Nu är jag hemma från Zanzibar – fråga mig gärna.

15 apr. 2010 18:45
Visningar: 31152
Hej!
Här kommer jag att svara på frågor om Zanzibar och frågor om min resa som resereporter.
Alla är välkomna att diskutera!
Hälsningar
Håkan Magnusson
Av Mpc
15 apr. 2010 19:15
hej håkan

då så vil jag ha svar på några frågor
1 hur var mat var det stark eller svag
hur tog ni er dit ner flyg vad kosta det hur mycket kosta ert hotel rum vad in gick där sen sist bästa tiden att åka dit... lite mer hur var folket där när gångan vill dom sälja hur var brottsligheten där .
16 apr. 2010 15:19
Finaste stranden? norra, nordöstra eller östra eller sydöstra?
Badproblem pga ebb och flod?
prisläge?

mvh resemaja
16 apr. 2010 16:41
Citerat från mpc:
hej håkan

då så vil jag ha svar på några frågor
1 hur var mat var det stark eller svag
hur tog ni er dit ner flyg vad kosta det hur mycket kosta ert hotel rum vad in gick där sen sist bästa tiden att åka dit... lite mer hur var folket där när gångan vill dom sälja hur var brottsligheten där .
Hej MPC!
Här kommer lite svar.
Maten har väl influenser från olika kök men är inte direkt varken stark eller svag men äter man den inhemska och då speciellt på en kryddplantage så är den väldigt smakrik. De använder ris som en bas som de kryddar med olika smaker främst då kanel. Fisk finns ju också i olika sorter som är väldigt god.

Vi flög från Göteborg - Amsterdam - Nairobi - Zanzibar ToR med KLM. Kostade 9150:-/biljett.
Bungalowen kostade 70$ natten och då ingick frukost. En medelklass resort men med mycket värme och trevlig personal.
Bästa tiden att åka dit är under våran vinter sedan i april kommer monsunen och det fick vi känna på som var där nu i april. De sa att monsunen var ovanligt tidig i år och det var antagligen så för vi fick ju en hel del regn.
Jo, brottslighet finns och det förnekar de inte heller. På vår resort så fanns det Masajjer som villigt följer med om man vill göra en promenad på kvällen då det är mörkt och det är då den eventuella brottsligheten förekommer. Tipset var ju att inte gå ut på kvällen eller efter mörkrets inbrott med mycket pengar och en stor kamera på magen. Kanske gäller även hos oss?

Hälsningar
Håkan
Av Mpc
16 apr. 2010 16:47
tack för dom upplysningar sen jaså dom använder kanel i riset dom med vet att på Mauritius, så gör dom det med
16 apr. 2010 16:56
Citerat från resemaja:
Finaste stranden? norra, nordöstra eller östra eller sydöstra?
Badproblem pga ebb och flod?
prisläge?

mvh resemaja
Hej resemaja!

Finaste stranden som vi upplevde var på östra sidan. Sedan finns det pärlor runt hela ön. Uppe i norr kan jag inte uttala mig om för där var vi inte riktigt. Vi var norr-öst när vi åkte ut till Nmemba och dök och även den stranden var fin.
Jo, badproblem är det ju vid ebb. Skillnaden är ju ca 4 meter så då vattnet drar sig undan så försvann det väldigt långt ut men det på vår resort fanns det lite sänkor som vattnet stannade på så man behövde inte gå ända ut till revet som låg flera hundra meter bort utan man kunde göra ett dopp i sänkorna. Sedan är ju inte vattnet borta hela dagarna för det har en cykel på 4 timmar ca så var vattnet inne på morgonen och drog sig tillbaka så kom det sedan på eftermiddagen igen. Några resorter har ju pool så det är ju ett alternativ vid ebb men vår hade inte det men jag upplevde inte det som ett problem men visst lite påverkade det ju.

Prisläget. Ja, är man van vid priserna som är i Asien. Indien-Thailand-Filippinerna så är Zanzibar relativt dyrt. Man hittar ju ställen som är billiga men i regel så är de kända ställen som vi gick till samma pris som här. En öl kostar ca 18 Skr. En lunch eller middag kostar runt 60 Skr. Taxi över ön ca 45$ osv.
Lite så man skäms men vi åt och drack öl/Cola på vår resort för 458$! Det blir väl ca. 3300:- Skr. Det blir 150:- / dag och styck och då åt vi ändå inte alla måltider på resorten utan var vi ute och åkte så blev ju maten någon annanstans.

Hälsningar
Håkan
16 apr. 2010 18:30
Vad tror du om att åka dit runt d 20/6, eller är risken för regn för stor?

Tack på förhand

Jack
16 apr. 2010 18:42
Citerat från mothmoth:
Vad tror du om att åka dit runt d 20/6, eller är risken för regn för stor?

Tack på förhand

Jack
Hej Jack!

Då jag inte varit där under den perioden så har jag ingen egen erfarenhet men såhär läste jag mig till innan vi åkte.

Citat:
Det är alltid bra väder på Zanzibar, utom under april/maj samt även dec/jan då det kan det förekomma korta regnperioder. Men i ifjol 2009 är regnperioden något försenad och vädret i juli var fortfarande regnigt och relativt kyligt enligt en reseguide som jag hittade, om man nu kan säga att 25+ är kyligt. Kan nog inte ge någon korrekt info men enligt det som jag läste mig till innan så kan du ha en solig och skön semester i slutet av juni.

Hälsningar
Håkan
Av Mikaelh
17 apr. 2010 10:52
Hej,

finns det någon del av Zanzibar du kan tipsa om som "detta bör du inte missa" respektive något eller någon del du tycker man gott kan undvara? Jag vet att detta är beroende på intresse etc, men typiska turistfällor man bör undvika kan vara bra att känna till. Vi har fått tips om att man bör lägga några dagar på att uppleva Stonetown t.ex.

Tackar på förhand!

Hälsningar
Mikael
Av Mpc
17 apr. 2010 12:42
det var en trevlig film
17 apr. 2010 18:52 (redigerad)
Citerat från mikaelh:
Hej,

finns det någon del av Zanzibar du kan tipsa om som "detta bör du inte missa" respektive något eller någon del du tycker man gott kan undvara? Jag vet att detta är beroende på intresse etc, men typiska turistfällor man bör undvika kan vara bra att känna till. Vi har fått tips om att man bör lägga några dagar på att uppleva Stonetown t.ex.

Tackar på förhand!

Hälsningar
Mikael
Hej Mikael!
Titta på mina tips som finns under min resa, Det är de saker vi gjorde och som jag tycker är "ett måste".
http://www.reseguiden.se/artiklar/mina-basta-zanzibartips-1879

Jag tycker att en dag och en kväll eller max två dagar i Zanzibar City räcker men sedan är klart att man kan ju åka ut till Prison Island osv så då är klart att man kan lägga några dagar till och ha stan som en bas men inte mer men bara vara i stan räcker med max två dagar.
Turistfällor kan väl vara att gå på en marknad som vi gjorde och åt samt betala efteråt. Det kostar då rätt mycket mer:-(

Hälsningar
Håkan
17 apr. 2010 18:54
Citerat från mpc:
det var en trevlig film
Tack!
Marcus var en mycket trevlig kille och han kunde sin sak med att filma och klippa så det var ju bara att "stå framför kameran".
15 maj 2010 20:08
Hej Håkan!
Grattis till vinsten.
Jag kommer troligtvis åka till Tanzania till hösten.
Jag funderar över dykning på Zanzibar, vad är en bra firma att kontakta?
Eller finns det många olika? Är det något man bör boka på förhand, eller kan man komma ner och leta upp ett dykställe samma dag?
Sker dykningarna i huvudsak från norra Zanzibar?

Tack ska du ha för hjälpen.
Hälsningar
Victoria
16 maj 2010 09:27
Citerat från victoria__:
Hej Håkan!
Grattis till vinsten.
Jag kommer troligtvis åka till Tanzania till hösten.
Jag funderar över dykning på Zanzibar, vad är en bra firma att kontakta?
Eller finns det många olika? Är det något man bör boka på förhand, eller kan man komma ner och leta upp ett dykställe samma dag?
Sker dykningarna i huvudsak från norra Zanzibar?

Tack ska du ha för hjälpen.
Hälsningar
Victoria
Hej Viktoria och tack!
Härligt att du har planer på Zanzibar. Det var en härlig ö som vi hade många härliga upplevelser på.
Dykning finns det överallt och du behöver inte boka hemifrån. Jag bokade när jag kom fram men jag har en liten fundering på om du skall kolla priserna lite innan och eventuellt försöka att få ett paketpris för dykningen som ingår i biljetten om du bokar en resort. Dykningen på Zanzibar är dyr om du jämför med dykningen i Asien och även Sverige.
För en heldag betalade jag 145$ ,(två båtdyk, resa till norr, lite mat mellan dyken) och det tycker jag är osmakligt dyrt så därför blev det inte så många dyk.
Men som du skriver så sker den mesta dykningen från norra delen men jag såg dykfirmor längs hela östkusten på flera ställen samt även inne i Zanzibar City nära färjeläget. Nära Tembo Hotel.
De vi dök med var bra och kunniga. Enligt de på den resort vi bodde på var de de bästa i Paje.
Skickar länken till dem.
http://www.cristalresort.net/activities.htm

Hoppas du får en härlig resa!
Håkan
Av Zahide
16 maj 2010 15:39
Hej!

Har varit och är fortfarande en stor fan av Freddie Mercury. Därför undrar jag om det fanns något där som förknippades med honom, typ museum, monument av något slag, cafe eller något annat intressant?
16 maj 2010 19:08
Citerat från zahide:
Hej!

Har varit och är fortfarande en stor fan av Freddie Mercury. Därför undrar jag om det fanns något där som förknippades med honom, typ museum, monument av något slag, cafe eller något annat intressant?
Hej Zahide!
Både ja och nej! Guiderna pratade mycket om det hus han växte upp i som finns mitt i Zanzibar City. Han flyttade därifrån när han var 9 år och det finns en stor skylt på väggen men endast det.
Sedan finns det ett Cafe eller en bar där man kan sitta och ta en öl eller något annat och se på solnedgången som heter Mercurys bar men det har inget med Freddy att göra förutom namnet.
Han flyttade ju i så unga år så han gjorde väl inte så djupa spår innan han blev vuxen och då var han ju inte där.

Hälsn
Håkan
Av Keiju6
7 juni 2010 22:49
Det såg ut som att ni hade det väldigt spännande, men också mycket avkopplande! En härlig, men lite annorlunda semester helt enkelt!
8 juni 2010 06:30
Citerat från keiju6:
Det såg ut som att ni hade det väldigt spännande, men också mycket avkopplande! En härlig, men lite annorlunda semester helt enkelt!
Hej!
Jo, tack. Vi hade en fantastisk resa. Nu när man börjat få lite distans till det hela så tänker man på vad mycket vi fick vara med om osv.
Av Oldabe
19 juli 2010 10:11
Citerat från hakanmag:
Hej!
Här kommer jag att svara på frågor om Zanzibar och frågor om min resa som resereporter.
Alla är välkomna att diskutera!
Hälsningar
Håkan Magnusson
Hej Håkan !
Nu ligger det till på följande vis, vi kommer att åka ner till Zanzibar i slutet av månaden. Vi tittar nu på olika hotel/resorts det vi helst söker ett boende som har "all incusive" men det är inte ett måste.

Har du eller någon annan tips på boende under resan

Tack...
19 juli 2010 12:35
Hej!
Nej, jag har inget tipps direkt men i Paje Nadame som vi låg på så var det ungefär som Allinclusive. MAn åt alla måltider och sedan betalade man när man åkte hem. Vet att det finns flera i norra änden av ön men de är relativt dyra så ingen direkt som jag kan rekomendera.
Kostnad för oss i 14 dagar hamnade påca 7000:-. Detta är fr två stycken.

Hlsn
Håkan på väg til Kina
Citerat från oldabe:
Citerat från hakanmag:
Hej!
Här kommer jag att svara på frågor om Zanzibar och frågor om min resa som resereporter.
Alla är välkomna att diskutera!
Hälsningar
Håkan Magnusson
Hej Håkan !
Nu ligger det till på följande vis, vi kommer att åka ner till Zanzibar i slutet av månaden. Vi tittar nu på olika hotel/resorts det vi helst söker ett boende som har "all incusive" men det är inte ett måste.

Har du eller någon annan tips på boende under resan

Tack...
23 juli 2010 14:33
Hej Pistage!

Både ja och nej. Zanzibar är fantastiskt så det skall du inte missa men man skall tänka sig för lite.
Det finns ju lite påträngande människor i Zanzibar town men de går ju att ignonera. Beror lite på hur tuff du är men samtidgt tycker jag inte att du skall missa marknaden som är i hamnen det är där de gör Zanzibar pizza.Himla gott och billigt. Den andra maten tycker jag mest är dåligt tillagad seafood.
Värre är det på kvällarna ute vid resorterna efter mörkets inbrott. Den resorten vi bodde på hade Masajjer som följde med om vi vile gå ut då det blivit mörkt och det kändes tryggt för det var tuffa killar så man var i princip garanterad att allt skulle gå bra vilket det gjorde. Inne på resorten inga problem, där kan man röra sig utan problem.

Hoppas de hjälpte dej lite.

Hälsningar från Peking, Kina
Håkan
Citerat från pistage61:

Hej Håkan,

Jag har bokat resa till Zanzibar i December 2010 och åker troligen ensam (tjej). Ser du något 'problem' med det?
Flyger med Etiophian Airlines via Rom / Addis Ababa
23 juli 2010 14:46
Hej o tack för ditt svar,

Det där lät ju 'så där', .jag har rest en hel del i mitt liv men inte så mycket själv, var bl a i Venezuela ensam, där skulle man också passa sig att gå ensam på kvällar. Jag har en del skinn på näsan anser mig ha en del sunt förnuft men som tjej är man ju tyvärr mer utsatt.

Känner mig inte helt övertygad vilket är lite trist då jag gärna vill komma iväg att gå omkring o vara orolig är ju ingen hit.

Ha det fortsatt bra i Kina/A
26 sep. 2010 12:04
Hej Håkan!
Jag har precis flyttat till Abu Dhabi, Förenade Arabemiraten tillsammans med min familj. Min man är utlånad från ett företag i Sverige, mina barn går i amerikansk skola och jag är hemmafru/lyxhustru beroende på hur man ser det och pluggar. Vi funderar på att resa till Tanzania och Zanzibar i slutet på januari. Har du någon uppfattning hur det är att resa med barn dit samt har du något förslag på boende som kan passa en barnfamilj?
Vänliga hälsningar
Sofia
26 sep. 2010 12:50
Hej! Sofia!
Va kul ni måste ha de! Pröva på att vara lite utomlands som semester men ändå jobba, härligt de är min dröm.
Konstigt men jag har inte tänkt på de förrän nu. På de resorter som vi bodde på så fanns det inga barnfamiljer?! Såg faktiskt bara några få par med västerländska barn inne i Stone Town och då var det inga jättesmå barn utan i ca 6-8 års ålder och uppåt så jag har faktiskt inte något bra förslag på hotell/resort.
Tror de kan bero på att vi bodde på resort utan pool. Vi bodde ju i Paje och det är lite mindre ställen, inga lyxresort sedan bodde vi i södra delen av Zanzibar och där var det heller ingen pool.
Vi bodde ju hos ett svenskt par som heter Jan och Lisbeth. Det var en perfekt resort för oss och det bodde många där som kom från Nationalparkerna inne i Tantzania och tog en sista vecka sol och bad där.
Tror ni skall söka er norrut till de lite mer lyxiga resorterna med pool. Varför vi inte bodde i norr var för att vi hittade helt enkelt inte någon resort till vettiga priser. Tyckte allt på nätet var jättedyrt och så brukar inte vi resa. Vi bor lite billigare och satsar pengar på upplevelser i stället. Nu åkte vi norrut och dök och det var fantastiskt uppe vid ön Mnemba men där dyker man bara så man bor inte på den ön osv.
Sök lite på nätet så hittar du en hel del hotell och resorter. www.trackers.se hjälper gärna till med bokningar osv. Ving.se har hotell men de är dyra, riktigt dyra tycker jag.
Sedan kan det ju vara så att jag har hört att barnfamiljer väljer bort orter där man skall äta malaria tabletter osv. Malaria finns ju på Zanzibar så det bör man äta medicin emot. Åker ni via Kenya så måste ni vaccinera er mot Gula febern oxå annars så kan de vägra inresa i Tanzania. Det visste inte vi så det blev att snabbt ta en spruta mot de oxå då vi bytte plan i Nairobi.
Något som man skall tänka på att tidvattnet är ca 3 meters skillnad så bada i havet är en utmaning ibland då vattenlinjen är borta i horisonten men då finns det mycket annat att göra i vattenpölarna som bildas. Kan nog vara kul med barn och gå på upptäcktsfärd å leta krabbor och småfisk :-))
Därför kan de vara bra med pool om man har barn som vill bada.

Skickar med de länkar på hotell vi tittade på och vi bodde då på ndame samt Kazimkazi Dolpinview.
http://www.matemwebeach.com/matemwe-01.htm
http://www.breezes-zanzibar.com/
http://www.ndame.info/index.htm
http://www.dolphinviewvillage.com/

Lite svammel och fakta men..
Hoppas ni hittar något och får en fantastisk resa!
Håkan
Citerat från annagreta03:
Hej Håkan!
Jag har precis flyttat till Abu Dhabi, Förenade Arabemiraten tillsammans med min familj. Min man är utlånad från ett företag i Sverige, mina barn går i amerikansk skola och jag är hemmafru/lyxhustru beroende på hur man ser det och pluggar. Vi funderar på att resa till Tanzania och Zanzibar i slutet på januari. Har du någon uppfattning hur det är att resa med barn dit samt har du något förslag på boende som kan passa en barnfamilj?
Vänliga hälsningar
Sofia
Av Riffet
6 okt. 2010 19:43
Hej!!

Jag och min man funderar på att åka till Zanzibar i februari. Hur tror du vädret är där då??
Sen har vi blivit tipsade om just hotellet Paje Ndame där du bodde. Verkar säkert och bra. Vad kostade det för en person?? Ingår frukost och mat?? Finns det möjlighet att själv fixa mat på hotellet?? Finns det affärer i närheten att köpa mat i?? Billiga resturanger?? Var där fin strand??

många frågor på en gång hihi

mvh Riffet
17 okt. 2010 16:01
Hej!

Jo, februari är nog den bästa perioden att åka dit. Vi åkte ju i påskas och det är lite längre fram på året och då hade monsunen börjat. Monsunen kom väldigt tidigt i år så det kan ju ändra sig men då ni planerar skall det inte ha börjat.
Vi hade en fantastisk tid i Paje med det svenska paret som driver stället. Maten ingår inte i priset men jag har för mig att den inte var så dyr. Totalt åt vi för 3500:- under de 14 dagar vi var där så det blir väl 250:- om dagen för två personer. Tycker det är rätt okej.
Säkert är det så det är bevakat av masajjer. Vill man gå iväg ut på kvällen är det bara att fråga en masaj om han vill hänga med och det gör de gärna.
Priset per natt var 70 dollar och det är billigt. Finns säkert både billigare och mycket dyrare så detta är väl ett medelhotell. Mat går inte att laga själv och några restauranger finns det i närheten på andra hotell osv men vi tyckte inte att det fanns anledning till att äta någon annan stans då maten var såpas bra på Paje.
Stranden är jättefin men tidvattnet är enormt. 3 meter ca så när det är ebb så är vattnet säkert en kilometer ut. Det går att komma åt vattnet som stannar kvar en bit ut så det går ju att bada men det är en bit att gå. Det hade sin charm det oxå.

Hoppas att det svarade på några frågor annars så får du fråga igen sedan har du min dagbok samt svaren i frågorna ovanför.

Hoppas att ni får en fantastisk resa.
Hälsn
Håkan
Citerat från riffet:
Hej!!

Jag och min man funderar på att åka till Zanzibar i februari. Hur tror du vädret är där då??
Sen har vi blivit tipsade om just hotellet Paje Ndame där du bodde. Verkar säkert och bra. Vad kostade det för en person?? Ingår frukost och mat?? Finns det möjlighet att själv fixa mat på hotellet?? Finns det affärer i närheten att köpa mat i?? Billiga resturanger?? Var där fin strand??

många frågor på en gång hihi

mvh Riffet
17 okt. 2010 16:21
Hej!

När jag var p Zanzibar så tittade jag på detta hotellet men det hade inte öppnat ännu men nu verkar det som om det var klart.
Ligger i Kazimkazi nere i söder och är fantastiskt fint.
Kanske ett tipps till någon. Se även på filmen som finns på sidan så blir man riktigt resesugen!

http://www.zdvp.com/

Hälsn
Håkan
20 okt. 2010 09:11
Hej Håkan

Vi planerar att åka till Zanzibar nu i januari och håller nu på att kika runt lite på hotell osv. Vi har tittat lite på Paje Nadame som ni bodde på, hur är detta hotell? Finns det AC osv på rummen? Vad kostar det olika 7 måstena som ni var på ungefär, förstår att priset kan variera. Vad kostade eran resa totalt med resa, mat boende och alla upplevelser? Var ni på någon safari?

Mvh
Linda
20 okt. 2010 18:08
Hej!
Om hotellet har jag bara positiva erfarenheter, allt funkade och en avslappnad atmosfär men det finns ingen AC. Tror inte att några av rummen har de men då vi var där så behövdes det faktiskt inte. Det räckte med fläkten i taket som svalkade lagom.
På anläggningen kommer man, låser in plånbok, äter, bor, badar, slappar och så betalar man när man åker. Maten som de serverar tycker jag var varierande och bra. Fanns alltid flera rätter att välja på.

Priset för hela resan med flyg boende mat och alla aktiviteter gick på 31700:- Kr.
Priserna för inträden och grejjer är billigt. Kostar kanske någon 50 lapp men det som är dyrt är transporter om man åker taxi. 40-50 dollar för att åka på en aktivitet så de kostar om man åker kring mycket.
Dykningen är dyrt. 150 dollar för att göra två båtdyk med transport. För mycket tycker jag om man jämför med fin dykning i Asien som man gör för samma pengar fast i kronor.

Vi var inte på någon safari men flera som vi träffade på anläggningen hade varit på safari och vi fick mycket berättat och fick se bilder så det är någon som man skall göra om man har möjlighet och så avsluta med en vecka på exempelvis Paje Ndame.

Hoppas ni kommer iväg på en härlig resa!
Håkan
Citerat från linhe063:
Hej Håkan

Vi planerar att åka till Zanzibar nu i januari och håller nu på att kika runt lite på hotell osv. Vi har tittat lite på Paje Nadame som ni bodde på, hur är detta hotell? Finns det AC osv på rummen? Vad kostar det olika 7 måstena som ni var på ungefär, förstår att priset kan variera. Vad kostade eran resa totalt med resa, mat boende och alla upplevelser? Var ni på någon safari?

Mvh
Linda
Av Riffet
21 okt. 2010 20:25
Jag mailade nyss hotellet Ndame i Paje och dom ska slå igen alldeles strax. Så man kan inte boka där nu. Nått om att kontraktet har gått ut och så.... nått med den zanzibariska medägar familjen också. Så vet ni det! Ska kolla på andra hotell. Vet någon hur det är med safaris som utgår från Dar Es Salaam?? Några tips??
Av Nabbe
5 jan. 2011 23:38
Paje Ndame är fortfarande i drift, men med ny regim. Har just pratat med Johan Dahl på Dahlsafaris och han berättade att det är en tysk som heter Hans som har tagit över och att det går att boka Paje Ndame genom Dahlsafaris ifall man vill.

För den som vill kolla in andra hotell på Zanzibar hänvisade Johan till denna broschyr som innehåller länkar till alla Zanzibars hotell samt information om ön.
http://www.dahlsafaris.se/pdf/hotell_pa_zanzibar_samt_reseinformation.pdf
19 mars 2013 23:13
Hej, jag och min flickvän tänkte åka till Zanzibar för en längre mellanlandning i ca 1-2 veckor innan vi reser vidare till mocambique. Vi undrar om du känner till något billigt hotel ev. vandrarhem lite utanför stan, gärna nära havet? Eller om du vet något bra site?

MVH
Fabian
20 mars 2013 22:13
Citerat från fabbeocherkan:
Hej, jag och min flickvän tänkte åka till Zanzibar för en längre mellanlandning i ca 1-2 veckor innan vi reser vidare till mocambique. Vi undrar om du känner till något billigt hotel ev. vandrarhem lite utanför stan, gärna nära havet? Eller om du vet något bra site?

MVH
Fabian
Hej!
Nä, jag känner inte till de faktiskt. Vi bodde sista nätterna i Stone Town på ett hotell som hete Tembo Hotel. Helt okej men kanske inte det billigaste. Har man lång tid på sig så skulle jag dra rakt över ön till något hotell på andra sidan där vi låg. Kostar inte så mycket med taxi men bättre tyckte vi men visst, det finns säkert många fler.

Hälsn
Håkan
26 feb. 2015 10:45
Hej Håkan!

Nu är ju detta en gammal linje men tänkte höra hur kommunikationerna ser ut mellan Zanzibar och Dar es salaam på fastlandet? kostnad/tid/kontinuerligt etc.

Tack på förhand!
26 feb. 2015 20:49
Hej!

Priser har jag ingen aning om men då vi var där så gick det i alla fall dagliga båtturer samt det snabbaste sättet att åka var att flyga.
Inte så mycket information men jag frågade undersökte inte det då vi inte åkte den vägen.

Hälsn
Håkan
Av Azerica
4 maj 2015 10:56
Hej! Jag och min flickvän har bokar Smiles Beach Hotel på Nungwi , inte världens bästa hotell men det var ganska billigt och såg faktiskt bra ut.
Nu undrar jag när det gäller transport från Dar-Es Salaam till Nungwi , vad tycker du är lättaste vägen?
En fråga till angående fickpengaar , om man vill göra några utflykter , vi ska ändå vara där i 14 dagar.
Hur är vädret i Januari?
4 maj 2015 21:31
Hej!

Nu är det några år sedan jag var där men flera som jag pratade med åkte båt över. Vi flög via Nairobi i Kenya så jag har egentligen inget bra svar på de. Vad gäller pengar så hade vi med oss dollar men hur mycket kommer jag inte ihåg. Vi kunde dock göra utflykter från vår resort och sedan betalade vi med kort då vi åkte därifrån.. Vädret skall vara bra men man kan aldrig veta. Vi var där under påsken och det hade inte regnat så mycket som när vi var där på de senaste 10 åren så vädret kan ju naturligtvis ändra sig.
Ha en bra resa!
Citerat från Azerica:
Hej! Jag och min flickvän har bokar Smiles Beach Hotel på Nungwi , inte världens bästa hotell men det var ganska billigt och såg faktiskt bra ut.
Nu undrar jag när det gäller transport från Dar-Es Salaam till Nungwi , vad tycker du är lättaste vägen?
En fråga till angående fickpengaar , om man vill göra några utflykter , vi ska ändå vara där i 14 dagar.
Hur är vädret i Januari?
Av Azerica
12 maj 2015 00:47
Tack! Har ni ätit malariatabletter?
Av Klara89
12 maj 2015 12:59
hur är vädret under året i Zanzibar??? är de ofta VINDIGT???
Hur är priserna om man jämför med stochkolm?
ex. tomat,äpple,apelsin,potatis kan alla köpas för 10 kr/kg!!!
dyra saker är ju auguburginer, annans och tropiska frukter som kan kosta mellan 15-50 kr per kilo!
men hur där?
Av Azerica
7 sep. 2015 20:00
Hej! resan till Zanzibar börjar närma sig , vilka vacciner har ni tagit?
7 sep. 2015 20:46
Hej!
Jag brukar bara ta Dukoral men då vi åkte via Kenya så måste man ta vaccin mot Gula febern för annars kan de vara stopp vid gränsen då Tanzania/Zanzibar är fritt från Gula febern.
Av Mikado
24 apr. 2016 20:36
Citerat från Azerica:
Hej! Jag och min flickvän har bokar Smiles Beach Hotel på Nungwi , inte världens bästa hotell men det var ganska billigt och såg faktiskt bra ut.
Nu undrar jag när det gäller transport från Dar-Es Salaam till Nungwi , vad tycker du är lättaste vägen?
En fråga till angående fickpengaar , om man vill göra några utflykter , vi ska ändå vara där i 14 dagar.
Hur är vädret i Januari?
Vad tyckte du om Smiles Beach, skulle du rekommendera det? Har du lust att berätta lite om Nungwi och var det kan vara bäst att bo och så? Jag och min pojkvän ska dit i juni i 4 nätter. Då kommer vi ha bott på resort i några nätter och kanske vilja se något mer än bara hotellet. Känns det tryggt att gå hem från restauranger i Nungwi efter mörkrets inbrott?

Har så mycket frågor så kanske borde starta en egen tråd, men tänkte att jag försöker här först.
24 apr. 2016 20:46
Hej!

Kul att du hittat denna gamla tråden.
Nu är det över 5 år sedan vi va där så jag rekommenderar dig att starta en ny tråd för om jag lämnar info nu så är den säkert inte så aktuell längre!

Ha en fantastisk resa!
Hälsningar Håkan