Orlando över jul

Av Cabins
11 okt. 2022 19:05
Visningar: 218
Kan ni hjälpa mig med upplägget? Inte bokat än.
Flyg till Orlando eller Miami, 18-31/12 verkar billigast.

2 dagar på Universal. En natt på deras Premier hotell för att få 2x5 expresspass.
1-2 dagar på Disney.

Vi gjorde en kanonresa för 3 år sedan med många olika boenden (bl.a. Universal-Key West-Miami S Beach-Siesta beach).

Denna gång behöver våra barn (8, 14, 17) mer sammanhängande boende och lugn och ro. Tänker hus via Airbnb med egen pool. Ett av barnen har svårt att gå så tänker att eget hus blir närmast med bil/pool.

Hade från början egentligen tänkt att hyra hus 1 vecka i Orlando och sedan hus 1 vecka på västkusten, men nu är väl västkusten förstörd?

Förslag på upplägg? bra hus?? Barnen är ju mest intresserade av parkerna. Kanske kan vi klara Oss utan bil i en vecka om vi kan lösa det bra med disneys egna hotell och spara in på bilhyran?
Och sen bil/hus 4-6 dagar innan hemresa.

Så mycket som ska klaffa…i-landsproblem 😝
Jag vill ju egentligen stanna tre veckor men ungdomarna vill mindre. Blir svindyr resa för priserna verkar gått upp typ 30 % på dessa tre år.

2 nätter på hotell och acklimatisera oss
1 natt Premier hotell Universal
4 nätter disney - 2 dagar parker
6 nätter hus med pool + bil, utflykter

Ta fram rödpennan! 😜 Idéer?
Av Jimgus
14 okt. 2022 15:28
Hej,
Vi ska iväg på med ungefär samma upplägg. Åker med familj16/12 till New York och vidare till Florida (Orlando, Largo, Miami, Key West). Hem 2/1. Vi hade bokat ett hus via Airbnb i Fort Myers Beach. Men som du skriver så orsakade orkanen Ian massiva skador, särskilt i Fort Myers-området. Vi har därför bokat av FMB och istället bokat hus i Largo, väster om Tampa. Däruppe verkar orkanen inte ha orsakat några större skador. Så mitt tips är att boka boende i Tampa-området om du vill besöka västkusten.
Av Cabins
14 okt. 2022 16:04
Kul att du hörde av dig! Hur har du gjort för att boka med stopp i NY? Bra med tipset kring Tampa. Varför där och inte Miami-regionen?
14 okt. 2022 17:04
Miami är östkust, Tampa västkust som säkert har koll på eftersom ni varit där förut! Varmare i havet på östkusten den här årstiden. Men för att sola och ha strandhäng, absolut så funkar Tampa, nästan alla de mindre stränderna kring Tampa är stängda för bad, t ex Apollo Beach, för många olyckor som hänt med strömmarna som är oberäkneliga. Kolla alltid, alltid färgen på flaggorna på alla stränder, oavsett.
Clearwater Beach är helt öppet, Sista Key har öppnat delvis, bron över till Sanibel håller på att byggas upp och öppnar snart för de boende, endast till dem till att börja med. Hela västkusten är verkligen inte förstört, men där Ian hade landfall så är det oerhörda skador. Kanske tänk om och ta boende i Orlando hela tiden den här gången och gör utflykter istället. Daytona Beach, Cocoa Beach för att kanske se en raketuppskjutning! Clearwater Beach, Madeira beach är helt öppna. Tänker också på att om ni har ett barn med speciella behov så ta med läkarintyg, gå till Guest Service på Universal så får ni tillstånd till att skippa köerna för barnet och en ledsagare (om det skulle behövas) även med Express Pass så kan det vara långt att gå fram till slutet innan påstigning. Skulle inte åka på 2 veckor om jag hade möjlighet att stanna 3 v. Går ju en del tid till resandet...
hyr ni hus så kolla att ni kan få poolen uppvärmd, vädret kan minst sagt vara olika i den delen av Florida. Ibland har vi haft 30 grader kring jul, ibland täckjacka och svinkallt vissa dagar, men endast några dagar.
Av Jimgus
14 okt. 2022 17:29
Citerat från Cabins:
Kul att du hörde av dig! Hur har du gjort för att boka med stopp i NY? Bra med tipset kring Tampa. Varför där och inte Miami-regionen?
Hej! Vi flyger Stockholm-NY att hänga där i några dagar, dvs vi har sedan bokat ett separat inrikesflyg NY-Orlando. Vi kommer att vara i Miami också. Vår hela rutt i Florida ser ut såhär: 2 nätter Orlando (besök på Universal), 4 nätter Largo (ligger vid Tampa), sedan 1 natt Miami (enbart för att se en NBA-match), 2 nätter Key West för att avsluta 4 nätter i Miami (south beach).
Av Cabins
14 okt. 2022 18:02
Citerat från Dalton17:
hyr ni hus så kolla att ni kan få poolen uppvärmd, vädret kan minst sagt vara olika i den delen av Florida. Ibland har vi haft 30 grader kring jul, ibland täckjacka och svinkallt vissa dagar, men endast några dagar.
Jag har tänkt hus med pool inbyggt som ett uterum. Det borde väl räcka för värmen?
14 okt. 2022 23:06
De flesta poolområden på villor är bara byggda med ett så kallat screen för att hålla insekter och annat borta, det har inget med värmen att göra. Eller menar du helt inbyggd? Oftast får man betala extra för uppvärmd pool.
Av Cabins
15 okt. 2022 13:50
Bör man bo inom disneys område för att få bästa upplevelsen? ( Jag tänker som det är på Legoland i Danmark, då är det Verkligen ett stort plus att bo på Lalandia.) Andra bra områden att bo på kring Disney?
Av Birgere
17 okt. 2022 10:56
Vid den tiden på året måste man ha pooluppvärmning, brukar kosta mellan $15 och $30/dygn.
Vill man leva med Musse Pigg 24/7 ska man bo inom Disneyområdet, gjort det någon gång men det är skönt med ett break plus att det är väldigt dyrt.
Leta hus i Davenport/Kissimmee området (15-30min till Disney) och fråga specifikt om pooltemperatur och pris för uppvärmning. Helst vill du ha min 28C/82F i vattnet.
Av Cabins
17 okt. 2022 18:08
Citerat från Birgere:
Vid den tiden på året måste man ha pooluppvärmning….
Tack snälla Birgere för rådet! Jag letar kors och tvärs för att hitta bästa flyg till rimligaste pris men jag blir galen..! Flygresor.se tycker jag mig uppfatta ha bäst pris men samtidigt så är det aldrig helt rätt! (Kanske för att jag betalar för fem :)) Supertips på hur man hittar det bästa?? Eller t.ex. en lagom mellanlandning i New York på ett dygn?
Av Birgere
17 okt. 2022 21:38
Citerat från Cabins:
Citerat från Birgere:
Vid den tiden på året måste man ha pooluppvärmning….
Tack snälla Birgere för rådet! Jag letar kors och tvärs för att hitta bästa flyg till rimligaste pris men jag blir galen..! Flygresor.se tycker jag mig uppfatta ha bäst pris men samtidigt så är det aldrig helt rätt! (Kanske för att jag betalar för fem :)) Supertips på hur man hittar det bästa?? Eller t.ex. en lagom mellanlandning i New York på ett dygn?
Har du lagt upp bevakningar på söksidorna som pingar när priserna går ner, glöm inte heller Google Flights som är bra på att hitta delade biljetter samt bra priser hos flygbolagen direkt.
Av Cabins
17 okt. 2022 21:49
Citerat från Birgere:
Tack! Kollar.
Av Cabins
21 okt. 2022 14:59
Jag har läst att det är viktigt med park-to-park på universell men jag förstår inte poängen. Universell har två fantastiska parker men varför besöka dem en och samma dag? Förstår att Hagrids är bra men är den 300 dollar bra?

Det är som att Liseberg och Gröna Lund ligger bredvid varandra och att Liseberg inte skulle räcka för en dag och att vi absolut skulle vilja gå över till Gröna Lund samma dag istället för att vänta till nästa :)
Av Birgere
21 okt. 2022 15:54
Hogwarts Express är skillnaden
21 okt. 2022 21:33 (redigerad)
Såååå, parkerna är stora, väldigt stora! Men beroende på vad man tycker om att göra så skiljer sig parkerna åt. Vi hinner absolut åka över med tåget mellan parkerna flera gånger under en dag. Att åka samma attraktion 3 gånger i rad är inte samma sak som att komma tillbaka när det är mörkt till exempel. Mycket är också tidsbaserat, möten med karaktärer, parader, uppträdanden mm mm. Svårt att förklara om man inte varit där. Vissa attraktioner kan det vara 2 timmars kö till men efter 18 när de flesta skolklasser och bussar från olika delar av USA har lämnat parkerna så kan man gå rätt fritt och har inte så lång kötid. Det kan också vara så att om man bor på ett hotell med alla extra pass så kan man ta ett par timmar vid poolen och softa för att sen åka tillbaka för att ha hela kvällen öppen på parkerna. Hagrids är bra, jäkligt bra faktiskt! Men vi hann inte ens med den sista gången vi var där, köerna var på 3 timmar minst. gången innan köade vi 15 minuter.,