Nya passregler

Av Chris52
15 apr. 2014 21:37
Visningar: 6995
enligt TT är det nya passregler.

Turkiet släpper inte längre in svenskar med pass vars giltighet är kortare än ett halvår. Resenärer med pass som inte uppfyller kraven stoppas av turkisk passpolis, enligt ett pressmeddelande från Polisen. Det svenska generalkonsulatet i Istanbul rapporterar om flera fall då svenskar fått åka direkt hem igen då passen haft för kort giltighetstid. Regeln säger att passets giltighetstid ska vara minst sex månader efter datumet för utresan från Turkiet.

http://hd.se/inrikes/2014/04/15/nya-passregler-galler-for-turkiet/
Av Birgere
15 apr. 2014 22:45
hmm, gnisslar det i EU förhandlingarna månne....
Av 3girls
21 apr. 2014 03:45
Det står överallt att man Riskerar att inte komma in i Turkiet med mindre än 6 månader kvar av passets giltighetstid......riskerar. Flera svenskar har också fått lämna landet. Det jag undrar är: Har någon/några fått komma in trots för kort giltighetstid? Jag blir så irriterad på dessa knäppa regler. Ett giltigt pass är väl giltigt? Varför behöver mitt pass vara giltigt 6 månader EFTER resan, när jag kommit hem? Har varit i Turkiet många gånger. Aldrig några problem. Hade tänkt åka på lördag o träffa min man som jag inte sett på 3 månader, han reser från Jordanien. Vi har bröllopsdag, vår första, på söndag.....så plötsligt ändrar de reglerna o tar heller inte in folk med tillfälliga pass..... Jag behöver veta om man garanterat blir nekad, om det finns en chans eller om det är tvärkört. Snälla nån som vet, berätta! Säkert sitter nån i Turkiet som kommit in fast passet går ut snart.
Av Ginag
21 apr. 2014 10:55
Hej!

Vi kom hem från Turkiet igår, reste dit 12 april. På ditresan blev en passagerare stoppad, fick inte komma in i landet, blev inlåst! Han skulle på golfresa, kompisarna var mycket upprörda. Jag har förstått att dessa regler (som egentligen är en gammal regel) tillämpas strikt sedan 11 april.

Så räkna med att bli stoppad, skaffa ett nytt pass om det håller på att gå ut!
Av Turkey
22 apr. 2014 00:44
någon som vet om turkiet accepterar provisoriska Pass? ska dit nu på torsdag och har inget giltigt pass
22 apr. 2014 19:06
De har tydligen ändrat reglerna flera gånger på en vecka! Märkligt! Förhoppningsvis har de bestämt sig inom en snar framtid.
Av Birgere
22 apr. 2014 19:24
Citerat från Marie78:
De har tydligen ändrat reglerna flera gånger på en vecka! Märkligt! Förhoppningsvis har de bestämt sig inom en snar framtid.
Vem tar den ekonomiska smällen när läget är så oklart... resenären eller flygbolaget?
22 apr. 2014 19:28
Flygbolaget kan ju inte hjälpa det eller göra något åt det så det blir ju resenären.
Av Birgere
22 apr. 2014 19:43
Citerat från Marie78:
Flygbolaget kan ju inte hjälpa det eller göra något åt det så det blir ju resenären.
hmm, jag som trodde flygbolagen hade någon form av ansvar att flyga hem den resande igen om inte pass/visum är OK.
Därav kontrollen innan man reser hemifrån.
22 apr. 2014 20:43
Citerat från Birgere:
Citerat från Marie78:
Flygbolaget kan ju inte hjälpa det eller göra något åt det så det blir ju resenären.
hmm, jag som trodde flygbolagen hade någon form av ansvar att flyga hem den resande igen om inte pass/visum är OK.
Därav kontrollen innan man reser hemifrån.
Jo, så är det ju, men det brukar ju inte gå så långt att passageraren får åka överhuvudtaget. Det bör och ska bli stopp i check in.