Mycket magsjuka på all inclusive?

Av Late
15 sep. 2008 12:16
Visningar: 5385
Efter att ha läst om alla som blivit magsjuka på Solresors all inclusive hotell i Turkiet, börjar man fundera över hur resebyråerna "kollar" sin hotell, med tanke på sanitära förhållande i kök osv.
Jag har själv åkt flera ggr. all inclusive utan problem, men för ett par år sedan åkte vi med Solresor och skulle till Side. Någon dag innan avresan fick vi besked att hotellet i Side var stängt pga. magsjuka och vi hamnade i Alanya istället. Hotellet ar bra och maten helt ok.
Hur har ni haft det på all inclusive?
Av Energi
15 sep. 2008 12:40
Har aldrig haft några problem och tror det är säkrare med All Inclusive. Syns nog mer i media o dyligt när det blir hela hotell som blir utsatta för magsjuka.
15 sep. 2008 13:24
De flesta gånger jag blivit matförgiftad har varit här i Sverige och dessutom i mitt eget kvarter..:/
I Egypten hade jag all inc på hotel Le Pascha och det gick hur bra som helst. Undrar om inte de hade eget reningsverk till vattnet och då blir det säkrare, men man kan ju råka illa ut ändå på andra ställen. I Turkiet hade vi halvpension och åt som hästar utan så mycket som en endaste liten rap.
Jag undrar ibland om inte själva rädslan för att bli magsjuk inte utlöser en reaktion...
15 sep. 2008 15:20
Har själv alldrig blivit dålig på all-inclusivehotell och läst någonstanns att det tex.är betydligt fler som blir salmonellasmittade av sallad och kalla grönsaker oavsett var man är i världen än dåligt tillagat kött eller kyckling,
och det är klart det behövs ju bara att någon skär upp sallad med en kniv som man skärt upp smittad kyckling med så kan det ju vara klippt (eller för all del av gödseln som man vattnat grönsakerna med)

det är ju inte säkert att man mår dåligt av just den kycklingen om den är riktigt tillagad men däremot kanske av grönsalladen vi får till den och som skurits med samma kniv utan att den har blivit rengord emellan, sen spelar det ju ingen roll var i världen man befinner sig eller om det är all-inclusive eller en vanlig restaurang men det är ju som någon skrev att det ser ju värre ut om 100personer på tex. vings all-inclusivehotell blir smittade än om 100 pers från massor av olika hotell drabbas på en vanlig restaurang..

men det är klart är det bakterier i maten så blir den ju inte bättre av att den står framme ett tag som den ofta gör på buffèborden och sen är ju kanske många och gräver i maten före dig så där finns ju också en risk naturligtvis men tror inte man ska grubbla allt för mycket på det i de flesta fall går det nog ganska bra ändå.


Sen finns det ju en del extra elaka bakterier i vissa länder som vi inte är vana vid och som ev. magsjukevaccin inte rår på och då är det ju svårt att skydda sig, förr eller senare får man i sig något olämpligt,
tycker själv det är riktigt svårt och tråkigt att försöka följa alla råd och rekomendationer man får tex. när man åker till länder som Egypten.

Man skulle inte äta av bufféborden,

man skulle inte dricka kranvattnet ,

inte ta is i drinken,inte dricka juicer som blandats till på hotellet,

tvätta händerna eller använda handsprit så fort man tagit i dessa kolsvarta sedlar man fick överalltosv. osv.

Listan blir ju hur lång som hellst och skulle man följa alla dessa råd så vore det ju enklare att stanna hemma, jag brukar vanligtvis försöka leva så enkelt och okomplicerat som jag brukar göra när jag är hemma men så torskar man ju på magsjuka ibland också men de värsta smitthärdarna till länder har jag tröttnat på och blir numera nästan aldrig magsjuk på mina resor åtminståne inte ute i europa,
sen om det beror på att jag blivit mer försiktig utan att jag tänker på det, eller att det beror på att hygienen är bättre i tex. spanien o grekland än i Egypten eller tunisien som ett ex. det vet jag inte..
Bosse.
Av Late
15 sep. 2008 15:33
Själv har jag aldrig blivit sjuk och alltid tyckt att maten vari bra, men som sagt, det vara bara en fråga.
Av Haikko
15 sep. 2008 17:56
All Inclusive betyder inte alltid som det låter...vissa drinkar som tex redbull/vodka får man inte gratis på vissa hotell, maten som bjuds är inte den "bästa" som hotellet erbjuder samt att termen "drick och ät hur mycket du vill" inte existerar.
Jag säger inte att det är fel att bo på såna hotell men jag hört en hel del negativa saker om sådana hotell.
Sen att "tvingas" äta på samma ställe lunch/middag skulle inte funka för mig, för har du betalat ett par tusen extra för att bo på ett sådan hotell så går man juh inte precis och äter mat någon annanstans, då fallerar hela konceptet med att bo på ett sådan hotell.
Av Mpc
15 sep. 2008 18:02
Citerat från haikko:
All Inclusive betyder inte alltid som det låter...vissa drinkar som tex redbull/vodka får man inte gratis på vissa hotell, maten som bjuds är inte den "bästa" som hotellet erbjuder samt att termen "drick och ät hur mycket du vill" inte existerar.
Jag säger inte att det är fel att bo på såna hotell men jag hört en hel del negativa saker om sådana hotell.
Sen att "tvingas" äta på samma ställe lunch/middag skulle inte funka för mig, för har du betalat ett par tusen extra för att bo på ett sådan hotell så går man juh inte precis och äter mat någon annanstans, då fallerar hela konceptet med att bo på ett sådan hotell.
håller med dig på alla punkterna
Av Zappe50
15 sep. 2008 19:22
Som ren upplysning vill jag bara tala om att detta med "all-inclusive" tydligen varierar väldigt från plats till plats !
När jag fyllde 50 var vi 14 dagar på Dominikanska Republiken. Vi bodde på Bahia Principe i San Juan och hade det helt fantastiskt på alla vis !
Det fanns en bufferestaurang, en grillrestaurang med kyckling, hamburgare m.m, en italiensk med pasta och pizza, och dessutom en mexikansk med tacos o.s.v. Vi fick fritt välja vilken restaurang som helst ! Alla drycker utom importerade var obegränsat gratis. Dessutom fick man 2 "fribiljetter" per vecka till en specialmiddag på antingen den italienska eller den mexikanska restaurangen ! På eftermiddagen serverades "te med tilltugg" i en speciell paviljong.
Med detta vill jag säga att man kanske får vad man betalar för ? Vårat hotell var det näst dyraste vid detta tillfälle.
Vi hade i alla fall 2 underbara veckor där verkligen INGENTING fattades ! Resebyrån var Apollo !
/Urmas
Av Micke75
15 sep. 2008 20:20
Citerat från zappe50:
Som ren upplysning vill jag bara tala om att detta med "all-inclusive" tydligen varierar väldigt från plats till plats !
När jag fyllde 50 var vi 14 dagar på Dominikanska Republiken. Vi bodde på Bahia Principe i San Juan och hade det helt fantastiskt på alla vis !
Det fanns en bufferestaurang, en grillrestaurang med kyckling, hamburgare m.m, en italiensk med pasta och pizza, och dessutom en mexikansk med tacos o.s.v. Vi fick fritt välja vilken restaurang som helst ! Alla drycker utom importerade var obegränsat gratis. Dessutom fick man 2 "fribiljetter" per vecka till en specialmiddag på antingen den italienska eller den mexikanska restaurangen ! På eftermiddagen serverades "te med tilltugg" i en speciell paviljong.
Med detta vill jag säga att man kanske får vad man betalar för ? Vårat hotell var det näst dyraste vid detta tillfälle.
Vi hade i alla fall 2 underbara veckor där verkligen INGENTING fattades ! Resebyrån var Apollo !
/Urmas
Man säger ju att man måste anpassa sig till den nya bakteriefloran i det land man besöker.
Du som bor i Brasilien måste ha anpassat dig för länge sen, men när du reser till Sverige känner du av magen då om du inte har "plåtmage" förstås? ;-)
Eller din fru kanske?
För mig kan det ta någon dag eller två för att anpassa mig när jag kommer till ett nytt land, inte för att jag blir magsjuk men man är inte direkt helt hundra i magen iallafall??

Micke
31 jan. 2013 13:27
Vi åkte till Turkiet och blev matförgiftade hela bunten. Hotellets Turkiska manager blev arg när vi klagade och påstod att vi hade ätit någon annanstans och det var där vi blev nästintill dödssjuka. Men saken var den att vi hade betalt en dyr "all inklusive resa" och inte ätit så mycket som en tugga utanför hotellets egna restaurang. Men det räckte inte med alla pengar vi hade betalt, allt illamående, förstörd semester o.s.v. För det värsta var att den Turkiska hotellet påstod rakt ut att vi ljög om allt och vi fick betala alla läkarkostnader själva. Tack för det.....