Mobiltelefonen i Thailand

25 okt. 2014 20:03
Visningar: 2566
Hej! Jag har en fråga som handlar om mobiltelefoni och surf i Thailand. Jag har hört många som säger att de brukar stänga av "dataroamingen" men vad menas med det ens? Jag vill kunna surfa på internet, instagram fb osv. Sedan tänkte jag använda mig av viber och whatsapp för att ringa hem till vänner och familj. Men vad är bäst då att göra, att sätta sig på ett internetcafe och ha mitt vanliga abonnemang och SIM eller att man typ köper ett SIM där? Men funkar det då att ringa med viber och whatsapp exempelvis. Och vart finns det att köpa dessa och vad kostar det?

Det blev många frågor på en gång. Uppskattar era svar. :)
26 okt. 2014 00:11
Finns många bra kontantkort att köpa i Thailand. Jag brukar köpa Happy (finns i verisionen Turist, som ger bra deal på fritt surf + lite att ringa för). Mycket billigt, för 150 svenska klarar man sig ca 2 veckor. Kan köpas på 7eleven eller hos mobiltelefonaffärer.
Vet inte hur det funkar med viber och whatsapp, men med Facebook etc. funkar det som vanligt, man bara loggar in på sitt konto när man startar.
Om du inte ska vara iväg så länge så kanske du vill köra på ditt vanliga svenska nummer, då går du till Inställningar, mobila nätverk och så stänger du av roaming och datadelning. Sedan kan du använda telefonen på alla ställen där det finns WIFI. Blir du desperat kan du alltid sätta igång datadelning och roaming igen - det kostar 150-200 kr per dag att använda.