Okej att komma in i Thailand på endast enkelbiljett?

Av Sholia
30 maj 2012 19:18
Visningar: 4007
Hejsan!

Jag har lite frågor angående en resa jag ska göra till vintern.

Jag har en bokad tur & retur biljett till och från Bangkok. Avresedatumet är 17 december och hemresan är den 9 januari.
Grejen är den att jag nu senare kommit på att jag gärna vill fortsätta resa runt i Asien och därför inte åka hem den 9 januari. Biljetten går ej att boka om utan isåfall får jag strunta i den hemresan.

Och då till min fråga. - Är det okej att komma in i Thailand som tänkt den 17 december, och sedan stanna i Asien till i slutet av april och boka hembiljett när jag känner mig redo att åka hem?
2 juni 2012 23:15
Du har ju en bokad resa hem, då är det ingen enkelbiljett. Det är den du ska visa upp när/om du blir tillfrågad. För officiellt får man inte resa in i Thailand med enkelbiljett. Jag har själv stoppat ett par stycken i check in.
Av Sierra
4 juni 2012 13:45
Citerat från marie78:
Du har ju en bokad resa hem, då är det ingen enkelbiljett. Det är den du ska visa upp när/om du blir tillfrågad. För officiellt får man inte resa in i Thailand med enkelbiljett. Jag har själv stoppat ett par stycken i check in.
I princip har du rätt Marie, det är vid checkin för flighten till Thailand frågan kan ställas och då skall man kunna visa upp den också. Om man söker Tourist Visa måste kopia på returbiljett eller bokningsbekräftelse lämnas vid ansökan.

Jag har dock aldrig varit med om att behöva visa upp returbiljett vid ankomst till Thailand med flyg. Man kan ju t ex flyga in i landet men lämna över en land- eller sjögräns för att flera månader senare flyga hem från ett annat land utan att ha haft visum någonstans.

Det knepiga är att om man kommer in i landet med tåg, bil, buss eller båt finns ej något krav på returbiljett. Du kan dessutom gå in i landet och då har man heller ingen biljett...
Av Hille2
4 juni 2012 14:36
Precis. Det är inget problem med att komma in i Thailand på enbart enkelbiljett, trots regeln. Problemet är att man riskerar att inte bli släppt ombord i Sverige.
27 juni 2012 01:55
Citerat från sholia:
Hejsan!

Jag har lite frågor angående en resa jag ska göra till vintern.

Jag har en bokad tur & retur biljett till och från Bangkok. Avresedatumet är 17 december och hemresan är den 9 januari.
Grejen är den att jag nu senare kommit på att jag gärna vill fortsätta resa runt i Asien och därför inte åka hem den 9 januari. Biljetten går ej att boka om utan isåfall får jag strunta i den hemresan.

Och då till min fråga. - Är det okej att komma in i Thailand som tänkt den 17 december, och sedan stanna i Asien till i slutet av april och boka hembiljett när jag känner mig redo att åka hem?
Kolla med flygbolaget som du ska åka med..det är dom som bestämmer...För att dom slippa betala eventuella böter
Peter
27 juni 2012 02:27
Hejsan

Med Thaiairways så går det bra med enkelbiljett

Peter
Av Hille2
28 juni 2012 21:26
Citerat från sawadee1:
Hejsan

Med Thaiairways så går det bra med enkelbiljett

Peter
Men hon ska ju inte åka in i landet med enkelbiljett, det framgår ju av hennes fråga att hon har en biljett hem. Då är det ingen som helst orsak att vara orolig.
Av Schnkr
11 juli 2012 14:33
Jag har en liknande fråga:
Kan jag köpa en t.o.r. biljett till Bangkok och under det tids-spannet lämna Thailand med t.o.r. biljetter till ett (eller flera) andra länder?
Exempel på rutt:
Stockholm - Bangkok (tur)
Bangkok - Hong Kong (tur)
Hong Kong - Tokyo (tur)
Tokyo - Hong Kong (retur)
Hong Kong - Bangkok (retur)
Bangkok - Stockholm (retur)

På alla destinationer skall jag alltså in i landet, inte bara transfer.
Eller accepteras inte detta av de olika länderna/flygbolagen?
Av Sierra
11 juli 2012 15:27
Citerat från schnkr:
Jag har en liknande fråga:
Kan jag köpa en t.o.r. biljett till Bangkok och under det tids-spannet lämna Thailand med t.o.r. biljetter till ett (eller flera) andra länder?
Exempel på rutt:
Stockholm - Bangkok (tur)
Bangkok - Hong Kong (tur)
Hong Kong - Tokyo (tur)
Tokyo - Hong Kong (retur)
Hong Kong - Bangkok (retur)
Bangkok - Stockholm (retur)

På alla destinationer skall jag alltså in i landet, inte bara transfer.
Eller accepteras inte detta av de olika länderna/flygbolagen?
Det är inga problem.