidan är varken snorkling eller dykning mycket att ha på Phu Quoc heller, oavsett väder.
Har själv inte varit på Con Dao i januari, däremot i början av februari och i mitten av mars. I februari var det just ingen aktivitet alls vad det gällde dykningen, men vädret var skapligt och det var en trevlig ö att vara en vecka på.
Av Jonm
17 dec. 2014 15:52
Tack för snabbt svar!
Skapligt väder låter inte så lockande ändå, och dykningen är ju sekundärt i den bemärkelsen. Då är det viktigare med en fin ö, fina stränder och trevlig/mysig omgivning. Har du varit på både Con Dao och Phu Quoc?
Hur skulle du beskriva/jämföra dem? Positivt/negativt om öarna? Stock tack
Av Hille2
18 dec. 2014 01:33
Con Dao är en i det närmaste oexploaterad liten ö. Det finns inget att göra där förutom dykningen, snorklingen, hyra cykel och cykla runt eller vandra på ön. Stränderna är fina, men intill själva tätorten (man kan knappast kalla den för stad) ligger det fiskebåtar rätt nära där man badar. Det finns gott om fiskrestauranger, dock rätt dyra, och ett begränsat utbud av "vanliga" mathak, en liten marknad, några caféer och några mindre butiker. Ingen shopping. Det obligatoriska krigsmuseet finns också.

Phu Quoc är en stor turistö. Priserna är höga i förhållande till andra turistorter i Vietnam, men såklart ändå låga för en västerlänning. Staden bjuder på en liten marknad, lite shopping och några restauranger. Stränderna är milslånga och fina, det kan dock vara rätt skräpigt emellanåt. Höga taxipriser för att ta sig någonstans men hyra cykel eller moppe fungerar. Snorklingen på den södra/östra sidan av ön är så gott som helt värdelös även om det är en trevlig och billig utflykt. På norrsidan något bättre, men inget man åker dit för utan det är väl snarare stränderna och avkopplingen som lockar.

Åker själv hellre till Con Dao, men smaken är olika och man får definitivt inte ha lätt för att bli rastlös om man ska trivas där.
22 dec. 2014 15:56
Hej! Kommer ifrån Con dao i förrgår. Vi tänkte stanna 8 nätter men åkte tillbaka efter 2. Det vi fick höra av en västerländsk barägare var att -Det största misstaget turister gör är att dom åker hit under "torrperioden". Den är nämligen alltid blåsig så dykning och snorkling är inte så kul pga i princip ingen sikt, chansen att se dugonger och sköldpaddor är obefintlig då.
Vi hyrde moppe och såg ön på några timmar. Visst hade vi säkert haft det trevligare om vi haft soligt (vi hade flera lager moln) men sandflugorna hade ju funnits där ändå.
Vår målsättning med trippen var att sola, bada, snorkla, göra ö-utflykter till andra öar och av det blev inget. För oss blev det en flopp. Vi åker istället vidare till Phu quoc. Flygbiljetten är dessutom bara hälften så dyr dit. Jag har hört om sandflugor där också så vi får väl se hur det blir. :-)
Av Jonm
22 dec. 2014 20:49
Hej!
Det där låter bra, vi har precis avbokat boendet på Con Dao och bokat på Phu Quoc istället. Utifrån det du skriver låter det som vi har gjort ett klokt val=)

Om du har möjlighet, vore det kanon om du kunde skriva lite om hur du upplever Phu Quoc nu när du kommer dit.

Stort tack för infon!
28 jan. 2015 19:14
Hej! Åker till Phu Quoc på tisdag för dryga två veckors sol o bad. Hur var det? Några tips på måsten eller hoppa över? Bodde ni bra?
Förväntansfull och tacksam för tips :)
//Vickan
Av Piam
26 maj 2015 22:15
Hej!
Jag tar tacksamt emot tips om boende och aktiviteter för ön Puh Quoc! Vilken sida på ön är bäst att bo på? Om man hyr moppe, skulle man ha försäkrat sig hemma först? Vart är snorklingen bäst? Vilket hotell rekommenderar ni?
Hälsningar Pia
Av Jonm
29 maj 2015 12:45
Hej!
Daisy Resort på Phu Quoc bodde vi på, det var helt nyöppnat i dec/jan och helt klockrent! Väldigt fina bungalows, hjälpsam och trevlig personal även om det fanns viss brist kring engelskan (vanligt förekommande på hela ön). Så det vill jag verkligen rekommendera. Snorklingen är tyvärr inte särskilt bra någonstans på ön, det var min största besvikelse. Man kan åka på båtturer med snorkling vilket är kul, men förvänta dig inget extravagant.. Jag rekommenderar att bo centralt på västra sidan!
Av Janab
11 juni 2015 08:27
Vi har bott på langchia village (tidigare famiana village) och det har varit fantastiskt. Där får man även tillgång till famiana resort som har egen strand, spa. Lugnt och skönt men en bit från nattmarknaden. Ska dit igen i höst.